Kolik lidí vpustí do vašeho oblíbeného marketu? Odpověď najdete v našem přehledu

17. 11. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V minulém týdnu vláda představila protiepidemický systém označovaný PES, jehož součástí jsou také omezení týkající se nakupování.

Systém pracuje s pěti stupni různých barev určených podle skóre o hodnotách 0 až 100. Hodnoty vychází z epidemiologických ukazatelů, mezi které patří například počet nově nakažených na 10 000 tisíc obyvatel za posledních 14 dní nebo pozitiva testů. Na základě skóre je pak určen stupeň pohotovosti, na který jsou navázána jednotlivá protiepidemická opatření. 

Omezení se dotkne také maloobchodů, kde je v rámci třetího, čtvrtého a pátého stupně umožněn jen prodej základních potřeb a výdej vzdáleně objednaného zboží. Počet zákazníků je omezen na 1 osoba na 15 m2 provozní plochy a je nutné dodržovat rozestupy 2 m. K tomu se pojí organizační a režimová opatření, management front uvnitř i venku.  Je to i naše reakce, když jsme dřív byli konfrontováni s fotografiemi plných obchodů. Vím, že to bude složité, ale ve chvíli, kdy pravidla nastavena nejsou, tak se nemůžeme divit, že se lidé podle nich nechovají, uvedl pro ČT24 ministr zdravotnictví Jan BlatnýSvazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) se ale tato omezení nezamlouvají. Svaz tvrdí, že přinesou některé negativní aspekty.

Podle SOCR ČR bude docházet k značné koncentraci lidí před vstupem do obchodů a nákupních center a opatření zbytečně zvýší mobilitu lidí, kteří se budou mezi prodejnami pohybovat a hledat tu s nejmenšími frontami. Vláda od začátku mluví o nutnosti zamezit shlukování lidí a snížit jejich mobilitu. Co ale udělá člověk, který přijde a uvidí desítky metrů dlouhou frontu před prodejnou? Půjde hledat jinou. To ať pak vláda pustí do ochozů fotbalových stadionů fanoušky. Efekt bude stejný, dodává Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR. Navíc podle něj může dojít také k obnově panických nákupů, protože lidé budou mít strach, že se do prodejen nedostanou a může tak dojít k opětovnému vykupování prodejen

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Kolik lidí bude vpuštěno?

Síť prodejen Tesco s počítáním lidí začala už letos v květnu, kdy pro každého nakupujícího počítala s šestnácti metry volné plochy. Jak popisovali v článku na iDnes.cz, u vchodů stáli brigádníci s modrou nebo žlutou vestou a tabletem. Později by je mohly nahradit technologie. Tesco obsluhuje prodejny o velikosti od 160 metrů do 8 700 metrů čtverečních a jak potvrdil ředitel řetězce Patrik Dojčinovič, některé obchody museli i zavřít, jakmile číslo překročilo daný počet.

skoleni_8_1

Počet lidí na prodejnách podle plochy při 3., 4. a 5. stupni
Obchod Průměrná prodejní plocha Počet vpuštěných lidí
Albert hypermarket 3 000–10 000 m2 200–667
Albert supermarket 400–2 000 m2 27–133
Billa 900 m2 60
COOP Terno od 500 m2 od 33
Globus 11 000 m2 733
Kaufland 4 200–4 800 m2 280–320
Lidl 1 400–1 700 m2 93–113
Makro 9 700 m2 645
Penny 830 m2 55
Tesco 160–8 700 m2 11–580

Co až se situace zlepší?

Až dojde ke zlepšení a skóre v protiepidemickém systému dosáhne 21 až 40 bodů, což odpovídá druhému stupni, budou moci v maloobchodech být 2 osoby na 15 m2 provozní plochy s tím, že dvoumetrové rozestupy zůstanou zachovány.

Počet lidí na prodejnách podle plochy při 2. stupni
Obchod Průměrná prodejní plocha Počet vpuštěných lidí
Albert hypermarket 3 000–10 000 m2 400–1 334
Albert supermarket 400–2 000 m2 52–266
Billa 900 m2 120
COOP Terno od 500 m2 od 66
Globus 11 000 m2 1 466
Kaufland 4 200–4 800 m2 560–640
Lidl 1 400–1 700 m2 186–226
Makro 9 700 m2 1 290
Penny 830 m2 110
Tesco 160–8 700 m2 22–1 160

V prvním stupni (skóre 0–20) bude počet zákazníků omezen na 4 osoby na 15 m2 provozní plochy.

Počet lidí na prodejnách podle plochy při 1. stupni
Obchod Průměrná prodejní plocha Počet vpuštěných lidí
Albert hypermarket 3 000–10 000 m2 800–2 668
Albert supermarket 400–2 000 m2 104–532
Billa 900 m2 240
COOP Terno od 500 m2 od 132
Globus 11 000 m2 2 932
Kaufland 4 200–4 800 m2 1 120–1 280
Lidl 1 400–1 700 m2 372–452
Makro 9 700 m2 2 580
Penny 830 m2 220
Tesco 160–8 700 m2 44–2 320

Kde plánujete nakoupit nejvíce vánočních dárků?

Letošní vánoční trhy na Staromáku nebudou, připomeňte si ty loňské

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).