Po třech letech poklesu loni pivovary v Česku konečně zvýšily výrobu. Tak zní strohé konstatování Českého svazu pivovarů a sladoven z první poloviny letošního roku. Propad však nebyl způsobem tím, že by obliba pěnivého moku rapidně klesla. Jinými slovy, že by Češi pili méně piva. Za pokles mohli hlavně turisté, kteří kvůli finanční krizi méně jezdili za krásami naší země, mezi něž rozhodně kvalitní pivo patří.
Českým pivařům stále patří čelní místo světového žebříčku ve spotřebě na osobu ročně, jen se trochu mění trendy konzumace oblíbeného nápoje. Lidé teď pijí více ležáky, mezi které patří stále oblíbenější jedenáctky, a roste obliba speciálních, nealkoholických a méně alkoholických piv s ovocnou příchutí, tedy „radlerů“.
Téměř dvojnásobný je prodej piva v PET lahvích, naopak nižší je množství sudového piva, které putuje do českých hospod a restaurací. A protože tam je pivo zpravidla dražší a lidé spořivější, pijí Češi pivo více doma než ve „společnosti“. Samotné české pivovary potvrzují, že doma je stále převládajícím typem balení i při sledování televize skleněná láhev. I když pořád se najdou i jedinci, kteří si pro točené na doma dojdou do džbánečku.
Sportovní přenosy na pivo do hospody lákají
Přeskupení sil v počtech domácích a „hospodských“ pivařů však nastává v době konání velkých zejména sportovních událostí. A jaký už by měl být větší svátek sportu než právě skončené olympijské hry v Londýně. Je mnohem zajímavější fandit našim sportovcům v partě než sám mezi čtyřmi zdmi obývacího pokoje.
Velké sportovní akce vysílané v televizi mají vliv na spotřebu piva v restauracích i doma, ovšem není to zase až tak významné číslo, spíše se bavíme o jednotkách procent. Záleží totiž na mnoha faktorech, na druhu sportu, na hodině vysílání, na zastoupení našich sportovců, na počasí. Například při hokejovém mistrovství světa, pokud náš tým postupuje, se konzumace piva zvyšuje,
potvrzuje Zdeněk Mikulášek z Rodinného pivovaru Bernard.
Čtěte také: Mít web s koncovku .sex nebo .pivo? Víme, kdo si to může dovolit
Ať už chceme nebo ne, národní nápoj ke sportu patří. Tedy samozřejmě coby fanouškovská podpora, nikoli jako nápoj určený přímo ke sportovnímu výkonu. A vůbec proto nepřekvapí, že jedním z oficiálních partnerů našeho olympijského týmu je i snad nejznámější český pivovar.
Plzeňské na ostrovech
Plzeňskému Prazdroji se letos daří zvyšovat prodej Pilsner Urquell ve Velké Británii, tedy v místě konání nedávno skončených olympijských her. Za letošní první pololetí sem vyvezl přibližně o čtvrtinu více piva než v loňském roce.
Během olympiády pivovar plánoval v Českém olympijském domě, který byl poprvé otevřen i pro veřejnost, vyčepovat symbolických 170 sudů plzeňského ležáku. Ten letos 5. října oslaví své 170. výročí od uvaření první várky piva Pilsner Urquell. Plzeňský ležák byl v domě v londýnském Islingtonu k dispozici ze třinácti výčepních kohoutů a byl o něj nebývale velký zájem ze strany hostů sídla českých sportovců.
Nejen „Kde se pivo vaří…“, tam se dobře daří
Sponzorský mok však nebyl k mání jen v Londýně, ale akce s ním proběhly i u nás doma. Tak například v jedné kutnohorské restauraci byl pro návštěvníky fandící českým reprezentantům čtyřikrát k dispozici zdarma padesátilitrový sud. Pěnivým plzeňským mokem se tak slavily zlaté medaile skifařky Miroslavy Knapkové, oštěpařky Barbory Špotákové, moderního pětibojaře Davida Svobody a také bikera Jaroslava Kulhavého v poslední den olympiády.
Každá velká sportovní událost, a hlavně ta, jejíž součástí jsou televizní přenosy, se odráží na spotřebě piva. Češi jsou velkými sportovními fanoušky a konzumace piva k fandění určitě patří. Spotřeba piva tedy během těchto událostí pravidelně roste,
říká Zuzana Kosáková z Heineken Česká republika a dodává: V poslední době se i díky velkým sportovním akcím jako bylo nedávné ME ve fotbale a olympijské hry daří propagovat novinky. U nás to jsou například ovocné Zlatopramen Radler citrón a pomeranč se zázvorem.
Čtěte také: Boháči na olympiádě v Londýně. Zjistili jsme, kolik kdo bere
Naproti tomu jsou i restaurace, jichž se i takový svátek, jako je olympiáda, nějak obzvlášť nedotkne. Poptávka po pivu u nás možná poklesne, neboť nemáme televizi ani žádné jiné repro zařízení. Nebo se budeme divit, že naopak vzroste, protože si lidé budou chtít od olympiády odpočinout,
bral před OH situaci s nadhledem Jan Šuráň z pražského Pivovarského domu, kde si sami vaří vlastní pivo.
Pivní olympijské světové novinky
Olympijské hry inspirují mnoho lidí po celém světě každé čtyři roky. Novodobé třicáté v Londýně tentokrát vedly skotský pivovar BrewDog k tomu, aby uvařil pivo s názvem Never Mind the Anabolics. Nový mok s obsahem alkoholu 6,5 % byl sice na trh uveden v předvečer zahájení londýnských her v Londýně, ale účastníci olympiády si na něj nechali zajít chuť. Světlé pivo totiž má v sobě všechny možné látky, které by vrcholoví sportovci neměli ani ve snu užívat.
Lépe je na tom určitě pivo s příchutí minulosti. U příležitosti 104. výročí první olympiády v Londýně totiž jeden anglický pivovar připravil novinku. Pivo Camden 1908 dělá výjimečným to, že jsme vzali starý recept, zjistili jsme, z jakých surovin bylo složené, a našli jsme k nim moderní alternativy,
vysvětlil Mark Dredge, manažer pivovaru Camden. Získat tento olympijský kousek však bude patřit k nesoutěžním olympijským výkonům – pivo Camden 1908 totiž bylo vyrobeno pouze v limitované edici o 650 lahvích.