Ondřej Mašín: Klienti nás vyhazovali dveřmi, my se vrátili oknem

17. 9. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

výkonný ředitel M&M reality holding a.s.
Autor: 244086
výkonný ředitel M&M reality holding a.s.
Po větší profesionalitě makléřů volá Ondřej Mašín. Také by uvítal zrychlení procesu zápisu vkladu do listu vlastnictví.

Zajímám se o reality jako člověk, který hledá ke koupi nemovitost. Všude se dočítám, že ta a ta realitní společnost je nejlepší a největší na trhu. Jak se dá poměřovat úspěšnost realitních společností? Kam se řadíte vy?

Úspěšnost realitních kanceláří můžeme měřit podle několika faktorů. Například je to počet inzerovaných nemovitostí, počet poboček či makléřů, počet prodaných nemovitostí. Tyto faktory jsou měřitelné, a proto se podle nich řadíme na vrchol realitního žebříčku jak v České republice, tak i na Slovensku.

Jak byste popsal dnešní stav realitního trhu v ČR?

V dnešní době působí na realitním trhu stovky subjektů, které se zabývají zprostředkováním prodeje nemovitostí, ovšem mnoho z nich pracuje tzv. na vlastní triko a parazituje na velkých realitních kancelářích. Proto naše společnost volá po větší profesionalizaci realitních makléřů a také na ní neustále pracujeme. Co se týká samotného prodeje nemovitostí, tak dochází pomalu k převisu nabídky nad poptávkou a klíčovým článkem se stává kupující, který si pečlivěji vybírá nemovitost ke koupi. Tento stav by měl donutit vlastníky nemovitostí ke snížení často nepřiměřeně vyšponovaných cen nemovitostí.

Kolik finančních prostředků musí mít realitní společnost do začátku, při založení?

Podle toho, co nazýváme realitní společností. Ale pokud se chce firma na tomto trhu skutečně prosadit a získat určitý podíl, tak potom potřebujete miliony. Prostory pro obchod, vybavení, software, vyškolení makléřů a nemůžeme opomenout náklady na inzerci, které jsou hodně vysoké, pokud chcete být hodně vidět.

Jak obtížné by dnes bylo založit realitní společnost?

Administrativně to příliš složité není, ale pokud chcete generovat dlouhodobě zisk, tak jsou to měsíce tvrdé dřiny, než se k němu propracujete.

Jaké byly vaše začátky, jak jste si hledali první klienty?

Naše začátky byly trochu partyzánské, nikdo z nás neměl reálné ponětí o trhu s nemovitostmi. Pronajali jsme prostory ve čtyřech městech, koupili pár počítačů a vyrazili jsme do terénu. Znalosti sice nebyly velké, ale nechybělo nadšení a nápad a to bylo rozhodující. Klienti nám ze začátku tolik nedůvěřovali, ale my jsme měli vytrvalost a když nás vyhodili dveřmi, tak jsme přišli oknem. Dnes už je to samozřejmě jinak a naše značka je velmi dobře známá.

Která etapa vaší existence pro vás byla nejtěžší?

Zcela jistě to byl začátek, kdy jsme se hodně věcí učili za pochodu.

Stal se pro vás internet partnerem nebo konkurentem? A jak vlastně soutěžíte s konkurencí? Co si o ní myslíte?

Internet bereme jako partnera a tomu také přizpůsobujeme způsob prezentace a nabízené služby. Jak soutěžíme s konkurencí? Snažíme se zjistit, co na trhu chybí a v tom se prosadit. Myslím, že se nám to zatím daří.

Je známo pár fíglů, jak využít služeb realitní kanceláře a pak ji obejít. Hlavně na začátku, kdy si nemovitost zájemci najdou prostřednictvím realitní kanceláře a pak osloví samotného prodávajícího. Jakou s tím máte zkušenost, dá se to poměřit procenty, jak jsou někteří klienti vynalézaví a jak obcházejí realitní kanceláře?

