Knihkupectví prosí: Kupujte si knihy. Na dovolenou, za vysvědčení i pro radost

10. 6. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Po šesti měsících uzavřeného maloobchodu se otevřela také knihkupectví. Obzvlášť ta menší přivítala zákazníky s otevřenou náručí.

Zavřením knihkupectví nebyli zasaženi jen samotní prodejci, ale také nakladatelé, pro které to znamenalo propad v prodejích. Jak serveru Podnikatel.cz už dříve prozradila Martina Boledovičová, zakladatelka nakladatelství Smart Press, knihkupectví vnímá jako zcela jiný druh obchodu. Podle ní je to služba sloužící ke vzdělanosti a nerozumí tak tomu, proč nespadala do výjimek.

Na knihy se těšili zákazníci i prodejci

Zdeněk NohavicaKnihkupectví Nohavica ve Valašském Meziříčí popsal, že zákazníci velmi netrpělivě očekávali otevření knihkupectví a hned v prvních dnech byl zřejmý jejich zájem o nákup knih v kamenném obchodě, který stále trvá. Podle Jany Kožichové z jihlavského Knihkupectví OTAVA byl návrat zákazníků do jejich knihkupectví spíše pozvolný a měli zřejmě jiné nákupní priority než knihy. Ale našli se i tací, kteří se už nemohli dočkat, doplňuje.

Také v Knihkupectví U RONDLU v Ostravě-Porubě se na den otevření hodně těšili, ale částečně se také obávali toho, že zákazníci budou přicházet, aby se zvědavě podívali a nasáli vůní knih. Naštěstí obava byla úplně zbytečná. Návrat zákazníků byl u nás příjemně pozvolný, za což jsme byli rádi, protože jsme získávali časový prostor na to, co nejlépe se zákazníkům věnovat. Najednou to pro nás byla taková pracovní motivace a příjemné nabití, kdy si uvědomíte, že vaše práce má opravdu smysl, dodává majitelka Zuzana Bluchová. V Knihkupectví Pod Věží ve Velkém Meziříčí zase věřili, že k nim lidé zavítají, ale báli se, že si lidé oblíbili nakupování přes internet. Což se úplně tak nepotvrdilo. Lidé chodili pro knihy často a rádi. Někteří přišli jeden den a druhý den znovu, svěřila se Helena Věžníková.

Knihy potřebují knihkupectví

Na podzim jsme psali, že výpadek knihkupectví je pro nakladatele určitě znát, například nakladatelství Kazda dost negativně překvapily především říjnové prodeje a internetové obchody jim vyrovnají propad jen částečně. Podle Václava Kazdy se pokles prodeje projevil i v jejich vlastním e-shopu. V on-line prodejích se dobře dařilo i nakladatelství Slovart – Janu Kaizrovou tehdy vlna solidarity překvapila i dojala. Bohužel ale nemůžeme počítat s principem náhodného nákupu při návštěvě knihkupectví. Knihy určitě knihkupectví potřebují, ačkoliv čísla internetových prodejů nejsou špatná, shrnula. 

Řehořovo knihkupectví v Uherském Hradišti zachránilo výdejní okénko, přes které prodávali knížky přes internet. Jsme s manželem v důchodu, a tak jsme v roce 2019 obchod předali dceři. Přesto jí ale pořád pomáháme. Byla s dětmi na ošetřovném a odkázána na naši pomocnou ruku. Čtyři hodiny denně jsme tu bývali, přijímali objednávky a vydávali knížky, které jsme prodali po internetu, vysvětlila pro Slovácký deník Hana Řehořová. Jana Kožichová říká, že lidem knihy a knihkupectví chyběly, i když se jí někteří přiznali, že si knihy objednali přes internet. Na zákaznících bylo znát, že jim nákupy v kamenných obchodech chyběly. Tak jako i nám, dodává Helena Věžníková.

Je poptávka po hitech?

Jana Kožichová uvádí, že se více prodávají novinky a u těch dříve vydaných hraje roli více okolností, mezi které patří jméno autora i rada a doporučení dobrého knihkupce. V našem knihkupectví se prodávají knihy nové i dříve vydané tituly. Záleží vždy na zákazníkovi. Přistupujeme ke každému individuálně a chceme mu poradit a nabídnout to, co hledá, říká Helena Věžníková. 

Podle Zdeňka Nohavici je vkus zákazníků velmi různorodý a kupují se všechny knihy, nejen nedávno vydané hity. Také na základě zkušeností Zuzany Bluchové byly požadavky zákazníků různé, ale nešlo o nic nezvládnutelného. Novinky jsou vždy žádané, ale je jich tolik, že musíme vědět, o které knihy bude u nás opravdu zájem, abychom je mohli v knihkupectví umístit, a to z důvodu prostoru. Teď nastává období literatury na dovolenou a dárků pro děti k ukončení školního roku, popisuje.

Nahlédněte do pražské knihařské dílny:

Ztráty už se nedorovnají

Námi oslovení knihkupci se shodují, že bylo zavřeno tak dlouho, že ztráty už pravděpodobně nedorovnají. Podle Zdeňka Nohavici by možná pomohly lákavé tituly, které by zákazníci brali útokem, jako byl například Listopád. Pomohlo by, aby se lidé vrátili z online nákupů do kamenných obchodů. Vím, že současná situace nahrává e-shopům, ale ten pocit jít do knihkupectví, prolistovat si knihou, začíst se, přivonět, to jsou přece úplně jiné emoce, podotýká Helena Věžníková. 

Nejvíce nám pomůže, když budou čtenáři nakupovat knihy – na dovolenou, za vysvědčení i jen tak pro radost. Jakoukoli propagaci knih a čtenářství vítáme, doplňuje Jana Kožichová. Zuzana Bluchová uvádí, že si ani nechtějí dávat cíl dorovnat ztráty. Naopak, rychle se otřepat a pozitivně myslet, že vše dobře dopadne a zákazníci budou stále hladoví po další a další četbě, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).