Kompenzace Covid 2021: Podnikatelé dostanou až 500 Kč denně na zaměstnance

17. 12. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Při poklesu tržeb 30–50 % dostanou podnikatelé 300 Kč na zaměstnance za den, při snížení příjmů o více než 50 % pak 500 Kč na zaměstnance a den.

Takové budou hlavní parametry obnoveného kompenzačního programu Covid 2021. Oproti první výzvě půjde program kombinovat s kompenzačním bonusem.

Co se dozvíte v článku
  1. Kdo je považován za zaměstnance
  2. Nutnou podmínkou je alespoň 30% pokles tržeb
  3. Podpora činí 300 Kč či 500 Kč na zaměstnance a den
  4. Zda bude opět minimum, záleží na nové vládě
  5. Jak půjde program kombinovat s dalšími dotačními programy?
  6. Co bude nutné v žádosti o podporu doložit?

Kdo je považován za zaměstnance

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo před několika dny avízo druhé výzvy v kompenzačním programu Covid 2021. Jde o alternativní dotační program ke Covid Nepokryté náklady. Oba dotační titulky si kladou za cíl pomoci podnikatelům, kterým v důsledku pandemie nemoci COVID-19 či boji proti ní razantně poklesly tržby. Účelem podpory je pomoc státu okruhu podnikatelů nejvíce zasažených pandemií nemoci COVID‑19 vedoucí k tomu, aby nemuseli ukončit svou podnikatelskou činnost, doplnilo na webu ministerstvo.

Zatímco program Covid Nepokryté náklady kompenzuje, jak název napovídá, nepokryté vykázané náklady, v titulu Covid 2021 se dotace dávají na zaměstnance. Za zaměstnance se pro účely programu považují pouze zaměstnanci v pracovním poměru a dále tzv. spolupracující osoby podle zákona o daních z příjmů. Dále pak osoby se smlouvou o výkonu funkce podle zákona o obchodních korporacích. Do výpočtu se zahrnují výhradně zaměstnanci (či spolupracující osoby či osoby se smlouvou o výkonu funkce), kteří byli přihlášení k 1. listopadu 2021 k platbě pojistného na České správě sociálního zabezpečení.

Psali jsme: Stát uhradí drobným podnikatelům 90 % nákladů, musí mít ale vysoký propad tržeb 

Nicméně i v programu Covid 2021 platí, že podpora je poskytována na způsobilé výdaje, tedy na náklady na provoz a udržení podnikatelské činnosti, jako jsou osobní náklady, náklady na materiál, služby (vč. např. leasingu), odpisy, daně a poplatky, splátky úvěru, režijní náklady apod., vzniklé od 1. února 2020 do 31. prosince 2021.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Nutnou podmínkou je alespoň 30% pokles tržeb

Aby podnikatel mohl program využít, musí splnit několik podmínek. Předně musí jít o žadatele, který vykonává podnikatelskou činnost na základě živnostenského zákona nebo obdobným způsobem. Další podmínkou je, že podnikatel opakovaně neporušoval mimořádná nebo krizová opatření přijatá v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19.

Dále je nutné splnit podmínku poklesu tržeb. Nárok totiž mají jen ti, kterým v důsledku pandemie onemocnění COVID-19 či opatření poklesly tržby za srovnávané období oproti srovnávacímu období alespoň o 30 % (za účetní jednotku). Tržbami se pro účely tohoto výpočtu rozumí výnosy z vlastních výkonů a zboží. Srovnávané období je období od 1. listopadu 2021 do 31. prosince 2021. Srovnávací období je období od 1. listopadu 2019 do 31. prosince 2019. Žadatel, který zahájil provoz/činnost (případně se stal osobou samostatně výdělečně činnou) až po 1. listopadu 2019, si jako srovnávací období může zvolit kterékoliv dva po sobě jdoucí měsíce v období od listopadu 2019 do října 2021.

Stejně jako v první výzvě platí, že podnikatel musel mít alespoň jednoho zaměstnance (spolupracující osobu, osobu se smlouvou o výkonu funkce) vyjádřeného jako ekvivalent plných pracovních úvazků (FTE), a to k 1. listopadu 2021.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Další podmínky

  • Žadatel může předložit pouze jednu žádost.
  • Žadatel neukončí svou činnost ve lhůtě nejméně tří měsíců od vydání rozhodnutí.
  • Na způsobilé výdaje podpořené z Výzvy v rámci rozhodného období není možné získat jinou veřejnou podporu.
  • Podpora se poskytuje do nevyčerpané výše podpory podle bodu 3.1 Dočasného rámce Evropské komise na jednoho příjemce podpory, dle kurzu České národní banky platného ke dni vydání rozhodnutí (12 milionů EUR na jeden podnik).
  • Na poskytnutí podpory není právní nárok.

Podpora činí 300 Kč či 500 Kč na zaměstnance a den

Maximální výše podpory na jednoho příjemce je dána:

  • v případě poklesu tržeb o alespoň 30 %, ale méně než 50 %, jako součin 300 Kč krát počet zaměstnanců vyjádřený jako ekvivalent plných pracovních úvazků krát počet dní rozhodného období.
  • v případě poklesu tržeb o alespoň 50 % jako součin 500 Kč krát počet zaměstnanců vyjádřený jako ekvivalent plných pracovních úvazků (FTE) krát počet dní rozhodného období.

Plným pracovním úvazkem se rozumí osmihodinová pracovní doba v rámci jednoho pracovního dne. V žádosti o podporu lze uvést částečné či zkrácené úvazky, které se započítají příslušným koeficientem (přepočet na plný pracovní úvazek) na dvě desetinná místa, tedy třeba 0,25. Kdo například zaměstnává deset lidí na poloviční úvazek a měl pokles tržeb o 50 %, bude mít výpočet 10 × 0,5 × 500, tedy může žádat o 2500 Kč na den.

Zda bude opět minimum, záleží na nové vládě

V první jarní výzvě programu platilo, že pokud měl žadatel méně než tři zaměstnance vyjádřené jako FTE (minimálně však jednoho), činila podpora 1500 Kč na den. Zda bude i v druhé výzvě minimum stanoveno, však není kvůli střídání vlád zřejmé. Podle vyjádření stávajícího vedení ministerstva pro server Podnikatel.cz bude záležet na nové vládě a na novém ministrovi.

MM 25 baliček

Jak půjde program kombinovat s dalšími dotačními programy?

Program Covid 2021 nepůjde kombinovat s programem Covid Nepokryté náklady, ale bude umožněno zároveň čerpat i kompenzační bonus nebo Antivirus.

Co bude nutné v žádosti o podporu doložit?

Pokud nepodává žádost osoba oprávněná jednat za společnost, bude potřeba doložit elektronicky podepsanou (nebo ověřenou) plnou moc. Doložit bude třeba také případ, kdy uváděný zaměstnanec nebude ověřen automatickou kontrolou, že byl k rozhodnému datu přihlášen k platbě pojistného na ČSSZ. Žadatel má v takovém případě možnost doložit, že zaměstnanec nahlášen byl, jen v seznamu ČSSZ k danému datu ještě nebyl evidován. Jinak by nemělo být nutné dokládat žádný dokument a bude stačit vyplněná žádost obsahující čestné prohlášení, které je přímo součástí žádosti.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).