Kniha bude hitem letošních Vánoc, hlásí nakladatelé na základě online prodejů

30. 11. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Knižní nakladatelé se musejí potýkat především se zavřenými prodejnami. Vystačí si s e-shopy? A změní se nějak tržní trh?

Knihkupectví spadají pod maloobchody, tudíž musejí být od 22. října 2020 na základě nařízení vlády zavřena. Zasaženi jsou tak nejen samotní prodejci, ale také nakladatelé, pro které to znamená citelný propad v prodejích, musejí se tak spoléhat na své e-shopy a pečlivěji plánovat. Obavy mají také o osud knihkupectví. Tak například Martina Boledovičová, zakladatelka nakladatelství Smart Press, vnímá jako zcela jiný druh obchodu. Podle ní je to služba sloužící ke vzdělanosti a nerozumí tak tomu, proč nespadají do výjimek.

Co se dozvíte v článku
  1. Redukce i posilování 
  2. Měnila se data vydání
  3. Stačí e-shopy?
  4. Jak se chovají čtenáři?
  5. Prohlédněte si Knihy s duší: 
  6. Sázka na jistotu
  7. A co knižní trh?

Redukce i posilování 

Nakladatelství KAZDA současná situace ovlivňuje negativně, ale ne likvidačním způsobem. V červenci si půjčili peníze v rámci programu COVID III, což je podrželo a mohli tak vydat všechny plánované knihy. Ale další licence na příští rok zatím nenakupují – čekají na prodejní čísla za listopad a prosinec a nakupovat budou až počátkem roku. Zvažovali jsme pro příští rok navýšení počtu vydávaných titulů, ale raději zůstaneme u 40 titulů jako letos. Návratnost investic se určitě zpomalila, doplňuje Václav Kazda, zakladatel a majitel nakladatelství

Antonín Kočí, ředitel nakladatelství Euromedia Group serveru Podnikatel.cz prozradil, že už jarní uzavření knihkupectví způsobilo, že mnoho titulů přesunuli k vydání na podzim. Ovšem zhoršení situace a uzavření obchodů v říjnu pro nás znamená, že nevyjde asi 150 z původně plánovaných knih. Některé vyjdou patrně v příštím roce, jiné bohužel vůbec, upřesňuje.

V Albatros Media museli velmi rychle změnit řadu plánů a přizpůsobit jejich fungování nové situaci na trhu. Odložili vydání desítek titulů a u další částí produkce snížili tištěné náklady. Redukovali také některé investice. Naopak jsme ale už na jaře jiné strategické projekty posílili a zrychlili, abychom krizi využili k posílení v klíčových oblastech, jakými jsou pro nás data-driven rozhodování, digital a e-commerce, vyjmenovává Václav Kadlec, předseda představenstva a generální ředitel Albatros Media.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Měnila se data vydání

Tomáš Reichel, ředitel nakladatelství Host, uvádí, že především jarní lockdown přinesl velkou nejistotu, kdy museli odsunout některé tituly. Celkově jsme letos snížili produkci asi o 10 %, tedy o 15 titulů. Na říjnové uzavření obchodů už jsme vlastně ani kvůli rozpracovanosti výroby reagovat nemohli, dodává. V nakladatelství Smart Press na jaře také odsunuli všechny knihy, které měly v jarním obdobím vycházet, a během léta je pak všechny připravovali k vydání. Vyšly přesně v období, kdy se zavřela opět knihkupectví, a nakonec vydali vše kromě jedné knihy odsunuté na jaro. Navzdory dvěma vlnám pandemie jsme tento rok jeli podle vytyčeného edičního plánu a žádné škrty v produkci se nekonali. Domníváme se, že se nám tato strategie vyplatila, přes obecně nižší prodeje je zájem o naše novinky velmi dobrý, prozrazuje Martin Bedřich, jednatel a šéfredaktor nakladatelství Portál.

Podle Jany Kaizrové z nakladatelství Slovart situace ovlivní především ediční plány na příští rok a zřejmě vydají méně titulů než v předešlých sezónách. Letos vydali až na malé výjimky vše, co měli v plánu, největší změny byly v termínech vydání. Mnoho titulů, které měli v plánu vydat na jaře (k neuskutečněnému veletrhu Svět knihy), přesunuli k podzimnímu a předvánočnímu vydání. Změnila se především komunikace s našimi čtenáři, chybí nám přímý kontakt na autogramiádách, křtech, besedách i veletrzích, podotýká dále.

Stačí e-shopy?

E-commerce roste také v segmentu knih, ale jak se nakladatelé shodují, nedokáže plně nahradit výpadky ze zavřených kamenných prodejen. V nakladatelství Host například pocítili v jarních měsících při zavřených knihkupectvích asi třicetiprocentní propad tržeb a doufají, že nyní v předvánočním období budou lidi více motivovaní nakupovat. A také knihkupci jsou o trochu lépe připraveni, provozují například výdejní okénka pro internetové objednávky. Za říjen jsme výrazný propad tržeb nezaznamenali, přestože už od 20. byla zavřena knihkupectví, uvádí Tomáš Reichel.

Výpadek knihkupectví je určitě znát, především říjnové prodeje nás dost negativně překvapily. Internetové obchody vyrovnají propad jen částečně a pokles prodeje se projevil i v našem vlastním e-shopu, dodává Václav Kazda. Právě do vlastního e-shopu investoval Albatros Media. Dramaticky zvýšili rozpočty na online kampaně, posílili spolupráci s e-commerce partnery a na vlastním e-shopu spustili řadu akcí a novinek. Podle Antonína Kočí internetové obchody, i když se hodně snaží, nedokážou pokrýt ztráty, které vznikly uzavřením obchodů. U nich měly vloni e-shopy podíl na obratu 8 % a nyní je to 16 %. Přichází tedy každý den o 84 %.

