Finanční správa České republiky přichází v těchto dnech s novou možností, jak komunikovat s daňovým správcem. Daňoví poplatníci si kvůli tomu již nemusí zřizovat elektronický podpis, Zcela si vystačí s datovou schránkou.
Čtěte také: Mají datové schránky smysl i pro OSVČ? Zeptali jsme se na pro a proti
V praxi to vypadá tak, že poplatník vyplní elektronický formulář v aplikaci Elektronická podání pro Finanční správu a pro odeslání písemnosti klikne na tlačítko Ověření identity přihlášením do datové schránky,
popisuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová a dodává: Systém se automaticky přesměruje na internetové stránky Datových schránek, kde se poplatník přihlásí způsobem, jakým se běžně přihlašuje do své datové schránky. Tím dojde k podepsání a následně k řádnému odeslání podání správci daně.
K ověření identity podávajícího slouží správci daně registr majitelů datových schránek. Datové schránky zřizuje Ministerstvo vnitra, a to zcela zdarma.
Čtěte také: Zvažte zřízení datové schránky, elektronickým podáním se od roku 2014 nevyhnete
Jak na podání datové schránky
Pro zřízení datové schránky je v první řadě nutné podat žádost. Tu lze podat hned několika způsoby. Osobně na podatelnu Ministerstva vnitra, nebo poštou na adresu Ministerstva vnitra. V druhém případě však musí obsahovat úředně ověřený podpis. Další možností je podat žádost na některém kontaktním místě Czech POINT. Datovou schránku pak úřad zřídí do 3 dnů ode dne podání žádosti. Pokud tvoří součást žádosti o zřízení datové schránky příloha, trvá doba vyřízení žádosti až 30 dní.
Hlídejte si své si daňové povinnosti
Jak prozradila Petra Petlachová, majitelům datových schránek se ze strany Finanční správy nabízí ještě jedna novinka: Majitelé datových schránek mají přístup do Daňové informační schránky a do aplikace Vrácení DPH. V Daňové informační schránce se poplatník například dozví, jaké informace jsou shromážděny u správce daně v jeho spisu a na osobním daňovém účtu.