Koníček může přerůst v podnikání. Inspirujte se u žen, které tak začínaly

9. 6. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Rozjet z koníčku byznys je jedna z možností, jak začít podnikat. Vypadá to jako idyla, ale i pří ní je třeba držet sama sebe na uzdě, mít jasnou vizi a plán.

Motivace lidí, kteří vstupují do podnikání, jsou velmi různorodé. Tím nejjednodušším rastrem je rozdělení na ty, kteří očekávají velký zisk, chtějí raketově růst, akceptují výrazné investice a míří třeba na startupovou scénu. A na ty, kterým jde hlavně o to, aby mohli dělat, co je baví a co už jako hobby předtím rozvíjeli, uživit se tím, získat oproti zaměstnání větší míru svobody a možná i času na rodinu. Už to, co pro každého jednotlivě vůbec označuje termín „podnikání“, je dnes velmi různorodé a nelze to nasoukat do připravených konzervativních škatulek.

Lifestyle business jako cesta

Pro podnikání, jehož cílem je snaha zajistit si určitý udržitelný příjem, ne neustále růst, expandovat a zvyšovat příjmy, se používá označení lifestyle business. S ním také souvisí chuť spojit s podnikáním nějak vyprofilovaný vlastní životní styl. Právě propojení s životním stylem by při nadměrném růstu takového byznysu vzalo za své. Je to navíc podnikání, které je zpravidla přímo závislé na dovednostech, energii a kontaktech majitelky či majitele, kteří kromě udržitelného příjmu touží například také po flexibilní pracovní době a organizaci práce. A je to zároveň podnikání, které občas vzniká jako partnerský nebo rodinný projekt.

Čtěte také: Poznejte své silné stránky, které v byznyse dláždí cestu k efektivitě a úspěchu

Není to přístup vhodný pro každého a všechny obory – typicky sem patří třeba oblasti, které se zařazují do kreativních průmyslů, ať už je to design, umělecká řemesla, digitální obsah nebo činnosti vycházející z umění. Ale sedí i na část podnikatelů, kteří ze svého koníčku udělali byznys. Nebo na tom právě pracují. Server Podnikatel.cz oslovil dvě ženy, které vyšly ze svého koníčku a posouvají ho do fáze, kdy jim přináší také peníze.

Ochraňujte svůj nápad

První z nich je Marta Mia Wegner, majitelka brněnské Bezcukrárny. Tedy moderní cukrárny, kde se peče bez cukru. Svou myšlenku na podnikání jsem získala doma při úklidu. Byla otázka, zda mne tento koníček uživí, ale řekla jsem si, že to zkusím a cítila jsem, že je to správné, vrací se do doby, kdy začal její projekt krystalizovat.

Podnikání s sebou podle ní nese spoustu rizik a je pro otrlé lidi, kteří si jdou za svým. Ale přináší také velkou míru svobody a seberealizace. Ještě než Marta Mia Wegner Bezcukrárnu otevřela, měla nabídky od velkých investorů. Všechny ale odmítla, i když se jí smáli, že přišla o šanci vydělat velké peníze. Na to jsem si však dala pozor a radila bych to i jiným – pokud jde o váš nápad, chraňte si jej i za cenu, že odmítnete spolupráci a velký přísun peněz, říká s tím, že je lepší postupovat pomalu a samostatně, nezadlužovat se a nemít pocit, že se podnikatel musí ze své činnosti někomu zodpovídat.

5 tipů pro záměr překlopit koníček na byznys

  1. Mějte jasnou vizi a cíl.
  2. Ochraňujte své nápady.
  3. Pěstujte sebekázeň.
  4. Všechno si dobře spočítejte.
  5. Zvažte, zda jsou pro vás lákavější velké zisky a případně investice zvenčí, nebo chcete mít svůj byznys pod kontrolou a stále si uchovávat vášeň, kterou s sebou nesl původní koníček a komunita s ním spojená.