Ve Smart Press se objednávky přes internet navýšily a vetší část jejich prodeje plyne přes distributory. V online prodejích se dobře daří i nakladatelství Slovart. Janu Kaizrovou vlna solidarity překvapila i dojala. Bohužel ale nemůžeme počítat s principem náhodného nákupu při návštěvě knihkupectví. Knihy určitě knihkupectví potřebují, ačkoliv čísla internetových prodejů nejsou špatná, shrnuje.

Jak se chovají čtenáři?

Hlavní změnou je právě přesun čtenářů z prodejen na e-shopy. Podle Václava Kadlece se většina zákazníků po otevření do prodejen samozřejmě vrátí, ale část z nich už patrně na e-shopech zůstane. To bude mít dopady do struktury retailu, ale také do edičních plánů vydavatelů: pro prezentaci novinek jsou stále klíčová kamenná knihkupectví, a méně zákazníků v obchodech tedy znamená menší prodejnost novinek. Vydavatelé mohou být nuceni reagovat redukcí jejich počtu, vysvětluje. Podle Jany Kaizrové je největší změnou, že si čtenáři našli cestu přímo na jejich e-shop, aby podpořili přímo svého nakladatele. A to v takové míře, že věřím, že kniha bude hitem letošních Vánoc, doplňuje. Václava Kazdu překvapilo, že mnoho lidí kupuje nově jen jednu knihu a zaplatí kvůli ní poměrně vysoké poštovné

Roste také obliba e-knih i audioknih a epidemie tento trend ještě posílila. Při jarním lockdownu se zájem o e-knihy znatelně zvýšil, ale později se postupně vrátil k předchozím objemům, podobný vývoj očekáváme i nyní. Pokud se pandemii podaří nakonec nějak zvládnout, neočekávám významné dlouhodobé posílení e-knih, popisuje Tomáš Reichel. V nakladatelství KAZDA dělá prodej elektronických knih méně než 1 % obratu a nyní u nich pozorují mírný nárůst. I čtenáři se učí víc kupovat přes internet, ale stále hlavně tištěné knihy, větší nárůst prodeje e-knih jsme nezaznamenali, dodává Martin Bedřich. Antonín Kočí poznamenává, že jednoznačným „skokanem roku“ jsou audioknihy, u kterých prodeje vylétly zvláště v podobě pohodlného způsobu tzv. „downloadu“. Audia se prodávají a stahují přes několik hlavních prodejců, lidé si zvykli pravidelně poslouchat další a další knížky.

Prohlédněte si Knihy s duší: 

Sázka na jistotu

Jana Kaizrová předpokládá, že do budoucna většina nakladatelů vsadí na bestsellery („prodejné“ tituly) a všichni omezí výrobu. Podle Václava Kazdy klesne velikost průměrného nákladu a bude celkově větší tlak na prodejnost vydávaných knih, což bude mít negativní, ale nikoliv dramatický vliv na pestrost. Na druhou stranu – situace možná posílí prodeje některých žánrů, jakými jsou knihy o zahradničení, tvoření, regionální literatura, průvodci apod, vyjmenovává. Jeho slova potvrzuje Martina Boledovičová s tím, že u nich roste zájem o knihy o přírodním zahradničení, o zdravé výživě, o tradicích a také o hledání harmonie. A samozřejmě kuchařky, protože všichni museli víc vařit, doplňuje.

A co knižní trh?

Tomáš Reichel vysvětluje, že knižní trh, a hlavně maloobchod, funguje tak, že je prakticky celý rok v provozní ztrátě a teprve s vánoční sezonou se překlopí do mírného zisku. Už před pandemií byl knižní maloobchod podkapitalizovaný a na hraně přežití, především kvůli tlaku internetových prodejců. Další odliv tržeb směrem k e-shopům a nadnárodním provozovatelům supermarketů, v nichž se knihy také prodávají, tento problém jen prohloubí a hrozí reálné nebezpečí, že po novém roce mnoho nezávislých knihkupců již neotevře a velké problémy budou mít i knihkupecké sítě. Zvláště nezávislí knihkupci v menších městech jsou často nejen obchodem, ale i určitou regionální kulturní institucí, a pokud zkrachují, budou to nenahraditelné ztráty. To se pak může přelít do dalších článků trhu, k distributorům a nakladatelům, a celkově zmenšit trh a omezit šíři a rozmanitost knižní nabídky. Což určitě není z hlediska vzdělanosti a kulturnosti národa dobrá zpráva, podotýká. 

Knihkupci jsou nejohroženějším článkem knižního řetězce i podle Václava Kadlece. Budoucí vývoj bude podle něj záležet na tom, jak dlouhá a hluboká bude po odeznění epidemie případná ekonomická recese, a rozhodujícím obdobím bude jaro a léto 2021. Toto období roku je zejména pro knihkupce každoročně složité a přežívají jej jen díky rezervám vytvořeným ve vánoční sezóně. Letos bude tato rezerva zásadně menší, a to může být bohužel pro některé z nich rozhodujícím problémem, popisuje. Podle Martina Bedřicha je možné, že skončí někteří menší nakladatelé a velmi pravděpodobně skončí někteří knihkupci. Posílí se role e-shopů. Jinak to knižní trh víc neovlivní a nějaké principiální změny neočekávám, doplňuje závěrem.

Kde plánujete nakoupit nejvíce vánočních dárků?

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).