Každá stránka na webu by se měla věnovat jednomu tématu nebo skupině témat a v rámci těchto témat by se na jednotlivých stránkách měla objevovat související klíčová slova nebo slovní spojení.
Hlavně přirozeně
Prvním a nejdůležitějším pravidlem pro použití klíčových slov je podle Adély Živocké ze SEO dílny jejich přirozené zapojení do obsahu webu. V dnešní době vyhledávače umí vyhodnotit synonyma, překlepy, skloňování a podobně. Pojem „klíčové slovo“ tedy už nezahrnuje jednu variantu slova, ale mnoho dalších. Podle ní laik zpravidla na webu našroubuje daný výraz v prvním pádě opakovaně do textu, čímž vytváří přesně ty nepřirozené texty, které nefungují. Doba, kdy se stránky tapetovaly klíčovými slovy s cílem zvýšit si skóre u vyhledávačů, je dávno pasé. Dnešní vyhledávač je velice inteligentní a neustále se učí, primární pro něj je přirozený text, který se uživateli dobře čte, a starší manipulativní techniky nejen že rozpoznává, ale i penalizuje,
upozorňuje úvodem.
Souhlasí s ní i Tomáš Čupr z firmy Seo Consult, který podotýká, že Google ve svém algoritmu čím dál více dbá na to, aby texty na webech byly nejen relevantní, ale také kvalitní. Klíčová slova bych tedy doporučil používat v rozumné míře s tím, že budou zahrnuta v nadpisech, podnadpisech, odstavcích, metatazích,
dodává. Adéla Živocká však v souvislosti s vyhledávači dále upozorňuje, že zaměřovat se pouze na klíčová slova je krátkozraké. Jsou totiž jen jedním z mnoha faktorů, které vyhledávač hodnotí. Mezi další patří právě i to, zda web umí nabídnout uživateli odpověď nebo jestli se vrací do vyhledávání k dalším stránkám a mnoho jiných.
Obecně se doporučuje psát texty, které budou plnit účel, pro který lidé danou stránku navštívili. Koncentrujte se tedy na cílového čtenáře a konzumenta obsahu a tomu podřiďte jeho šířku a hloubku. Hledá-li někdo oblečení, vystačí si se základními informacemi, bude totiž více vybírat zrakem, vkusem. Jiné to může být u nákupu elektroniky, kde vás bude zajímat funkčnost a další přidaná hodnota výrobku,
uvádí konkrétní příklad odborník Michal Binka. Do obsahu by klíčová slova měla být zakomponována tak, aby sloužila čtenáři (návštěvníkovi stránky) k získání hodnotných informací. Pro méně zkušené bych doporučil nejdříve obsah napsat bez ohledu na klíčová slova a následně vhodná slova nenásilně zaměnit za jejich vyhledávaný ekvivalent z analýzy klíčových slov,
radí Milan Zeman, senior SEO Specialist z agentury Sherpas.
Obsahu webu jsme se věnovali v článku Špatná navigace a nudné texty mohou pohřbít váš web
Analýza pomůže
Při přemýšlení o používání klíčových slov by základním stavebním kamenem měla být analýza klíčových slov. Dobře zpracovaná analýza vám odhalí, jak upravit strukturu webu a kam která klíčová slova umístit, abyste se ve vyhledávači zobrazovali s co nejvíce relevantními stránkami odpovídajícími na dotazy, které skuteční uživatelé hledají,
popisuje Adéla Živocká. Je také potřeba analýzu klíčových slov projít a zhodnotit si, která klíčová slova v ní obsažená jsou pro konkrétní web relevantní a důležitá a která jsou důležitá méně či vůbec. Vhodné je také identifikovat, se kterými vhodnými klíčovými slovy (tematicky relevantní s dostatečným objemem vyhledávání) se již na webu pracuje a která by bylo vhodné do textů na webu zapracovat,
popisuje dále Tomáš Čupr.
