Rodinný podnik přitom dobývá kondomový byznys v Česku i zahraničí. I když doma naráží na tabu, jde proti němu otevřeností i vypiplaným a oceňovaným designem.
Rodinná atmosféra pomohla
Roman Kocián v roce 2005 navázal na tradici výroby kondomů, kterou odstartoval Gustav Schwarzwald v roce 1909. Roman odešel nejen z J&T, ale i z Prahy. Do Hrádku nad Nisou, kde se tehdy kondomy vyráběly. Jak dnes vzpomíná v kanceláři na pražských Vinohradech, setkal se s lidmi s trochu jinou mentalitou, než na jakou byl zvyklý. Přizpůsobit se jiným podmínkách pro mě bylo zpočátku nejtěžší. Pochopil jsem, že to, co chci já, nutně nemusí chtít i kolegové ve výrobní organizaci. Že za firmu nekope každý tak, jak bych si představoval,
vzpomíná na začátky podnikání v novém oboru. Motivovat lidi, aby dělali to, co je značce prospěšné, bylo pro něj nejtěžší. A zůstává dodnes.
Jeho žena Jana Kociánová se k rodinnému byznysu připojila později, když jejich děti odrostly. Podle Romana firmu polidštila. Atmosféra rodinné firmy nám pomohla. Lidé mě začali vnímat víc plasticky. Viděli, že po nich chci jen to, co sám žiju. I když na rodinné příslušníky jsem ještě přísnější než na ostatní,
přiznává Roman. Říká o sobě, že není tolik komunikativní, spíš má rád propočty, věnuje se strategii. Jana, která má na starosti marketing, zase udržuje ve firmě pozitivní atmosféru a mezilidské vztahy.
Jana začala na asistentské pozici, k marketingu se postupně přesunula, všechno se musela naučit. Zároveň to byla její první práce naplno. Když Roman přišel s tím, že koupí Primeros, při podpisu smluv jsme zjistili, že čekáme první dítě. A nebylo zdaleka jediné. Pro naše známé to byla veselá historka – s podnikáním v kondomovém byznysu jsme se rozrodili,
směje se Jana. A Roman dodává, že její zapojení souviselo i s personální krizí na trhu práce. Firma má do deseti zaměstnanců, a když jsou v ní dva, má pevnější základy. Když někdo nečekaně odejde, což se v dnešní době děje celkem běžně, práci si rozdělíme. S Janou tu mám někoho, komu opravdu můžu věřit a klidněji spím,
říká.
Výroba do Německa a sázka na marketing
Za klíčové momenty, které za třináct let firmu posunuly, považují dvě modernizační vlny, jež má značka za sebou. První proběhla hned v roce 2006, druhá za dalších deset let. Vyráběné kondomy jsou nyní podle Romana na takové úrovni, jakou měl na mysli, když do firmy vstupoval. Teď mohu říci, že máme špičkový výrobek na světové úrovni. Potvrzuje nám to i zpětná vazba od lidí ze zahraničí, kteří si naše kondomy koupí v Česku a ptají se, proč nejsou k dostání u nich. A to určuje směr dalšího vývoje značky,
uvádí.
Výrobek, který se svou podstatou za sto let příliš nezměnil, chtějí propojit s moderním prodejem a marketingem. E-commerce platformy typu Amazon a sociální sítě jako Instagram a Facebook dnes umožňují efektivně a relativně levně expandovat na zahraniční trhy. Podle toho nastavíme obchodní model a představíme Primeros v západní Evropě a v severní Americe,
objasňuje Roman.
Čtěte také: Z Austrálie do Česka a pak znovu do světa. Taková je cesta Bushmana
Se snahou zvýšit kvalitu produkce souvisel i fakt, že výrobu kondomů záhy přesunuli do Německa. V Hrádku totiž převzali zastaralé výrobní zařízení a peníze se rozhodli investovat raději do marketingu. Výrobu přesunuli k partnerovi, který má technologie na vysoké úrovni a měl volnou výrobní kapacitu. Pro Romana je však stále otázkou, zda se kondomy musí vyrábět v Evropě.
Základem kondomů je kaučukový latex, přírodní materiál ze stromů kaučukovníků, které rostou v tropickém podnebí. Přesun výroby blíž ke zdrojům klíčového materiálu, do východní Asie, Malajsie nebo Thajska, by se podle Romana nabízel. Na miskách pomyslných vah je podle něj při rozhodování ekonomické hledisko a udržitelnost byznysu. Při výrobě v Asii by základní materiál nemusel putovat přes půlku světa až do Německa. Navíc se pak nabízí i otázka fair trade produktů, pokud se ukáže, že je to téma, které zákazníky u kondomů zajímá. Rostou nové generace a mileniálové víc zvažují, odkud zboží pochází a jestli je v souladu s konceptem udržitelné produkce. I to je pro nás součást rozhodování,
upřesňuje.
Povrchní mileniálové? Nemyslíme
Zákazníky se podle Jany snaží oslovovat tématy, která je zajímají. Vzhledem k tomu, že si celou komunikaci děláme sami, máme dobrý vhled do toho, co naši skalní zákazníci očekávají a co je zajímá,
říká Jana. Míří na mladé, jsou hodně aktivní na sociálních sítích, zákazníky oslovují neformálně – a i v kanceláři jim pobíhá fenka Olinka a občas také jejich děti. Načetli si poučky o mileniálech, kteří jsou prý povrchní a nečtou, ale zjistili opak, když otevřeli témata, která mladé skutečně zajímají. Témata, s nimiž svůj produkt spojují, postupně hledali. Je pro ně důležitá udržitelnost a nemohou stavět na tradici, protože o té mladí nic nevědí.
