Pakliže bychom považovali takovéto segregační prvky za normální, musely by se nevyhnutelně ozvat i populační minority a požadovat stejné výhody. Takže bychom měli nakonec nejen kupé, ale i přímo vlaky pro bílé, černé, žluté, hnědé, chytré, hloupé, homosexuály, lesbické ženy a další. To vytváří nesmyslnou normu, která by každé minoritě umožňovala dožadovat se nějakých konkretních zvýhodnění, ať už by se jednalo o cokoli. A kdyby byly menšinové skupiny zvýhodňovány, muselo by k tomu docházet jedině za předpokladu, že většinová část populace by byla znevýhodněna, protože pro rovnoprávné postavení všech by tu pak již nebyl prostor ani peníze. Zkrátka a dobře se domnívám, že bez ohledu na to, zda tento systém již funguje v zahraničí, je to krok nesprávným směrem, který nás posouvá do dob, které považuju za dávno přežité a naprosto nehodné následování. Tím bych to asi uzavřel - jestli jsem se svým monologem dopustil nějakých nesrovnalostí s podmínkami tohoto diskuzního fora (protože ty skutečně vylučují, aby člověk mohl bez omezení napsat všechno, co by se napsat dalo), nechť redakce můj příspěvek klidně smaže, ale mám zato, že už samotný postup drah je svým obsahem v rozporu se vším, co toto forum považuje za předpoklad "slušné a kultivované debaty", a nejen debaty ale i samotných přepravních podmínek, které jsou v nesouladu se zákonnými a ústavními právy občanů.
Dobrý den.Souhlasím s Vámi, také mi to připadá trochu padlé na hlavu. Před mnoha lety, když jsem jezdívala s dětmi za svou matkou - tehdy to bylo ještě cenově přijatelné- bylo časté, že na delších tratích byl vagon pro matky s dětmi. Nebyl za to žádný příplatek, ale všichni věděli, že kde jsou děti, není klid. A já jsem mohla cestou dětem číst a hrát si s nimi. Vagon byl na trati Liberec- Stará Paka, bylo to dost daleko.
Nevím, proč by musel být vagon nebo kupé jen pro ženy. Problém je spíš v tom, že problematické lidi, kteří obtěžují ostatní cestující, nikdo nemůže potrestat. Průvodčí na to fyzicky nemá, aby je usměrnil a nikdo mu nepomůže, on nemá žádnou pravomoc..
Čili se nejedná o to, aby ženy cestovaly bezpečněji, ale aby vlaky byly bezpečnější. Jestliže budu muž, který má 60-70 kg, také nebudu potěšený z cestování s metrákovými chlapíky, kteří jsou posilnění nějakým alko a neberou si servítky, jsou bezohlední ke všem.
Myslím si, že to ČD myslí dobře, ale nakakaly si do vlastního hnízda. Kdyby bylo cestování bezpečné, nepotřebovali by cestující speciální ochranu segregovaných vagonů nebo kupé. Doufám, že tudy cesta nepovede. Homolková.
