První dojem, kterým podnikatel na druhé zapůsobí, může rozhodnout o tom, jaký názor si na něj jeho protistrana udělá. Do prvního dojmu patří především vizuální vjemy. Už tím, co si člověk oblékne nebo jak se učeše, vysílá do okolí zprávu o sobě a ovlivňuje, jak na něj bude okolí reagovat. A to v některých situacích ještě dřív, než vůbec s druhou stranou naváže jakýkoliv vztah – například těsně před schůzkou na veřejném místě, kdy podnikatelku nebo podnikatele protistrana pozoruje, aniž by o tom dosud sami věděli.
Ten se zajímavými brýlemi
Působivá vizuální identita může člověka pozitivně „zaškatulkovat“. A není třeba se proti tomu bouřit, je to zkrátka podobný prostředek, který slouží k tomu, aby se byznys dařil, jako třeba ovládnutí principů obchodního jednání nebo pravidel prodeje. Příjemné vzezření vyvolává to, co sociální psychologové nazývají haló efekt. Jenom proto, že je něco atraktivní, máme tendenci tomu přisuzovat i další pozitivní vlastnosti, které nemají se vzhledem vůbec nic společného,
uvádí Catherine Kaputa ve své publikaci o osobním brandingu Staňte se značkou! (česky Management Press, Praha 2011). Radí také vymyslet pro sebe nějaký vizuální prvek, který bude danou osobu charakterizovat a bude pro ostatní dobře zapamatovatelný. Mohou to být třeba výrazné brýle, šátek, manžetové knoflíčky… V tom se fantazii meze nekladou.
Čtěte také: 5 tipů, jak zapracovat na své osobní značce
Pro promýšlení vlastní vizuální identity je však důležité zvážit, v čem se dotyčný dobře cítí, co mu sedí a v jakém oboru se pohybuje. Typické je finančnictví, kde většinou není moc velký prostor pro osobní kreativitu v oblékání. Příkladem je košile, kde se dá říci, že účel světí prostředky a bílá evokuje čistotu a důvěryhodnost, proto je bílá košile do jisté míry uniformou finančníků. Příkladem z druhého pólu jsou kreativní oblasti podnikání, jako je reklamní branže, design, nové technologie, kde extravagance až ulítlost ve stylu oblékání nikoho nepřekvapí.
Nicméně i podnikatelé v konzervativnějších oborech mohou svou vizuální identitu založit na kvalitě a originalitě oblečení a doplňků. Originalitě v tom smyslu, že místo fádní konfekce vyhledají kvalitní věci na míru. A ještě třeba domácí výroby. Posloužit to může nejen jako jejich značka, ještě dají najevo, že podporují domácí živnostníky a podnikatele. Můžou tím také ukázat, že nehledají vždy to nejjednodušší řešení („profláknuté“ značky a lehce dostupnou konfekci), ale odlišují se od průměru a běžných zvyklostí. Což si může jejich protistrana podvědomě vztáhnout i do pracovní oblasti.
Originál od hlavy až k patě
Nabídka toho, co si lze nechat ušít či vyrobit na míru utěšeně roste. Na čem může podnikatelka nebo podnikatel postavit svou image, vystoupit tak z řady a dosáhnout toho, že si ho ostatní zapamatují? Server Podnikatel.cz vybral několik tipů.
Klobouky
Je to byznys jako každý jiný, musíte prodat,
říká pragmaticky modistka Libka Safr, která vyrábí klobouky podle individuálních zakázek, ale také pravidelně připravuje ucelené tematické kolekce. I když podle ní v Česku klobouky letí méně, protože jsou Češky a Češi v průměru v módě přece jen méně odvážní, klobouky se vrací na scénu i tady. Elegantní vzhled je opět na místě.
Čtěte také: Návrhářka prorazila s klobouky ze dřeva a plechovek. I tak ožívá mrtvé řemeslo
Oblečení od domácích návrhářů
Škála domácích návrhářek a návrhářů je už celkem barevná. V jejich buticích lze pořídit (nebo si ve většině případů nechat ušít na míru) v podstatě kompletní oblečení pro byznys i volný čas v rozličných stylech. Je tu Martina Nevařilová se značnou Navarila, jež se specializuje na módu z úpletu. Beáta Rajská typická elegantními modely. Denisa Nová vyznávající minimalismus. Jozef Sloboda vytvářející hlavně casual módu pro muže nebo značka Sistersconspiracy, jež má pánskou módu také ve svých kořenech. Za zmínku stojí i salon Kníže, který se vrátil do Prahy a už století ručně šije pánské oděvy.
Košile na zakázku
Není vždycky lehké koupit konfekční košili, která by dobře seděla. Ještě horší to je, když na ní klade její budoucí majitel nebo majitelka nějaké další požadavky – třeba má přesnou představu o barvě, vzoru, chce něco netypického, košili podle vlastní představy. Nebo když chce, aby košile dorazila rovnou do kanceláře, protože nesnáší nákupy a nemá na ně čas. I takové služby jsou na trhu k nalezení. Příkladem je firma Peter James Proud.
Boty
Je pravda, že ručně šité boty na míru jsou luxusnější záležitostí. Nicméně i takové boty si může podnikatel nechat ušít. Ruční šití, přizpůsobení noze a způsobu chůze, možnost zasahovat do vzhledu bot a životnost jsou vyvážené vyšší cenou. Cena není u tohoto typu obuvi to zásadní. Hlavní je totiž kvalita,
řekl však serveru Podnikatel.cz v rozhovoru švec Radek Zachariáš. Mít boty na míru je otázka určité kultury, ne otázka peněz,
dodal Erik Martin Lawart. Spíš jde tedy o to, zda chce podnikatel „patřit do klubu“.
Čtěte také: Radek Zachariáš: Rozpoznat kvalitní boty není jednoduché, ale dá se to naučit
Hodinky
K ručně šitým botám, ručně šitému oblečení a klobouku na míru, si lze pořídit třeba také ručně vyráběné hodinky. Mým přáním je, aby nový majitel nepohlížel na své hodinky jen jako na doplněk, šperk nebo investici, ale aby zároveň znal některé technické detaily a odlišnosti, které tyto hodinky zosobňují,
prezentuje svou práci pro fajnšmekry hodinář Luděk Seryn. Ve své práci se soustředí právě na kvalitu a odlišnost, kterou se pak nositel hodinek může pochlubit. A nenápadně je vztáhnout i na sebe.
Foto: www.isifa.com