Jak může vypadat internetový marketing firmy? Třeba takto: Na jednom z nejvyužívanějších vyhledávačů umístí podnikatel reklamní video. Protože bude velmi povedené, začne se spontánně šířit mezi uživateli (a potenciálními klienty), kteří si ho umístí na své blogy a YouTube. Reklama na stejné zboží nebo služby se bude zobrazovat jen tomu, koho skutečně zajímá (reklama na nový model fotoaparátu například jen vášnivým amatérským fotografům a fotografkám). Díky reklamě v počítačové casual game (oddechové hře), kterou si lidé zahrají v práci při obědové pauze nebo v televizním prime time, vzrostou prodeje. A nakonec se o konkrétním zboží nebo službě dozvědí sofistikovaně vybraní majitelé mobilních telefonů a klienti jednoho z velkých mobilních operátorů. Internetový marketing totiž vedle těch tradičních nabízí také nové reklamní formáty, které mohou být pro podnikatele zajímavé a které představil seminář Tuesday Business Network na profesním veletrhu Reklama & Polygraf v Praze. Čtěte více: Internetový marketing
Google: Statistika vyhledávání klíčových slov i analýza konkurence zdarma
Nástroje jako Google AdSense, Google AdWords, případně Firefox plus Google Toolbar už jsou mezi marketéry nebo podnikateli, kteří se pohybují na internetu jako ryby ve vodě, známé a využívané. Google však nabízí i jiné užitečné nástroje. Čtěte více: Jak umístit AdSense na web
Investujete při svém podnikání do marketingu založeného na vyhledávačích?
Google Insights for Search
Díky Google Insights for Search je podle Přemysla Žáka, konzultanta Dobrého webu, možné zkoumat trendy sledovanosti. Tento internetový nástroj funguje velmi jednoduše. Stačí do něj zadat klíčové slovo, nastavit filtry (například zemi hledání, období, ve kterém se bude vyhledávat – a to buď po rocích od roku 2004 do současnosti, nebo třeba i jen v období posledního týdne – a další) a kliknout na příkaz Search. Google pak nabídne výsledky vyhledávání zanesené do grafu, pro období minimální nebo maximální četnosti výskytu konkrétního klíčového slova odkáže na články, které s pojmem souvisí, a v neposlední řadě ukáže četnost vyhledávání slova v jednotlivých zemích. Nástroj může sloužit nejen k výběru dobrých klíčových slov, ale jak připomíná Přemysl Žák také k lepšímu časovému plánování internetových kampaní.
Příklady
Klíčové slovo podnikatel za období od roku 2004 do současnosti, a to při hledání po celém světě:
Klíčové slovo daně za rok 2008 v České republice – Jihomoravském kraji:
Google Trends for Websites
Nástroj Google Trends for Websites umožňuje srovnávat mezi sebou jednotlivé webové stránky. Nástroj je vhodný pro analýzu konkurence, umožňuje totiž sledovat vývoj návštěvnosti vlastního webu a webů konkurence,
tvrdí Přemysl Žák. Do vyhledávače je možné zadat adresy jednotlivých internetových stránek, vybrat region a období (od roku 2007 i konkrétní měsíce) a kliknout na Search Trends.
Příklad
Porovnání webů Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva financí ČR v České republice v lednu 2009:
Google Insights for Search a Google Trends for Websites jsou nástroje přístupné každému zdarma. Nelze je brát absolutně, nicméně mohou být užitečným vodítkem.
Dalším nástrojem Googlu, který je ale zatím v testovacím provozu a podle Žáka bude pro český trh aktuální zřejmě až v roce 2010, je zájmově orientovaná reklama – Google Interest Based Advertising. Nástroj umožňuje zobrazování reklam uživatelům právě podle toho, co je zajímá.
V českém prostředí lze měřit návštěvnost webu třeba pomocí systému Navrcholu.cz. Zde jsou k dispozici i žebříčky čtenosti internetových stránek dle různých kategorií. Využít lze také výzkumného projektu NetMonitor nebo se inspirovat také na webu Etarget – tady lze zjistit nejen počet hledání konkrétního klíčového slova za den, ale také jeho nejhledanější kombinace.
Prohrajte se k nákupu
Jedním z trendů internetového marketingu je využití marketingového potenciálu online her. Hry jsou nejpopulárnější aktivitou na internetu. 35 procent uživatelů hraje alespoň jedenkrát týdně,
říká Michal Novák, obchodní ředitel společnosti Geewa. Nejrychleji rostoucím segmentem jsou podle něj casual games neboli oddechové hry, které často nevyžadují instalaci a je velmi jednoduché je ovládat. Novák vyvrací také předsudek, že hry hrají na internetu jen muži. Využít lze pre-roll reklamu, tedy přímo před hrou, nebo post-roll reklamu (po hře), která je podle Nováka vhodná pro prodejní reklamu například pro e-shopy a podobně. Novinkou je in-game reklama, tedy ta, která je umístěná přímo ve hře, případně re-branding stávající hry na míru inzerentovi. Firmy si ale také nechávají udělat celou hru na zakázku a umístit ji na internetu. Čtěte více: Otestujte výrobek na zákaznících nejdříve virtuálně, ve „Druhém životě”
Firma Giant interactive, která také mimo jiné nabízí výrobu flashových her, připomíná, že právě hry lze velmi dobře propojit s virálním marketingem. Tedy s tím, že uživatelé, kterým se hra zalíbila, ji šíří dál a tak vlastně nezištně rozšiřují i reklamu.
Reklama v mobilu
Budoucnost je také v mobilním marketingu, je přesvědčený Jan Procháček, Key Account Manager Telefóniky O2 Czech Republic. Výhody vidí v tom, že pomocí mobilního marketingu lze dosáhnout masového zásahu reklamním sdělením a také ve faktu, že mobilní operátoři mají o svých klientech nasbírané velké množství dat. Z toho plyne možnost dobrého cílení reklamy. V mobilním marketingu hrají svou roli SMS i MMS stejně, jako mobilní bannerová reklama. Jednou z možností mobilního marketingu je také sponzorované volání.
Služby mobilního marketingu již nabízejí nebo testují i další mobilní operátoři na českém trhu, T-Mobile Czech Republic a Vodafone Czech Republic. T-Mobile spustil v březnu pilotní projekt zasílání reklamních SMS a MMS zatím pro vybrané zadavatele reklamy z řad větších klientů. Lidé museli v historii vykročit z mnoha vyjetých kolejí, aby se posunuli dopředu. Stejně jako se v posledních letech stal běžnou součástí mediálního mixu internet, podobná pozice čeká na mobil,
řekl k tomu Michal Němec, ředitel portálových služeb T-Mobile. Cílovými skupinami jsou v pilotním projektu mladí lidé do 26 let a ženy ve věku 26 až 60 let žijící ve městech. Podle Němce se dá do budoucna se zákazníkovým souhlasem využít znalosti jeho identity i geografické polohy, což může být výhodou pro regionální kampaně. T-Mobile již nabízí také bannerovou reklamu v mobilu.
Možnost cílení reklamy na základě znalosti lokality zákazníka, možnost přesného časování – například: Právě teď probíhá v našich prodejnách v Brně a okolí výprodej…,
vypočítává Miroslav Čepický, tiskový mluvčí Vodafone, hlavní výhody mobilního marketingu. Zatím ho sice podle něj využívají spíše větší klienti, letos se ale očekává zvýšený zájem také ze strany malých a středních firem. Atraktivní je pro ně zejména možnost cílení na základě znalosti lokality zákazníka,
uzavírá Čepický.