Přiznám se, že od ženy jsem souhlasnou reakci ani nečekal. Svědčí to o tom, že máte skutečně zdravý úsudek a naprosto objektivně posuzujete aktuální stav věci. I já musím souhlasit s tím, že se ve vlacích a dopravních prostředcích všeobecně vyskytují nejrůznější živly, se kterými by se nechtěl potýkat ani chlap, natož ženská a osádka vlaku opravdu nemá žádné pravomoce a počítám, že tím pádem ani velký zájem toto řešit. Takže namísto toho, aby vykázali z vlaku nějaké nežádoucí elementy, zaměřují se na diskriminaci těch slušných, kteří si to nechají líbit. A takových příkladů mě napadá hned několik i z jiných oblastí. Zajímavá je už ta skutečnost, že ačkoli většinu skutků, které v touto problematikou souvisí má na svědomí jedna konkrétní minorita, tak dnes už tato natolik využívá své rozdílnosti v barvě pleti s argumentem, že jsou rasově či národnostně diskriminováni, že ve sdělovacích prostředcíh už ani neuslyšíte slovo "cigán" nebo "rom". Namísto toho se jim dnes říká "sociálně nepřizpůsobiví", čímž může být myšlen kdokoli. Natolik se média bojí jejich původního označení, aby nebyly spojeny s nějakou tou diskriminací menšiny. Ale řeknu vám k tomu jediné - jestliže někoho nesnášíte proto, že krade, proto že znásilňuje a tluče jiné lidi, jestliže někoho nesnášíte proto, že nemá základní hygienické návyky a chová se zkrátka jako dobytek, to není rasismus. Já jsem nikdy neřekl, že někoho nesnáším proto, že je černý nebo hnědý nebo žlutý. Já lidi posuzuju podle toho, jak se chovají. A jestliže se někdo umí chovat slušně, pak je mně jedno, jestli je bílý, černý, zelený nebo modrý. Já otevřeně vystupuju proti těm příslušníkům ne menšiny, ne skupiny, ale celého národa, kteří se neumějí chovat jako lidi a chovají se jako prasata! Přitom mohu otevřeně říct, že mezi moje nejlepší kamarády patří právě cigáni - to si nedělám "kozy". Ale jsou to lidi čistotní, pracovití, slušní, kteří by mohli jít mnohdy příkladem i našim tzv. bílým občanům. I další problematiku jste vystihla správně - že jde dozajista o celkovou bezpečnost v dopravních prostředcích. Proti tomu v zásadě nic, ale to se obávám nevyřeší průvodčí nebo jiný personál ve vlaku. To opravdu vyžaduje uniformovaného policistu a nestalo by se, myslím, nic, kdyby policisté vykonávali veřejnou službu i v dopravních prostředcích a sem tam nasedli do autobusu nebo vlaku, projeli se a jen tak namátkově kontrolovali, zda se tam lidi chovají slušně a podle zaběhnutých společenských norem a případně z dopravních prostředků vykazovali lidi, kteří se budou tomuto vymykat. Ovšem muselo by to probíhat způsobem tím, že budou zaměřovat svoji pozornost na lidi, kteří vyloženě obtěžují cestující nebo se chovají vulgárně, agresivně, protože jak znám současné legislativce, tak ti jsou schopni vymyslet například takovou blbnost, jako že by policisté měli z dopravních prostředků vykázat lidi, kteří budou podnapilí. Ale řekněme si to na rovinu - kdo z nás někdy necestoval domů veřejnými dopravními prostředky poté, co byl někde s kamarády na pivo nebo na firemním večírku at. Ale nemuseli jsme se přitom nutně chovat nějak výstředně a zbytečně na sebe upozorňovat. I člověk notně opilý může na veřejnosti vystupovat v klidu a slušně. Já tady mám na mysli ty lidi, kteří svými excesy skutečně obtěžují okolí a dopouštějí se rovnou přestupkového jednání, ne-li přímo prvků naplňujících skutkovou podstatu trestného činu. Souhlasím s tím, že takoví lidé nemají ve veřejných dopravních prostředcích co dělat.
Jenže to zase zakládá obrovské nároky na naše legislativce, protože by museli ustanovit právní normu, podmínky, vymyslet, která složka policie by takovou činnost prováděla, a kdo by ji platil, nemluvě o tom, že než by se to dostalo do oběhu, přimysleli by k tomu spoustu nedůležitých pitomostí, takže z výsledného efektu by jako obyčejně nakonec sešlo. Vsadím se, že by si to podmínili například požadavkem, aby policisty, kteří budou takovou službu provádět platily dopravní podniky apod. Jenže za těchto okolností se nápravy nikdy nedočkáme. Ještě bych chtěl podotknout fakt, že já sám žádné veřejné dopravní prostředky vůbec nepoužívám - leda vyjímečně, takže mě se tato situace prakticky vůbec nedotýká, ale reaguji a velmi rád reaguji na všechny nesmysly, se kterými se v naší zemi denně setkávám a často se nestačím divit, co takoví lidi, kteří jsou zjevně inteligentnější než já, dokážou vymyslet, zvláště pak, když tyto jejich vynálezy ovlivňují všechny občany v této zemi. Patrně je to tak, jak kdysi prohlásila jedna moje kolegyně v práci. "Svět nemění inteligenti, ale blbci!"