Na kontrolu geoblockingu se Česká obchodní inspekce zaměřila ke konci roku. Z pěti kontrolovaných internetových obchodů, které působí v zahraničí na zahraničních doménách, zjistil nedostatky u 3 z nich.
Česká obchodní inspekce Jihomoravského a Zlínského kraje kontrolovala dodržování novely zákona o ochraně spotřebitele, která reaguje na nové evropské nařízení zakazující blokování nákupů podle země kupujícího, tzv. geoblocking.
Čtěte také: Konec geoblockingu neznamená, že e-shopy musí doručovat po celé EU
Jak kontrola probíhá?
Inspektor v roli spotřebitele provedl objednávku, kde vyplnil fakturační údaje na adresu v České republice. Doručovací adresa bylo místo v zahraniční zemi, které odpovídalo doméně předmětného e-shopu. Ve dvou případech byla objednávka odeslána, obchodníkem obratem potvrzena na uvedenou e-mailovou adresu.
U třech internetových obchodů byl obchodníkem omezen přístup spotřebitele k online rozhraní z důvodů souvisejících s místem bydliště nebo místem usazení spotřebitele. Spotřebiteli nebylo umožněno uskutečnit objednávku s fakturační adresou v České republice.
Připomeňte si Nová pravidla rušící geoblocking, která začala platit od 3. prosince 2018. Co se změnilo?