Konec dělání si z e-shopů půjčovny? Obchodníci si musí ještě počkat

12. 9. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Novela, která měla zamezit tomu, aby si zákazníci dělali z e-shopů půjčovny, byla vrácena k přepracování. Opětovně by měla být předložena do konce roku.

Původně byl přitom návrh připraven už na konci loňského roku a počítal s účinností od poloviny roku 2020. Je tak otázkou, s jakou účinností bude novela nově navržena. Návrh totiž bude obsahovat i transpozici nových směrnic, které byly mezitím schváleny.

Čtěte také: Bič na nepoctivé zákazníky: Z e-shopů si už tak snadno půjčovnu neudělají

Zákazníci si už 6 let dělají z e-shopů půjčovny

Už skoro 6 let trápí e-shopaře chybná transpozice evropské směrnice do občanského zákoníku, která zaměnila způsob používání a použití zboží před odstoupením od smlouvy a následným vrácením. Do § 1833 občanského zákoníku se totiž dostala tato formulace: Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Jak ovšem upozorňovali už před 6 lety odborníci, správně měl zákon stanovovat, že spotřebitel si může vyzkoušet vlastnosti zboží, tedy jej použít, ale neměl by ho používat.

Špatná transpozice nicméně způsobila, že i někteří zákazníci začali dělat z e-shopů půjčovny, když zboží zakoupili, aktivně jej během 14 dnů využívali a následně odstoupili od smlouvy. E-shop jim pak musel vyplatit plnou cenu zpět, přestože zboží bylo opotřebené „jen“ běžným užíváním. A tato situace trvá dodnes. V našem případě šlo zejména v uvozovkách o půjčování si oblečení na různé příležitosti jako svatby, plesy a promoce. Zboží se nám vracelo evidentně nošené, bez visaček, se stopami po make-upu či parfému, uvedl pro Radiožurnál Martin Roubal, manažer pro internetový prodej společnosti Pietro Filipi.

Čtěte také: Někteří zákazníci nás mají za půjčovny, vadí e-shopům na občanském zákoníku

Co měla přinést novela občanského zákoníku?

Chybnou transpozici měla napravit novela občanského zákoníku, kterou na konci loňského roku předložilo ministerstvo spravedlnosti. Nově slova „nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti“ měla nahradit slova „k tomu, aby se obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží".

Tato úprava tak měla zajistit, aby zůstalo zachováno právo spotřebitele odstoupit od smlouvy i v případě, že zboží používal ve vyšší míře, než kterou vyžaduje základní seznámení se zbožím, na druhé straně pak stanovit jeho odpovědnost za případné snížení hodnoty zboží vzniklé v důsledku běžného používání zboží během lhůty pro odstoupení od smlouvy. Nyní není stanovena odpovědnost spotřebitele za snížení hodnoty zboží, ke kterému došlo při běžném nakládání se zbožím, které zároveň přesahuje rozsah nakládání za účelem obeznámení se s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží. Spotřebitel tedy může se zbožím nakládat, aniž by současně nesl ekonomické důsledky s tím spojené, vysvětlovalo se v důvodové zprávě.

Novela zároveň přinášela i další změny. U podnikatelů, kteří nabízejí své zboží nebo služby na dálku a mimo obchodní prostory, se měnila předsmluvní informační povinnost. Podnikatelů provozujících internetové obchody se měl dotknout paragraf, který stanovoval zvláštní požadavky na uzavírání smluv pomocí elektronických prostředků. Podnikatelé měli mít nově za povinnost jednoznačně označit krok, jímž se spotřebitel zavazuje k platbě. Směrnice požaduje, aby spotřebitel nebyl smlouvou nebo nabídkou vázán, pokud podnikatel tuto povinnost nesplní. V kontextu české právní úpravy lze mít za to, že v takovém případě může spotřebitel namítat, že smlouva nevznikla. Pokud to však neučiní, nelze proti jeho vůli platnost smlouvy zpochybnit. V takovém případě jej smlouva zavazuje a je tedy i povinen zaplatit kupní cenu, vysvětlovalo se v důvodové zprávě.

Dále novela zpřísňovala podmínky pro uzavírání smluv ústně po telefonu. Nově měla být taková smlouva uzavřena až poté, co spotřebitel podnikatelem učiněnou nabídku podepíše nebo odešle svůj souhlas v textové podobě. Nová úprava v podstatě posouvá plnění této povinnosti k okamžiku uzavření smlouvy. Zakotvení tohoto pravidla je odůvodněno častým zneužíváním tohoto způsobu kontraktace, zejména ve vztahu k seniorům a jiným skupinám zvlášť zranitelných spotřebitelů, psalo se v důvodové zprávě.

skoleni_8_1

Novela se bude předkládat znovu

Novela sice prošla připomínkovým řízením, vláda ji nakonec ale neprojednávala. Legislativní rada vlády (LRV) ji totiž vrátila ministerstvu k přepracování. Oficiálně jsme žádali o přerušení projednávání z důvodu přijetí nových směrnic, které se budou do občanského zákoníku muset transponovat. Stejný názor potom zaujala i LRV. LRV nám ji tedy k přepracování vrátila, a to především z uvedeného důvodu. Promítnutí ostatních připomínek k návrhu si vyžádalo provedení několika dílčích úprav, především formulačního rázu, dodala serveru Podnikatel.cz Andrea Šlechtová z tiskového oddělení ministerstva spravedlnosti.

Podle Šlechtové má ministerstvo v plánu předložit ji znovu do konce letošního roku. Původně plánovaná účinnost přitom byla 1. července 2020. Tu se vzhledem k délce legislativního procesu zřejmě nepodaří u nově předložené novely splnit. E-shopy si tak na nápravu budou muset ještě počkat.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).