Server Podnikatel.cz proto zajímalo, jak se v oboru podniká, kdo knihy kupuje a o co je zájem. Zdá se, že pohádky ustupují informacím a nonfiction je na vzestupu.
Dětské knihy mají ve svém portfoliu velcí nakladatelé a velká knihkupectví. Rozšiřuje se ale také počet těch menších, zaměřujících se na knihy, které se vymykají mainstreamu – například Baobab, Běžíliška, Meander, Labyrint nebo Paseka. Většina se také pravidelně účastní festivalu kvalitních menších nakladatelství Knihex. Případně umisťuje v soutěži Zlatá stuha pro nejlepší tvůrce literatury pro děti a mládež. V Brně se zase letos otevřelo knihkupectví specializované na dětské knihy Dlouhá punčocha.
Z knih pro vlastní děti udělaly podnikání
Zuzana Streichsbierová a Marcela Zachovalová si letos v březnu otevřely v Brně kamenné knihkupectví Dlouhá punčocha. Do svého dětského knihkupectví vybírají knihy v češtině, angličtině i dalších jazycích. Otevření prodejny předcházelo knihkupectví kočovné, s nímž od loňského června objížděly různé akce a prodávaly knihy přímo v terénu. Jak říká po telefonu Zuzana Streichsbierová, i když se tomu občas někdo stále diví, knihkupectví je s kolegyní uživí, je to podnikání a věnují se mu naplno. Není to žádný megabyznys, nevyděláváme majlant, ale lidé k nám chodí a knihy nakupují,
vypráví. Do knihkupectví zvou zákazníky i na různé doprovodné akce, které jsou nevýdělečné, ale přitáhnou lidi, kteří by třeba do prodejny jinak nezavítali. Prodej knih pro děti totiž propojují i s osvětou, přednášejí i v knihovnách, školkách a podobně.
Přečtěte si také více o knihách jako zaměstnaneckém benefitu, a to v článku Příspěvek zaměstnancům na tištěné knihy? Novinka má zásadní nedostatek.
Do dětských knih se pustily, protože mají knihy rády. Zuzana je knihovnice, Marcela původně architektka. Do Dlouhé punčochy skočily bez předchozí podnikatelské zkušenosti. Na mateřské začaly vybírat a i ze zahraničí objednávat knížky pro své děti. A protože v Brně podobný obchod s knihami, jaké se jim líbily, nebyl, rozhodly se, že ho budou provozovat samy.
Základ klientely tvoří maminky
S projektem prošly i akceleračním programem v brněnském Impact Hubu. Mezi technologickými projekty jsme byly jediné, kdo měl fyzický produkt,
směje se Zuzana Streichsbierová s tím, že program jim velmi pomohl. Za plus jejich podnikání označuje to, že obchod soustředí lidi, s nimiž by se jinak nepotkaly, ať už jsou to autoři knih pro děti, ilustrátoři nebo samotní zákazníci a zákaznice, kterým se v jejich obchodě dobře vybírá. O dětské knihy je zájem, to jsme si ověřily už při našem kočování,
dodává jedna z majitelek. Za minus pak označuje hlavně úřední záležitosti – vždycky, když mají pocit, že se jejich podnikání stabilizovalo, vztahuje se na ně nová povinnost, třeba přechod na platbu DPH.
Nakupují u nich přitom hlavně maminky, které tvoří až 80 procent klientely. Ale i babičky nebo větší děti samotné. Knihy, které Zuzana s Marcelou nabízejí, obecně přitahují lidi se zájmem o pěkné knihy, kterým záleží na příběhu, ilustracích i celkovém zpracování knih. Kvalitní a pěkné knihy jsou podle mne trend. Je to vidět i na tom, že v Česku přibývají menší nakladatelství zaměřená na kvalitní dětské knihy,
vysvětluje Zuzana Streichsbierová. Jak dodává, jejich výběr oceňují i návštěvníci ze zahraničí.
Teď pracují hlavně na tom, aby se na trhu udržely, aby obchod stabilně fungoval ve své lokalitě a zákazníci měli o knihy zájem. A pokud se nám někdy v budoucnu podaří přibrat a zaplatit další lidi, uvolní se nám ruce pro věci, na kterých můžeme zapracovat, ale teď, ve dvou, na to nemáme čas,
uzavírá Zuzana Streichsbierová.