Podnikatelé a firmy by měli vědět, jaká klíčová slova jsou pro jejich podnikání hledaná, v jakém objemu a jakou mají tyto klíčová slova hodnotu pro jejich podnikání (odhad konverzního potenciálu). Nejedná se o několik termínů nebo klíčových slov. V případě e-shopů jsou to tisíce slov a frází. Často se setkávám s tím, že podnikatelé řeší jenom ty nejpopulárnější nebo nejobecnější termíny a to je samozřejmě chybná strategie,
dodává Michal Binka.
Podle Michala Kuchaře, jednatele společnosti Seolight, je vhodné na začátku cílit na slova, kde je předpoklad, že budou mít vyšší konverzi – jsou to spíše longtailová slova – a postupem času dojít až k obecným slovům. Dále radí web cílit nejen na slova, která slouží ihned k prodeji služeb nebo zboží a tvoří přímou konverzi, ale řešit i edukativní slova, která mohou uživatele seznámit s danou službou či produktem a zvyšují sílu brandu. V ideálním případě by měl slova vybrat někdo přímo z dané firmy. Je předpoklad, že bude mít znalost oboru a cílové skupiny a po pár školeních si osvojí i různé nástroje a může průběžně reagovat na nové trendy a aktivně se starat o nový i stávající obsah na webu,
doplňuje.
Podcenit byste neměli ani uživatelskou přívětivost webu. Přečtěte si o ní více v článku Mějte uživatelsky přívětivý web aneb Myslete hlavně na uživatele
Z hlediska četnosti použití klíčových slov (Keyword Density) dnes neexistuje žádná doporučená hranice, počet nebo procento výskytu klíčového slova na stránce. Také záleží na zaměření webu a dalších faktorech. Ale jejich nadměrné používání škodí. Tomáš Čupr doporučuje zvolit si dvě až tři důležitá slova související s danou stránkou a tematikou. V žádném případě by tedy neměla být upřednostňována kvantita klíčových slov nad kvalitou textů. Text vždy musí působit přirozeně, musí být čtivý, přehledný a uživateli, který si prohlíží danou stránku, by měl poskytnout informace, které hledá,
vysvětluje.
Pozor na obecné výrazy
Velmi často se chybuje v samotné volbě klíčových slov, která například nevychází z jejich analýzy nebo stránky nepokrývají celé spektrum témat a souvisejících klíčových slov. Ale chybuje se také v přeoptimalizaci stránek, kdy se klíčová slova používají nepřirozeně a neúčelně, což podotýká Michal Binka. Milan Zeman se zase v praxi setkává s tím, že na některých webech stále vídá zastaralé techniky, kdy se editor snažil vložit klíčové slovo všude, kam mohl – do nadpisu i podnadpisu, do každé druhé věty, do odkazů, do drobečkové navigace apod. Nevypadá to dobře, pozná to vyhledávač a pozná to hlavně uživatel, pro kterého to je naprosto nekonzumovatelný obsah,
upozorňuje.
Adéla Živocká doporučuje nehonit se za nejobecnějšími výrazy v oboru, protože konkurence je příliš vysoká a zavedená. Podle ní je mnohem snazší vybudovat si dobrou pozici s konkrétními produkty, co vaše firma nabízí. Spíše než „dětské kolo“ prodávejte „červené dětské kolo od 2 let“. Nezapomínejte uvést i svoje výhody – zákazníci, co potřebují produkt ihned, u vás spíše nakoupí, pokud umíte odeslat produkt do druhého dne a ujistíte je, že jej máte skladem,
radí.
S klíčovými slovy je podle Tomáše Čupra vhodné pracovat také v PPC kampaních a celkově se dívat na to, která klíčová slova přinášejí nějakou hodnotu (typicky objednávku, vyplnění formuláře atd.). Slova, která takovou hodnotu přinášejí, je rovněž vhodné podpořit i pro lepší pozici v rámci organického vyhledávání. Vhodné je také pracovat s long tail klíčovými slovy, která jsou sice vyhledávaná méně, ale bývá u nich typická vysoká relevance, nízká konkurence a vysoký konverzní poměr,
dodává závěrem.