Doposud platí princip opt-out, telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která ve veřejném účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. Nově bude možné kontaktovat pouze ty, kteří v seznamu uvedou, že si přejí být kontaktováni. Příslušnou novelu zákona o elektronických komunikacích by měl dnes projednat Senát.
Pro telefonní marketing bude nutný aktivní souhlas
Na dnešní schůzi Senátu se měla projednávat i novela zákona o elektronických komunikacích, která kromě jiného zavádí přísnější pravidla pro telemarketing. Na rozdíl od dosavadního přístupu, kdy účastník musel vyjádřit, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu (opt-out), se navrhuje přenést aktivitu na ty účastníky, kteří o tento typ komunikace stojí (aktivně vyjádří souhlas stejně jako například v případě podmínek zákaznických či slevových karet), tedy na princip opt-in, jinak tento kontakt nebude dovolený. Kontaktovat účastníka bude možné jen tehdy, pouze pokud je o něm v seznamu účastníků veden konkrétní záznam s informací o jeho přání být kontaktován za účelem marketingu. Obdobně to platí i pro poskytování informační služby o číslech.
Tuto právní úpravu by potom musely dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele. Zároveň není třeba mít obavy, že by spotřebitelům nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, od něhož pravidelně spotřebitel zboží či službu odebírá,
uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jak dále doplnila Hekšová, lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.
Spotřebitelská poradna dTestu se podle Hekšové setkává se stále více případy tzv. “telešmejdů”, kteří zneužívají důvěřivosti nejen seniorů, přičemž škála nástrojů, které k tomu používají, je široká. Jedním z nejčastějších jsou telefonické nabídky různého předraženého či nefunkčního zboží nebo smluv o dodávkách energií.
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány,
uzavřela Hekšová.