Jsme jediní na trhu s kondomy, kdo mladým říká, používejte kondom, protože je to pro vás z dlouhodobého hlediska lepší. A také jediní, kdo otevřeně mluví o potřebě tolerance vůči všem formám lidské sexuality,
dodává Jana a připomíná spolupráci s Prague Pride. Nejdřív se trochu báli, jak budou zákazníci reagovat, třeba na konkrétní příběhy o coming outu, ale ukázalo se, že jsou tolerantní, otevření a zajímá je to. Více o mileniálech čtěte také v článku Chcete do firmy nalákat mladé zaměstnance? Musíte ji změnit.
Tématem, k němuž se vztahují, je také hormonální antikoncepce. Vyrostla tu generace dívek, která dostávala hormonální antikoncepci, aby se jim nemastily vlasy a zlepšila pleť. Dnes to jsou ženy s dětmi a vědí, co s nimi hormonálka udělala,
konstatuje Jana. Podle ní přitom spotřeba kondomů i dnes klesá od západu na východ, právě ve prospěch hormonální antikoncepce.
Kondom je stále tabu
Kondom samotný, spojený se sexem, je podle Jany a Romana pořád pro hodně lidí tabu. Snažíme se ho odtabuizovat právě i tím, že o něm mluvíme prostřednictvím příběhů konkrétních lidí. Naše konkurence spojuje kondom s erotikou a se zlepšením sexuálního zážitku. Ale to pro nás není správná cesta,
vysvětluje Roman. Produkt ukazují v různých situacích, v nichž se lidé skutečně nacházejí. A nedělají z kondomu víc, než čím ve skutečnosti je.
To, že jsou s kondomy spojená tabu i v době, kdy je sex vidět všude, Romana překvapilo. Kondom nám posloužil jako indikátor lidského studu. Lidé se pořád bojí si ho koupit, zeptat se na něj v krámě. Zatímco nemají problém nakoupit alkohol a cigarety,
diví se.
Čtěte také: Našli se v neotřelém oboru. Menstruace je součást jejich podnikání
Používání kondomu popisuje jako mužský iniciační rituál, na němž se dá ukázat návrat k respektu a gentlemanství v partnerství. A který v Česku ještě příliš zaběhnutý není. Na západě je běžné, že kluci tasí kondom, tady je to pořád ještě o přemlouvání. Chceme se stát nositelem změny,
dodává. Spolupracují přitom i s neziskovkami – vedle Prague Pride třeba se studenty medicíny, kteří učí děti na základkách nasazovat kondomy.
Designem proti studu
Přitom se snaží, aby byl kondom v krabičce stylový, designový a i tím vystoupil z řady. Za nový design obalů ostatně vloni získali designérské ocenění Red Dot Award. Berou ho jako ujištění, že jdou správným směrem. Krabičky jsou doplněné patentovanými funkčními inovacemi. Mají třeba luminiscenční prvky, takže je snadnější krabičku nahmátnout ve tmě.
Redesign krabiček jsme v roce 2016 udělali i proto, aby to kondom trochu odtabuizovalo. Aby se lidé spíš chlubili tím, že ho mají v tašce, než aby ho schovávali jako něco, co vytáhnou až na poslední chvíli,
upřesňují. Kondom tak může být podle Romana vlastně stylový doplněk, který zapadá do určitého odpovědného životního stylu. A estetika je pro mladší generace čím dál důležitější element spotřeby,
tvrdí.
Ve svém portfoliu mají nejen různé varianty kondomů a balení, ale přidali i lubrikační gely a hračky – vibrátor a Venušiny kuličky. Chtěli jsme hračky, které bude možné prodávat v běžné drogerii a lidé si je koupí jako pomůcku, s níž budou objevovat své tělo. Ale základem pro nás zůstávají kondomy,
upřesňuje Jana. Nejvíc kondomů se podle ní prodá právě v klasických drogeriích, hlavně pravidelní uživatelé hodně kupují multibalení – a s nimi teď mohou také soutěžit o stylová post coitum trička. Primeros prodá za kalendářní rok řádově miliony kusů kondomů.
Dobrodružství a slušnost
Roman nakonec přiznává, že podnikání je pro něj mnohem větší adrenalin než práce v korporátu. V rodinné firmě nosím na hlavě víc klobouků. Musel jsem se zorientovat ve všech procesech, které ve firmě probíhají – nákup, prodej, logistika, finanční řízení atd.,
porovnává. Kromě toho, že od začátku v Primerosu viděl zajímavou příležitost, chtěl také pracovat na něčem, co je víc hmatatelné, kde má na konečný produkt větší vliv. V podnikání jsem viděl dobrodružství. Nechtěl jsem celý život strávit s kravatou ve velké korporaci, která mě nudila,
říká. O tom, proč odešla z korporace Šárka Richtrová a začala podnikat na sebe, se pro srovnání dočtete v článku Pracovala ve farmaceutické firmě, teď plní dětská přání. Čtěte její příběh.
A ještě prozrazuje, co ho v byznyse stále nejvíc vysiluje: vysvětlovat dokola věci, které považuje za samozřejmou součást mezilidské slušnosti. Ale jak zjistil, pro všechny samozřejmé nejsou. Třeba to, že se lidé při setkání zdraví. Nebo že když se někdo přihlásí na pohovor a nedorazí, je celkem fajn se předem omluvit.
Podívejte se také, jak se i jinde podniká s tradicí za zády:
Omlouváme se čtenářům za zamknutí diskuze k tomuto článku, a to kvůli vzrůstajícímu počtu vulgarismů.