Konec gumovým rohlíkům? Od středy povinné označování dopékaného pečiva (FOTO)

31. 7. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Obchodníci dostali od státu přes prsty. Nová vyhláška jim nakazuje, aby povinně označovali dopékané pečivo. Jeho množství podle státu přerostla únosnou mez.

Od středy se u pečiva v obchodech objeví nové cedulky. Ty budou upozorňovat na to, že bylo pečivo dopékáno. Ministerstvu zemědělství došla s obchodníky trpělivost. V Česku se totiž rozmnožil nešvar rozpékaného pečiva. To je připravováno většinou z rozmrazených polotovarů. Přitom je zákazníkům nabízeno jako čerstvé. Čerstvost ale nově upravuje vyhláška, která vstoupí v platnost 1. srpna 2012.

Nová definice čerstvého pečiva

Díky ní se tak spotřebitelé dozvědí, zda si kupují skutečně čerstvé pečivo, nebo jen rozmrazené a dopečené, které je určeno k okamžité spotřebě a podle Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů je i často dražší. Zákazník bude mít nyní informaci pro rozhodnutí, zda si koupí klasický čerstvý výrobek od českých pekařů nebo dá přednost většinou výrazně dražšímu výrobku dopečenému v obchodě ze zmrazeného polotovaru, který je určen spíše pro rychlou spotřebu, upozornil Jaromír Dřízal, předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů v ČR. 

Nová vyhláška definuje čerstvost tak, že technologický proces výroby pečiva od přípravy těsta až po upečení či obdobnou tepelnou úpravu, včetně uvedení do oběhu, nebyl přerušen zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti a který je zároveň nabízen k prodeji spotřebiteli nejdéle do 24 hodin po upečení či obdobné tepelné úpravě.

Pekařský výrobek tak nesmí projít procesem zmrazení. Pokud se tak stane, musí být u pečiva uvedena cedulka s nápisem „rozmrazeno“. Jestliže obchodník nabízí nebalený pekařský výrobek, který byl dopečen ze zmrazeného polotovaru, musí u něj umístit popisek „ze zmrazeného polotovaru“.

Plesnivý chléb z rozmrazeného polotovaru

Stát tak chce obchodníky donutit, aby zákazníkům nabízeli skutečně čerstvé pečivo. Eliminovat by se tak mohly i případy jako ten z června letošního roku, na který narazila Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v litoměřickém Kauflandu. 

Čtěte na Vitalia.cz: Kaufland chystal pro zákazníky plesnivé chleby

SZPI při kontrole v pekárně provozovny našla celkem 64 rozmražených polotovarů chlebů, které byly viditelně napadeny koloniemi plísní. Tyto produkty byly přitom připraveny spolu s jinými druhy polotovarů k rozpékání a následnému prodeji v oddělení čerstvého pečiva. 

Nová vyhláška se ale obchodníkům příliš nelíbí. Svaz obchodu a cestovního ruchu už dříve upozornil, že nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů ale i činnost obchodníkům. Ti si navíc stěžují, že jim to zvýší provozní náklady. To ale ministerstvo zemědělství kategoricky odmítlo. Podle něj umístění nápisu vedle regálu s pečivem není nic nákladného.

Čtěte na Vitalia.cz: Produkce chleba významně klesá. Čím to je?

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Velmi nákladný je naopak podle Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů proces dopékání, který se promítá zákazníkům v ceně: Dříve se vyrábělo a spotřebovalo pečivo a chléb „okolo komína“ (v blízkosti pekárny), dnes se značná část zmrazených polotovarů dováží, což s sebou nese vysoké náklady na transport. Výroba předpečeného pečiva a jeho zmrazení, dlouhodobé skladování a dopékání je také velmi energeticky náročné. Již téměř čtvrtina běžného pšeničného pečiva v obchodních řetězcích je dopékána ze zmrazených polotovarů, uzavřel šéf svazu Jaromíř Dřízal.

Čtěte také: Svaz obchodu se kvůli kvalitě potravin obul do potravinářské inspekce

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).