Za 10 let uz budou vsechny soucasne algoritmy prolomene a takovy dokument tedy neverohodny. Stejne tak uz velmi pravdepodobne nebude existovat ani ta umela certifikacni autorita pouzita pro elektronicky podpis.
Uz vubec nebude mozne precist data ze soucasnych medii, ne jen proto ze budou necitelna (CD), ale hlavne proto, ze je nebude k cemu pripojit. Soucasna rozhrani (USB a podobne) ci datove formaty a souborove systemy jiz nebudou davno existovat. Jedine reseni je cloudova sluzba, ovsem ty jsou placene (pokud nemaji data zmizet hned zitra).
Zacnete napriklad zde, odstavec Dlouhodobý nebo krátkodobý dokument?
http://www.epravo.cz/top/clanky/ltd/minimum-pro-zachazeni-s-elektronickymi-dokumenty-vytvareni-dlouhodobych-dokumentu-96327.html
Pak to mozna pochopite. Poskytovatel cloudovych sluzeb urcite nejsem, navic chapu ze vetsina lidi neni ochotna zaplatit vice nez nula. Tedy az do okamziku, nez o vsechna data nenavratne prijdou :-)
Říká Vám něco eIDAS? Kdyby ano, tak byste nemohl tvrdit, že certifikační autority nepřežijí 10 let, stejně jako technologie pro elektronický podpis.
Vy bude asi stejný vizionář jako jen chytrák, který před 12 lety předpověděl, že formát PDF do 5 let skončí a že se prosadí ODT :-) Takže v "tom" nejste sám.
Predstava ze si dnes ulozite PDF dokument opatreny elektronickym podpisem na flashdisk, ten za 10 let vytahnete ze supliku a hura k soudu s FU, kde bude uznam platnym, je naivni.
To je cele. Ale kazdy sveho stesti strujcem :-)
PDF (jeho nektera podoba) mozna prezije, stejne jako dnes mame zaznamy na papirove derne pasce. Jen je dnes dokaze malokdo precist.
Predpoved vyvoje techniky na zaklade extrapolace soucasnych poznatku je vzdy smesna a zcela chybna. Ostatne, do 20 let bude valka a uplne jine starosti.
Chtěl bych také tímto poděkovat paní redaktorce, která naprosto správně uvádí, jaké náležitosti má mít daňový doklad v digitální podobě. Každý takový článek vítám, protože mnozí poskytovatelé kašlou na digitální podpisy a časová razítka a tvrdí, že stačí, aby byl doklad v PDF nebo DOC či XML bez podpisu. Zjevně neviděli zákon o dani z přidané hodnoty.
...a nebo si ho přečetli opravdu pořádně.
Jsou totiž 2 věci :
1. doklad zaslaný elektronicky - nejčastěji v PDF, který je po přijetí vytištěn a dále se s ním zachází jako s dokladem doručeným např. poštou. Tady opravdu žádný el. podpis není třeba a různí poskytovatelé zdanitelného plnění to vědí - distributoři energií, tel. operátoři atd.
2. doklad vystavený v elektronické podobě - a o tom pojednává tento článek, kde ten podpis třeba je.
3. Nicméně největším problémem s uchováváním dokumentů jsou doklady na vytištěné na termotiskárně - např. účtenky za PHM. Tady žádný elektronický doklad nejspíš nepřijde a ten doklad si musí příjemce plnění naskenovat sám a nespíš i sám elektronicky podepsat. Jenomže za doklad odpovídá ten, kdo jej vystavil - a tak si nějak nedovedu představit, že elektronický podpis příjemce může zajistit splnění podmínek dle ZDPH. Příjemce si přece může doklad sám zfalšovat a následně jej opatřit el. podpisem (svým) a časovou značkou.
Díky za článek, ale není mi jasné, jak uchovám papírový doklad 10 let? Termo tisk zmizí a když si udělám kopii, tak ta přeci žádný podpis ani časové razítko nemá. Jaký je rozdíl mezi papírovou kopií a nascanovaným PDF (JPG, BMP, PNG ...)??? A co když udělám scan a ten si v případě kontroly vytisknu a budu tvrdit, že je to papírová kopie původního dokladu, který logicky není po 10 letech čitelný?
BTW: v pokračování článku bych uvítal návod na to, jak to správné PDF vyrobit :) Stačí podepsat soukromým certifikátem, např. StartSSL? Které programy přidání podpisu a časového razítka podporují?