Vliv počasí na účinnost newsletterů je obrovský. Je důležité pořádně se zamyslet nad tím, kdy je nejvhodnější kampaň odeslat. Jeho zásah a míra konverze totiž může přinést zvýšení obratu o desítky, ale pokud zahrnete i faktor počasí, tak i o stovky procent.
Čtěte také: Newsletter prodává předmět e-mailu. Čtěte 5 tipů, jak předmět napsat poutavý
Newsletter, tedy elektronický leták zaslaný prostřednictvím e-mailu, nejčastěji slouží ke komunikaci se zákazníky. Tímto nástrojem lze pravidelně či nepravidelně oslovovat osoby a seznamovat je s novinkami, akčními nabídkami či informacemi o firmě, službách či produktech. Jedním z hlavních cílů newsletteru při komunikaci s vašimi současnými zákazníky je dosáhnout opakovaných nákupů.
Přímý marketing formou e-mailingových kampaní je důležitým nástrojem pro získání zájmu stávajících zákazníků, stejně jako upselling a cross-selling. Ovlivňuje ho řada faktorů, které mají dopad na úspěch e-mailové kampaně – den a čas odeslání, druh zařízení příjemce, volno a prodloužený víkend a významnou roli hraje i počasí. Podle provedených průzkumů právě počasí, tedy zda je slunečno, anebo pod mrakem, hraje velký vliv na jejich úspěšnosti.
Čtěte také: 5 chyb, které podnikatelé dělají v souvislosti s newslettery
Studie služby MailForce byla provedena na více než 37 milionech e-mailů směrovaných do B2B i B2C segmentu, a to na různých produktech a službách. Zjištění jsou jasná. Velkou roli hraje zaměření kampaně podle aktuálně panujícího počasí.
Emociální chování příjemců a role dní v týdnu
Počasí významně ovlivňuje úspěch e-mailové kampaně pro řadu produktů a služeb – dokonce i ty, které zdánlivě s počasím nesouvisí. Bylo zjištěno, že během teplých a slunných dní jsou příjemci mnohem vnímavější k nákupu zboží, jakož i služeb spojených s přírodou, sportem, oddechem a volnem. To platí například pro pořízení stanů, grilovacího vybavení, jídla, ale i letního oblečení. Počasí tak může nastavit emociální chování spotřebitelů. Pozitivní výsledky byly zaznamenány i v případě špatného počasí. Zejména B2B kampaně za tohoto počasí zaznamenávají větší míru otevření. Zvyšuje se i zájem o zdravotnictví či servis automobilů. Aby byly e-mailingové kampaně opravdu úspěšně, musí se přizpůsobovat řadě faktorů, počasí nevyjímaje. Z našeho zjištění vyplývá, že dobré vs. špatné počasí má až třetinový vliv na míru otevření newsletteru dle jeho zaměření. V případě prokliku se podepisuje více jak padesáti procenty a míra konverze může stoupnout až na hranici 85 %.
Čtěte také: 7 tipů, jak zabránit zákazníkům v odhlašování e-mailových novinek
Správné načasování odeslání e-mailingu je velmi důležité. Většina e-mailů je totiž adresáty otevřena bezprostředně po obdržení a s ubíhajícím časem míra klesá. Jaké je počasí, se na míře prokliku podepisuje nejméně v pondělí. Naopak největší rozdíly právě v míře otevření najdeme v neděli. Oba ukazatele se potom nejvíce liší v pátek a naopak nejstabilnějším dnem – jak pro míru otevření, tak proklik – je čtvrtek.
Dobré vs. špatné počasí
Míra otevření kampaní zaměřených na letní zboží a služby jako jsou například bazény, campingové vybavení či osvěžení v podobě alkoholických i nealkoholických nápojů se v případě dobrého počasí zvýšila z 19 % na 57 %. Míra prokliku se zvedla z 6 % na 21 %. V horkém počasí kampaně spojené s letní kosmetikou, opalovacími a hydratačními krémy zaznamenaly míru otevření na úrovni 45 %, zatímco ve dnech s chladným počasím pouze 20 %. Míra prokliku se zvýšila na 46 %. Účinnost B2B kampaní se téměř zdvojnásobila, pokud bylo pod mrakem. Kampaně propagující služby a produkty související s podnikáním zaznamenaly nárůst z 12 %, pokud pršelo, na 24 %, když naopak svítilo.
Mohlo by vás zaujmout: Složka „Hromadné“ v poště od Seznamu ničí e-mailing firem. Víme, jak z toho ven
Špatné počasí má pozitivní vliv na zájem o nemovitosti. V jeho případě stoupne míra otevření takto zaměřených e-mailingů na 8 %. V případě hezkého počasí to je 4 %. Míra prokliku je 18 %, respektive 6 %. Velmi dobře si vedou kampaně zaměřené na dovolenou, kdy za špatného počasí se míra prokliku zvedne na 41 %. Doprava je dalším odvětvím, které těží ze špatného počasí – prokliky z takto zaměřených kampaní zaznamenaly nárůst 32 %.
Co výsledky znamenají pro e-mailingový marketing
Výsledky studie ukázaly na to, že je velmi důležité se zaměřit na obsah a sdělení e-mailingové kampaně na základě počasí. Lidé chtějí pohlcující zážitek na základě toho, co se kolem nich děje. Jednoznačné zvýšení efektivity kampaní bylo zaznamenáno v případě zboží a služeb souvisejících s létem během horkého počasí. V této době je pravděpodobnost míry otevření příjemci dvakrát vyšší než za deštivého počasí, kdy mají úspěch kampaně spojené s většími investicemi – pronájmy, nákup nemovitosti, elektroniky či plánování různých úprav a oprav. Větru ani dešti se poroučet nedá. Proto se vyplatí sledovat výhled počasí a tomu přizpůsobit plánování kampaní. Následně sledovat míru otevření kampaně, prokliku a procento konverzí a mít jasně stanovené cíle.