Ano, tyto fígle jsou všeobecně známé a proto tomu předcházíme tím, že vždy pracujeme na základě smluvního vztahu. Když budete stavět dům a budete hledat firmu, která vám ho postaví, tak si také troufnete s nimi spolupracovat bez smluvního vztahu? Asi těžko. Stejné je to například s pojistkou, autem a dalšími produkty. Naše firma zprostředkovává nemovitosti v hodnotě stovek tisíc či milionů korun a takovýto obchod nelze dělat bez smlouvy. Touto smlouvou garantujeme prodávajícímu i kupujícímu rozsah poskytovaných služeb.

Jak se snažíte dostat do povědomí klientů? Viděla jsem, že ve svých kampaních využíváte známé osobnosti, vyvolávají větší důvěru, než jen samotný text s logem nebo obrázkem nemovitosti?

Klienti na nás mohou narazit nejen v tisku či na internetu, ale také například na mnoha reklamních či společenských akcích, které pořádáme nebo sponzorujeme. Navíc dnes již jezdí po republice více než 100 aut polepených naší reklamou a takové auto na silnici nemůžete přehlédnout. Je totiž oděné skoro celé do zelené, která je naší firemní barvou. Známou osobnost si člověk lépe propojí s nabízenou službou, máme s tím dobré zkušenosti a budeme v tom pokračovat.

Jak dlouho jste si vlastně pohráli s logem a jeho grafikou?

Naše logo zůstalo prakticky beze změny již od začátku, byla to otázka pár hodin.

Kolik hodin denně podnikatel/ka pracuje?

Kolik zaměstnáváte lidí, jakých profesí? Co vás stojí vychovat si jednoho makléře?

Máme asi 30 zaměstnanců v sídle M&M reality holding, sem patří právní, ekonomické a účetní oddělení a také profesionální telefonní centrum. Naši makléři pracují na živnostenský list a proto nejsou vázáni pevnou pracovní dobou nebo omezeným výdělkem. V Čechách máme přes 450 makléřů, na Slovensku zhruba 150. Vychovat kvalitního makléře není jednoduché a proto investujeme nemalé prostředky do vzdělání našich lidí. Jeden takový člověk nás stojí v průměru přes 20 tisíc korun.

Máte zastoupení v desítkách měst, jejich kanceláře jsou ve vaší režii nebo máte nezávislé obchodní zástupce? Co to vlastně obnáší otevřít nové pobočky v dalších městech?

Všechny pobočky jsou pronajaté naší společností, která se velkou měrou podílí na režii pobočky. Pro otevření pobočky je velmi důležité místo, kde chcete působit. Musí to být na frekventovaném místě, dobře dostupné a zároveň s blízkou parkovací plochou. Kvalitu si hlídáme několika způsoby, máme jasně definované standardy pobočky a nabízených služeb, které jsou pravidelně kontrolovány. Navíc provádíme čtvrtletně i vnitřní audit a pokud najdeme nějaké nedostatky, ihned pracujeme na jejich odstranění. Je pro nás také velmi důležitá zpětná vazba od našich klientů.

Jak vám v podnikání vychází vstříc legislativa?

Naše legislativa je v některých směrech až příliš složitá, uvítali bychom například zrychlení procesu zápisu vkladu do listu vlastnictví, tj. změny vlastníka převodní smlouvou. Dále považujeme za nespravedlivou daň z převodu nemovitosti, která je dnes ve výši 3 % z kupní či odhadní ceny, ovšem vždy z té vyšší.

Jaké máte plány do budoucna?

Tento rok dokončit stabilizaci poboček a regionů v Čechách i na Slovensku. Ještě do konce roku přijdeme na trh s novou službou pro zákazníky, která jim velmi usnadní výběr nemovitosti a ušetří tak mnoho času stráveného selekcí nabídky a zbytečnými prohlídkami. Chceme si naše klienty hýčkat a umožnit jim pohodlný nákup nemovitosti. Do konce roku 2010 plánujeme pokrýt zbylá okresní a větší města a potom se chystáme na expanzi do jedné ze zemí střední Evropy, popř. dále směrem na východ.


U Výslechu

Jméno a příjmení: Ondřej Mašín Rok narození:1981 Vzdělání:vysokoškolské Kariéra: výkonný ředitel M&M reality holding a.s. Koníčky: sport aktivně i pasivně, cestování

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).