Návrat značky Mototechna, ke kterému došlo minulý týden, jen potvrdil vzrůstající trend zájmu firem o retro značky. Že v sobě pohrobky z dob vlády jedné strany skrývají obchodní potenciál, potvrzují úspěchy, kterých dosahují. Daří se obnovené Kofole, obuvi Botas, žvýkačkám Pedro i hračce Igráček. Návrat na trh brzy navíc chystá také kolo Favorit, které v březnu představilo své logo a nyní chystá první prototypy. Retro značky prostě u Čechů letí.
Limonáda Kofola
Největší úspěch z obnovených značek slaví jednoznačně Kofola. Po sametové revoluci to s českým tradičním kolovým nápojem vypadalo bledě. Ve velkém se začaly prosazovat známé zahraniční značky a do regálů se rovněž dostaly desítky až stovky různých levných kolových nápojů. Na konci devadesátých let se ale situace změnila a značka Kofola se pomalu a jistě začala vracet do obchodů. Boom Kofoly pak v roce 2001 nastartovala reklamní kampaň se sloganem “Když ji miluješ, není co řešit”, díky které obliba a prodeje limonád Kofola začaly raketově růst. V minulém roce firma Kofola vykázala tržby takřka ve výši 8 miliard korun a hrubý zisk ve výši 2,7 miliardy korun. Její objemový tržní podíl v kolových nápojích přesahuje 25 %. Kofola se navíc už několik let úspěšně prodává i v zahraničí, především na Slovensku a v Polsku.
Čtěte také: Kofola se přiznala. Antimonopolní inkvizice opět v akci
Samotná limonáda Kofola vznikla na konci padesátých let minulého století z politického zadání, které požadovalo českou alternativu k “imperialistickým” kolovým nápojům Coca-Cola a Pepsi Cola. První Kofola se vyráběla v národním podniku Zátka v Praze a sirup KOFO, který byl vyvinut speciálně pro výrobu Kofoly, se začal dodávat výrobcům nealkoholických nápojů v celém tehdejším Československu. Zájem o Kofolu neustále rostl a svého vrcholu limonáda dosáhla v sedmdesátých letech. Na téma Kofoly se organizovaly konference odborníků, slovo Kofola se dostalo do názvu všech možných kulturních i sportovních akcí a dokonce se i objevily písničky, které oslavovaly značku Kofola. Na závěr ještě jedna zajímavost, Kofola se původně měla jmenovat Kofocola. Kvůli přílišné délce názvu a také sporům ohledně ochranné známky se však jméno limonády zkrátilo na Kofola a v této podobě vydrželo až dodnes.
Obuv Botas
Botas, další známá československá značka, vznikla sice až v roce 1963, skutečská firma Botana, která botasky vyráběla, byla však již založena v roce 1949. Značku Botas vytvořilo spojení slov BOTA-Sportovní BOTA-Skuteč. Hned o rok později slavily botasky první úspěch, když je obuli českoslovenští volejbaloví reprezentanti na olympiádě v Tokiu, kde vybojovali stříbrné medaile. Obrovský nárůst popularity obuvi Botas ale odstartoval až kultovní model CLASSIC s typickým svislým zoubkovaným páskem a logem botas se 3 hvězdami, se kterým firma přišla v roce 1966. Jen o pár lety později firma postavila nový výrobní závod a administrativní sídlo firmy, které v menších obměnách slouží dodnes. V roce 1974 už firma vyráběla 230 různých vzorů a boty vyvážela do 35 zemí celého světa (včetně USA, Austrálie nebo Kanady).
Po revoluci se firma Botana dohodla na spolupráci s řadou světových značek (třeba Puma nebo Salamon), pro které vyráběla boty. Zdálo se, že značka Botas zmizí v zapomnění. Firma se ale úzce specializovala na sportovní obuv, hlavně na běžky a brusle a značka Botas tak stále přežíval. V roce 2008 navíc došlo k znovuobnovení modelu botas classic, kterou iniciovali studenti ateliéru Grafický design a vizuální komunikace. Firma Botas začala s mladými designery spolupracovat a v roce 2009 uvedla na trh novou kolekci šestnácti vzorů vycházkové obuvi Botas. Boty získaly několik designových ocenění a odborníci jim předpovídali zářivou budoucnost.
Máte rádi retro značky?
Firmě se ale nepodařilo zúročit prvotní nadšení ze znovuobnovených botasek a v posledních letech se potýká s problémy. Již dva roky po sobě vykázala ztrátu okolo 14 milionů korun. Firma ukončila spolupráci s distributory obuvi (Baťa a Intersport) a nově dohodnutí partneři, server Mall.cz a firma Červa Export Import, je nedokázali nahradit. Firma Botas proto letos provedla odstávky výroby a značnou část tržeb hodlá realizovat ze zásob zimní kolekce. Další budoucnost botasek tak zůstává nejistá. Vzhledem k hospodářským výsledkům stojí společnost v letošním roce před rozhodnutím o další strategii jak tuzemském, tak exportním včetně případných změn výrobního portfolia,
uvádí se ve Výroční zprávě společnosti za rok 2011.