Podnikatelka má do budoucna další plány, ale tvrdí, že už je poučená praxí a vidí, že ne vždycky je správná doba pro to, co si usmyslí. Zjistila, že jsou chvíle, kdy člověk musí přestat hrnout věci před sebou, zastavit se a počkat. Chce to sebekázeň, ale pokud se to podnikatel naučí, má napůl vyhráno a ušetří spoustu energie, vysvětluje. Do podzimu by nicméně chtěla rozjet online školu zdravého a jednoduchého vaření, pokračovat v projektu ekologických rautů, plánuje projekt pro sportovce a s Bezcukrárnou bude i na letních festivalech.

Čtěte také: Martin, Adam, Štěpán mají z koníčka podnikání. Vyrábějí kola a skejty

Chceme, aby profitovala komunita

Markéta Faustová sama sebe sice neoznačuje jako podnikatelku, přesto její zájem o jógu nejprve přerostl v učení a pak ve větší online projekt Moje jóga. Online platforma Moje jóga podle ní vznikla jako odpověď na otázku, jak pomoci lidem v jejich domácím cvičení. Tak začal růst web s videi kvalifikovaných lektorů. Jako lektorce jógy mi to připadalo smysluplné, tvrdí Markéta Faustová, která pro rozjezd projektu zvolila strategii registrace zdarma, aby si lidé stránku oblíbili a doporučili ji dál.

A chystá se na další krok. Teď právě nastal čas, kdy si začínáme uvědomovat, že by nám mohla Moje jóga také vydělávat. Cítíme, že má projekt velký potenciál, uvádí s tím, že se tvůrci webu sice nepovažují za podnikatele a nebudují standardní byznys, přesto mají jasnou vizi a věří v ekonomickou úspěšnost projektu. Věříme, že podnikat se dá smysluplně, organicky, tak jak se to sluší na poli jógy, dodává. 

Čtěte také: Jak zařídit, aby váš podnik od prvního dne praskal ve švech?

Chce, aby pro ni projekt zůstal koníčkem a dával jí a její rodině svobodu. Tvrdí, že tvůrcům projektu nejde primárně o zisk, ale spíše o vytvoření komunity, pro níž bude přínosný. Zpoplatnění přístupu však vidí jako krok, který umožní projektu dál fungovat a zlepšovat se a přinese možnost překlopit dosavadní dobrovolnictví na placenou práci. Tím bychom chtěli zajistit kvalitu Mojí jógy a dát jí péči, kterou potřebuje. Velké pozitivum vidíme právě v motivaci lidí okolo nás, kteří nám ve startu pomáhají a kteří v nás mají důvěru, uvádí. Markétin záměr má rodinný rozměr, na projektu totiž pracuje se svým mužem a Moje jóga je dvouletá stejně jako jejich syn. Doufejme, že nám projekt do budoucna umožní trávit spolu víc času, doplňuje.

Čtěte také: Vývary jako od Steva Jobse. S takovými nejen v Česku proráží tři nadšenci

skoleni_8_1

Koníček, který otevřel tržní niku

Podnikatele, kteří se svým koníčkem začali nakonec podnikat, je možné najít i na prodejních portálech typu českého Fler.cz nebo amerického Etsy.com. Podnikatelka Andie Moore popisuje svůj příběh pro studii Building an Etsy Economy: The New Face of Creative Entrepreneurship, kterou portál vydal v roce 2015. Její příběh začal tím, že se odpoledne, když její malé dítě spalo, věnovala svému kreativnímu koníčku – vyráběla sladkosti. Později ale pochopila, že našla tržní niku. Její manžel Jason Moore prodal svůj stávající byznys a společně začali budovat nový podnikatelský záměr. Dnes pod značkou Andie’s Specialty Sweets prodávají speciální sladkosti v podobě knoflíků, hub nebo ozubených kol.

Tak zvaný hobby business může stát někde na půl cesty – je to koníček, který trochu vydělá, a stane se přivýdělkem k zaměstnání nebo jinému podnikání či alternativou k mateřské. Tak začínala i Andie Moore. O tom, že se z koníčku stane plnohodnotné podnikání na plný úvazek, může nakonec rozhodnout i nečekaná poptávka. Samotná obchodní praxe tak vlastně nakopne dlouhodobější a vážnější podnikatelský záměr.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).