O tom, že ohlášená kontrola z finančního úřadu je noční můrou všech podnikatelů, není třeba diskutovat. Jen velmi málo z nich rádo jedná s berňákem, natož aby ovládali složité postupy daňových kontrol. Obecně se v těchto případech doporučuje zastupování odborníkem. Daňový poradce se totiž vyzná. A to nejen v postupech. Přesně ví, co by mělo a nemělo být zahrnuto ve vstupním a výstupním protokolu kontroly. Má zkušenosti s chováním úřadů i úředníků a samozřejmě ovládá všechny daňové předpisy a zákony. Může tak už od začátku kontroly velmi výrazně pomoci vyhnout se případným problémům. Ví, které dokumenty budou potřeba a které a jakým způsobem do protokolu zanést, aby výklad byl jednoznačný a nedal se následně pochopit jinak. Čtěte více: Jak vypadá daňová kontrola v praxi? Živnostníci by si ji neměli vést domů
Se slušností nejdál dojdeš
Totéž platí o ústním jednání. Jak potvrzuje Blanka Vorlíčková, daňová poradkyně společnosti ADZK Louny jsou obecně její osobní zkušenosti s pracovníky finančních úřadů dobré. Pokud přijdu na úřad a slušně se zeptám, když potřebuji něco vysvětlit, určitě se mnou jednají také slušně. Při vyřizování nesrovnalostí ohledně podaných přiznání klientů, se také domluvíme. A jde to i telefonicky.
Dodává, že když se jako daňová poradkyně účastní kontroly, tak slušným přístupem dosáhne více, než kdyby se s úředníky hádala. Sice to neplatí vždy, ale tento přístup při jednání na úřadech lze doporučit všem poplatníkům.
Klienti nejčastěji účetním a daňovým odborníkům předkládají k nahlédnutí zápisy a zprávy z kontrol, aby jim poradili, jak se bránit či jak účetně ošetřit zjištěné nedostatky. Účetní jednotky by se měly zajímat o služby daňových poradců nejen z důvodů zpracování daňového přiznání, ale využívat i služby účetních poradců či auditorů, kteří jim mohou pomoci řešit problémy včas. Při kontrole pak finanční úřad nalezne jen drobnosti. Samozřejmě nikdy se nepodaří zachytit všechny případné chyby,
uzavírá Vorlíčková. Čtěte více: Daňové kontroly ubývají, zaměřují se hlavně na rizikové podnikatele
Ústní jednání může být pro podnikatele i ošemetné
Jestliže se podnikatel přece jen rozhodne při daňové kontrole jednat sám za sebe, doporučuje se po podepsání zahajovacího protokolu nic nepodcenit. V jejím průběhu může dojít také k sepsání protokolu o ústním jednání. Sepisují se zde všechny podmínky kontroly, tj. co budou úředníci potřebovat a co je podnikatel schopen dodat. Ale je třeba si protokol a jeho znění ohlídat. Setkali jsme se například se situací, kdy podnikatel podepsal dodání určitých dokumentů, které jako daný subjekt neměl povinnost vlastnit. Problém pak nastal, když po něm dokumenty vymáhali, právě proto, že to v protokolu podepsal,
sdělil Miroslav Severa, obchodní ředitel společnosti ZADA.
Proto i Jan Molín, daňový poradce a analytik společnosti MIVO doporučuje, aby minimálně při zásadních úkonech daňové kontroly (zahájení, prokazování důležitých skutečností, projednání výsledků atp.) byl přítomen daňový poradce. Jak plyne ze současného daňového řádu, při daňové kontrole pracovníci správce daně prověřují zejména správnost stanovení základu daně, resp. jiných okolností rozhodných pro správné stanovení daně,
říká Molín. Současně dodává, že v rámci toho též platí, že poplatník je povinen „unést“ své důkazní břemeno. A to ve smyslu prokazování všech skutečností, které musí uvádět v přiznání, hlášení a vyúčtování nebo k jejichž průkazu byl finančním úřadem v průběhu řízení vyzván. Samotné dokazování však provádí finanční úředník a ten také mimo jiné rozhoduje, který z navržených důkazních prostředků bude nebo nebude uznán za důkaz. Čtěte více: Čím na sebe můžete přivolat daňovou kontrolu z berňáku?
Jak postupujete při daňové kontrole?
Pozor na soukromé konverzace a osobní poznámky na fakturách
Není nic horšího než připsané poznámky a osobní vzkazy připojené k fakturám, zvláště v podnicích rodinného tipu. Z nich se finančák zajisté dozví i to, co nechceme. Dalším problémem jsou soukromé konverzace. Ve své podstatě vše, co klient řekne během finanční kontroly, může být použito proti němu. Takže ve chvíli, kdy je podepsán protokol o zahájení finanční kontroly, je dobré zdržet se soukromých konverzací,
varuje Miroslav Severa. Vzpomíná na situaci, kdy jedna klientka v klidu u kafíčka mluvila s finančním kontrolorem a v domnění, že si povídají soukromě, mluvila velmi otevřeně o stavu své firmy. Tak toto se opravdu nemusí vyplatit. Čtěte více: Noční můra každého podnikatele: Kontrola z finančního úřadu
Neobávejte se odvolání proti platebnímu výměru
Pokud bude poplatníkovi po provedené kontrole předložen dodatečný platební výměr, a ten se mu bude zdát neoprávněný nebo příliš vysoký, měl by podat odvolání. Příjemnou zprávou je, že od ledna 2010 má odvolání odkladný účinek. Povinnost zaplatit doměřenou daň se tedy odsouvá na okamžik rozhodnutí o odvolání. Odborníci upozorňují, že poplatníci často nemají dost síly, odvahy a finančních možností projít mnohaměsíčním, někdy i roky trvajícím procesem. Leckdy se obávají, že by si po podaném odvolání na ně správce daně zasednul a stali se tak středem jeho zájmu. Přitom úspěšnost v odvolacích řízeních je značně vysoká, přesahuje 80 procent,
dodal Miroslav Severa ze společnosti ZADA. Vysvětlil, že názor různých úředníků může být značně subjektivní. Jeden by určitou položku jako náklad uznal, druhý zase neuznal. Trochu to může připomínat hru na hodného a zlého úředníka. U finančních kontrol tak hraje velkou roli i osobní přístup každého z nich. A to by mohlo mít podstatný význam právě v případě odvolání. Finanční ředitelství jako nadřízený orgán, může sdílet opačný názor, než příslušný finanční úřad. Proto je zřejmě i úspěšnost odvolacích řízení tak vysoká.