Jeho firmy utrží ročně miliardy korun, Radim Jančura ale stále používá “hloupý” tlačítkový mobil značky Nokia, který většina lidí viděla naposledy před 10 lety. O smartphonu dle svých slov neuvažuje, jelikož mu tlačítkový telefon vyhovuje na psaní SMS. Navíc, jak s úsměvem podotkl, se mu z něj pomalu a jistě stejně stává beztlačítkový telefon, jelikož mu vypadávají tlačítka. Není se ale čemu divit, protože Radim Jančura telefon opravdu využívá, a to i v ohledu na zákazníky. Jeho číslo je totiž veřejné (603 446 680) a všem nabízí možnost mu napsat či zavolat. A lidé skutečně píší a volají.
Kolik máte denně hovorů a SMS?
SMS mi chodí denně okolo 200, ale hovorů od klientů je relativně málo, tak jeden denně.
V jednom rozhovoru jste vloni řekl, že jste ženská firma a že ve vedení máte ženy. Když se ale podívám na strukturu vašeho vedení, tak ze čtyř vedoucích pozic, pokud beru i vás jako majitele, je pouze jedna žena, a to finanční ředitelka. Stále tedy platí, že jste ženská firma?
Navíc je chlap i IT ředitel… Struktura vedení se nám pravda změnila. Nabírali jsme nové lidi z venku a vyšlo to, že přišli muži. Ale na nižších pozicích zůstává převaha žen.
Je to cíl, nebo náhoda, že máte ve firmě převahu žen?
Já osobně to tak nějak mám nastaveno, ale když vybíráme na vyšší pozici, tak pohlaví jde stranou.
A proč preferujete ženy?
Protože jsou pečlivé, pracovité a loajální.
Muži nejsou pečliví, pracovití a loajální?
Nejsou. Muži přemýšlí jak pracovat co nejméně za co nejvíce peněz. Muži tak jsou výborní vynálezci, ale do firmy se tato vlastnost úplně nehodí. (smích)
Tento pohled máte od svých podnikatelských začátků, nebo jste k němu dospěl časem?
Jako muži se mi lépe pracuje s ženami, takže to mám asi už od začátku.
Hovoříte o sobě jako o špatném manažerovi, jelikož údajně neumíte chválit lidi a umíte jen hledat chyby. Jak se tedy snažíte zaměstnance motivovat?
Já se snažím lidi u nás ve firmě neřídit a jsem v kontaktu jen s nejvyšším managementem. Jsem spíše takový kontrolor a motivace zůstává na ředitelích a vedoucích pracovnících pode mnou. Snažím se být v pozici majitele a vizionáře a kontrolora kvality. Moji prací je tak hledat chyby a reportovat o nich. Když najdu chybu, tak přeci není důvod k pochvale. Díky tomu nemůžu být dobrý manažer.
Takže když zaměstnanec vidí, že mu voláte, tak se už připravuje na problém, jelikož ví, že s pochvalou se mu určitě neozýváte?
Nějak tak (smích). Ne vážně, tyto věci nechávám na svých manažerech. Já mám sice na vizitce uvedeno ředitel, ale je to kvůli tomu, že nápis “majitel a vizionář” by vypadal hloupě. Snažím se, aby manažeři řídili firmu sami, protože se můžu někdy rozplácnout na dálnici a nechci, aby firma umřela se mnou.
Jak to máte ve firmě s tykáním a vykáním?
S těmi, se kterými přicházím běžně do styku, si tykám. Jakmile je příležitost, vždy jdu na tykání. A s lidmi, se kterými se neznám, si vykám.
Radim Jančura (*12. ledna 1972)
Radim Jančura, majitel holdingu STUDENT AGENCY, se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě, jeho podnikání je však spojené především s Brnem. Právě zde založil v roce 1996 při studiích na Elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického společnost Student Agency. Na původní předmět podnikání, zprostředkovávání au-pair pobytů, přišel při svém pracovním pobytu ve Velké Británii. Zanedlouho se mu podařilo ovládnout český trh a on se tak rozhodl expandovat do jiných oblastí.
Jako další oblast zvolil Radim Jančura on-line prodeje letenek (dnes největší prodejce na trhu v ČR s cca 25% podílem a jeden z největších na Slovensku) a autobusovou dopravu. Nejprve zavedl linku Praha – Brno, brzy ale následovaly další linky – do Ostravy, Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českého Krumlova či Hradce Králové a také mezinárodní autobusové linky.
Zatím posledními projekty jsou aktivity v oblasti taxislužby TICK TACK, vlakové dopravy pod značkou RegioJet a projekt dovolena.cz – prodej zájezdů dovolena.cz.
Začal jste podnikat již před 20 lety, bylo podle vás těžší začít podnikat tehdy nebo dnes?
Před 20 lety bylo daleko více příležitostí, na druhou stranu jsme ale všichni byli hloupější. Ti, kteří měli peníze, tak privatizovali a lehce se stali milionáři. Dneska má svět jiné hodnoty. Kdo chce uspět, musí jít do inovací a ty se nejsnadněji dělají na internetu. Příležitosti tak existují pořád.
Změnilo vás těch 20 let podnikání?