Hračka Igráček
Jen málokdo narozený před rokem 1989 se nesetkal s legendární hračkou Igráčkem, který vznikl v roce 1976 podle německého panáčka Playmobil, který nebyl ve východním bloku k dostání. Šlo o malou plastovou figurku, která představovala nějaké povolání (policista, doktor, zemědělec apod.) a ke které patřily i různé stroje a nástroje. Figurky měly pohyblivé ruce, nohy (spojeně v oblasti kyčelních kloubů) a hlavu, která šla otočit dokola. Úplně prvním Igráčkem se stal zedník. Brzy poté následovali kuchař, stavbař či kominík a každý rok přibývaly zhruba čtyři nové modely. Celkově vyšlo okolo padesáti druhů Igráčků.
Čtěte také: 5 nejvýznamnějších českých podnikatelů v historii
Po roce 1989 se na trh dostalo mnoho hraček ze západu a o Igráčky přestal být zájem. Před dvěma roky ale zaznamenala značka Igráček velkolepý návrat, kdy ji opětovně zavedla firma Efko, český výrobce her a hraček. Oproti původnímu Igráčkovi prošel jeho nový kolega několika technickými úpravami a redesignem. Kromě pevnější konstrukce disponuje i otočným zápěstím, v obličeji již nemá pouze jeden výraz a přibyly mu brýle a bradka. Nový Igráček navíc nevykonává pouze povolání, nýbrž mu přibyla i figurková rodina. Do roka po znovuobnovení Igráčka se prodalo čtvrt milionu figurek. Oblibě Igráčka pomáhá též marketingová strategie společnosti Efko, která začala vydávat časopis Igráček, pořádá o Igráčkovi různé výstavy a akce.
Mototechna
Zatím poslední retro značkou, která se vrátila do povědomí české veřejnosti, se stala Mototechna. Tu uvedla před týdnem do nového života společnost AAA AUTO. Pod značkou Mototechna chce sjednotit prodej zánovních vozů a servisní činnost. Mototechna nabídne všechny běžné služby autosalonu. Jedná se hlavně o výkup vozů protiúčtem, poskytování finančních produktů na nákup vozu, pojištění, služby servisu a prodej náhradních dílů. Zároveň bude Mototechna mít půjčovnu automobilů a asistenční služby. Do budoucna se bude Mototechna ve větší míře věnovat také prodeji zánovních elektromobilů a hybridních automobilů.
Čtěte více: V Česku znovu ožívá nostalgická značka Mototechna. Nabídne zánovní vozy
Původní Mototechna byla založena na konci čtyřicátých let dvacátého století jako obchodní organizace s orientací na maloobchodní prodej vozů. Přestože Mototechna prodávala nejprve pouze několik značek, brzy se její nabídky rozrostla a v šedesátých letech už měla jednu z největších nabídek vozů ve východní Evropě. Po revoluci se společnost zprivatizovala a původní národní podnik se dostal do likvidace. Název Mototechna ale převzalo několik firem, z nichž některé působí až dodnes. Nově k nim teď přibyla i Mototechna od AAA AUTO.
Kola Favorit
K obnoveným retro značkám se brzy zřejmě připojí i kolo značky Favorit, na kterém pracuje podnikatel Richard Galovič. Ten nedávno mimo jiné přišel se službou Singletones.com, která spojuje lidi se stejnými zájmy kdekoli na světě. Nové logo značky Favorit bylo představeno letos v březnu. Poté začal Galovič se spolupracovníky vytvářet definici značky a sestavil produktovou linii kol. V srpnu byl vyroben první prototyp, na kterém se odzkoušely některé prvky. V současnosti se vyrábí dalších šest prototypů, které čekají estetické a funkční testy. Pokud vše dobře dopadne, chce Galovič ještě tento rok představit první modelovou řadu pro rok 2013.
Samostatným národním podnikem se stal Favorit v roce 1953. Jméno získal podle volnoběžného zadního náboje – celosvětově velmi užívané, populární a uznávané součástky jízdních kol. První kola značky Favorit však v Rokycanech vyrobili už v roce 1950. První kola byla určena pro české cyklistické reprezentanty, kteří kola značky Favorit na závodech propagovali. Brzy se stal rokycanský závod úspěšným a kola vyvážel do celého světa. Takřka každý v Československu chtěl kolo Favorit mít. Na konci osmdesátých let firma vyráběla statisíce kol ročně. Stejně jako u dalších socialistických značek ale znamenala sametová revoluce začátek konce. Podnik postupně upadal a v roce 2004 definitivně ukončil v Rokycanech výrobu.
Výše zmíněné značky rozhodně nepatří mezi jediné retro značky, které se po revoluci vrátily. Stále (či znovu) existuje i žvýkačka Pedro, stavebnice Merkur a Seva nebo hodinky Prim. Aby nostalgie z návratu retro značek byla úplná, zbývá snad jen, aby někdo obnovil značku Tuzex.
Foto: www.efko.cz