Komerčně spolehlivý segment…
Nakladatelství Paseka patří naopak v Česku k nejzkušenějším podnikům, vzniklo krátce po listopadové revoluci jako jedno z prvních tuzemských soukromých nakladatelství vůbec. A vydává také knihy pro děti. Lukáš Růžička z nakladatelství Paseka uvádí, že vydávání knih pro děti je obecně komerčně spolehlivý segment. Těší nás, že si držíme jasnou ediční linku, že máme úspěch, i když se nepodbízíme. Že trendy nekopírujeme, ale spíš přicházíme s novinkami,
uvádí s tím, že si v nakladatelství přejí šířit pozitivní hodnoty a probouzet v dětech empatii. Snad rozšiřujeme jejich obzory nebo je díky čtení sbližujeme s rodiči,
dodává. Žádné negativní souvislosti s vydáváním dětských knih si přitom neuvědomují anebo nepřipouští.
O zákaznících Lukáš Růžička hovoří ze zkušenosti, ze setkání s lidmi na knižních veletrzích nebo festivalech, kam ale podle něj chodí spíš specifické, poučenější publikum. Jsou to zřejmě vnímavé děti a rodiče, kterým záleží na tom, co jejich děti konzumují. Vědí, že duševní strava je stejně důležitá jako potraviny,
objasňuje.
Více o knižním byznysu se dočtete v článku Byznys s knihami: Jedním z nejžádanějších titulů jsou knihy o jídle a zdraví.
Trend v dětských knihách je podle něj zároveň nepřehlédnutelný. Jsou to velké obrazové knihy s krásnými, často až technicistními ilustracemi přes celé dvoustrany. Na začátku tohoto moderního boomu stál úspěch série Jaro, Léto, Podzim a Zima právě z našeho nakladatelství. V kurzu jsou i netradiční nonfiction tituly pro děti a mládež,
dodává. Nefrčí naopak podle něj to, když se autoři nad děti povyšují a zároveň je nudí, a když si myslí, že je zákonitě musí bavit to, co kdysi bavilo je samotné.
…ale velká konkurence
Nakladatelství Pikola je naopak nováček, na svém webu uvádí, že vzniklo v loňském roce na vyžádání dětí, rodičů i učitelů. Patří však pod křídla velké firmy s dlouhou zkušeností na trhu, Euromedia Group. Podnikatel.cz oslovil šéfredaktorku dětské literatury Lucii Šavlíkovou. Plusem vydávání dětských knih je podle ní to, že dnešní rodiče a prarodiče chtějí svým dětem a vnoučatům poskytovat kvalitní knížky a že vzhledem k tolik diskutovanému tématu čtenářské gramotnosti je obecně o dětské knihy dnes větší zájem. Na druhou stranu je to podle ní přeci jen trochu užší segment než literatura pro dospělé a je v něm dnes na českém trhu velká konkurence.
Pokud vás zajímají také e-knihy, více jsme o nich psali v článku Jsou e-knihy v Česku dobrý byznys, nebo jenom koníček?
Vydávání dětských knih si tak podle ní na sebe vydělá, právě když je nakladatel schopný konkurovat všem ostatním, kdo se pohybují ve stejném oboru. A dnes je jich vzhledem k velikosti českého trhu poměrně dost,
upřesňuje. Protože sami dětské knihy prodávají skrze prodejní kanály velké firmy, liší se podle toho i nakupující. Přes katalogy a stránky Knižního klubu nakupují především prarodiče, v kamenných obchodech rodiče a ve speciálních katalozích našeho čtenářského klubu Knížata si vybírají samy děti – rodiče jim samozřejmě jejich výběr pak musí schválit.
tvrdí.
Autorské knihy frčí
Na českém trhu podle Lucie Šavlíkové nyní docela frčí obrázkové autorské knihy, jejichž tvůrci jsou zároveň autoři textu i ilustrací. Ve světě obecně dnes úspěchy slaví různé zajímavě pojaté nonfiction tituly – encyklopedie a knížky, kde se děti zábavnou formou nenápadně dostávají k informacím. Pěkně se u nás taky rozjíždí zájem o komiksy,
říká s tím, že v literatuře pro mládež zase převládá zájem o příběhy z reálného života. Odklon naopak v dětské literatuře nastal od pohádek a mýtů,
informuje.
A to s tím, že je nakladatelství hrdým vydavatelem dětských knih Roalda Dahla nebo Johna Greena a pyšní jsou i na publikaci pro mládež a rodiny ke stému výročí republiky Dobrých 100. Do příštího roku se těšíme na rozjezd světové bestsellerové série Dog Man, v češtině Pesodlak. Jde o řadu vtipných komiksů pro děti, které nám překládá Martin Mikolajek,
uzavírá.