Tím, že jsem začínal podnikat a byl jsem v kanceláři sám a vypracovával jsem se postupně, prošel jsem si tak prakticky všemi pozicemi. Řekl bych, že jsem se nezměnil, ale rozhodně jsem získal řadu zkušeností. Podle mě je hrozně důležité, aby podnikatel každý rok dělal trošičku něco jiného. Jakmile totiž ustrne u té stejné práce třeba pět let, stane se demotivovaný a přestane ho to bavit. Tím, že firma roste, pořád dělám něco jiného a je to tím pádem zajímavé.
Čím se zabýváte tento rok?
Je tedy pravda, že už třetím rokem se věnuji vlakům (smích). Jde ale o nový produkt a já se vždy věnuji jen novým produktům a o staré se vůbec nezajímám.
Ještě bych se vrátil k vašim podnikatelských začátkům před 20 lety. Dočetl jsem se, že nápad založit STUDENT AGENCY jste získal při pobytu v Anglii, kde jste pracoval nelegálně. Můžete to nějak přiblížit? Co jste tam dělal?
V té době tam všichni kromě au-pair pracovali nelegálně, protože jsme ještě nebyli v Evropské unii. Dělal jsem tam na dvě směny. Přes den u Poláků a večer u Čechů. Pracoval jsem se dřevem a maloval pokoje. Tam jsem si našetřil peníze, vrátil se domů, rodičům splatil dluhy a zbylo mi 5 tisíc korun a s těmi jsem založil STUDENT AGENCY.
Takže vaše investice do podnikání byla 5 tisíc korun?
A ještě starý fax asi za 100 liber, což bylo řádově dalších 5 tisíc korun. V té době to stačilo. Když chce někdo začít podnikat, tak je ideální začít, když jste na vysoké škole. Obvykle vás ještě živí rodiče, máte ubytování, jídlo a dost času. To, co jsem vydělal, jsem tak mohl do poslední koruny investovat zpátky do podnikání.
Čtěte také: Je podnikání genetická úchylka, nebo se dá vše vydřít? Zeptali jsme se úspěšných
Chtěl jste vždy podnikat? Vzpomenete si, zdali jste už v té Anglii měl za cíl stát se podnikatelem?
Já už jsem měl roupy dříve. Dělal jsem elektrofakultu v Brně, což je podle mě nejlepší škola. Mě to ale úplně nebavilo a tak jsem hledal, co dělat. A tam vlastně byly mé podnikatelské začátky. Pořádal jsem například akci “Velká studentská show”. Pronajali jsme si kousek za Brnem kulturní dům a dva kloubové autobusy značky Ikarus. Vytvořil jsem jízdní řád, autobus stavěl u každých kolejí a dovážel studenty do „kulturáku“, kde se pařilo. Na každé koleji se prodávaly vstupenky. Stály 22 korun a 20 haléřů a 10 %, tedy 2,2 koruny, z toho byla moje provize. Do kulturáku jsem dovezli až několik stovek studentů, takže to byly vlastně mé celkem úspěšně počátky podnikání. Uspořádali jsme těchto akcí několik. Jen to bylo ve třeťáku a ve čtvrťáku jsem již založil STUDENT AGENCY, takže jsem se vydal jiným směrem. Takže kdybych nezaložil STUDENT AGENCY, tak bych třeba teď vozil lidi do hospod. (úsměv)
Pojďme se přesunout od minulosti do současnosti. Když jsem koukal do obchodního rejstříku na složení vašich firem, zaujalo mě, že pod holdingem STUDENT AGENCY je od roku 2013 firma STUDENT AGENCY, komanditní společnost. Proč jste zvolil tuto formu?
Hlavním důvodem bylo, že u komanditní společnosti se zisk automaticky přesouvá na matku, na STUDENT AGENCY holding. A když naše některé nové projekty prodělávají, což je přirozené, tak se ztráty přesouvají na matku a daníme jen rozdíl ztráty a zisků. Chtěli jsme takto překopat i RegioJet, ten ale začal už vydělávat, tak jsme to zatím nechali takto na půl cesty.
Zmínil jste, že RegioJet je už v zisku. Jak dlouho už?
Za rok 2014 byl ještě ve ztrátě asi 38 milionů korun, za rok 2015 jsme už ale v plusu a skončíme tak zřejmě v zisku několika desítek milionů korun.
Čtěte také: Porovnali jsme České dráhy, RegioJet a LEO Express. Čtěte, kdo vyhrál
Jak to aktuálně vypadá s regionálními vlakovými linkami v ČR a tendry?
Regionální linky podepsal stát a kraje s Českými drahami na 10 let a smlouvy končí v roce 2019. Pokud se pak nemá zastavit železniční doprava, musí kraje začít soutěžit. To ale zatím nečiní, a to proto, že tam vládnou socialisté. Výjimky jsou jen dvě, a to hejtmani Libereckého a Jihočeského kraje, kteří tendry vypsali. Ostatní hejtmani jsou však takoví “strejdové” a do ničeho se jim nechce. Železniční trh tak bude muset podle mě počkat na nové volby.
Druhá část rozhovoru: Jančura: Taxíky Tick Tack mi ukázaly fungování socialismu a kapitalismu v praxi