Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) provedl šetření finančních prostředků, které byly poskytnuty na vybrané akce, zaměřující se na zajištění bezpečnosti provozu na železnicích. Při realizaci byly zjištěny nedostatky v časových a ekonomických parametrech. Hlavními příčinami byly označeny neúplně připravené akce, velká komplikovanost stavebního a územního řízení a chyby v projektech. Čtěte více: Drahé České dráhy…
Celý program o bezpečnosti železničního provozu byl odstartován v roce 1993 a doposud běží. V roce 2000 bylo ukončeno financování státním rozpočtem, ale pouze Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) a v roce 2006 do něj nebyly zařazovány další akce. Fond nemá stanovenu povinnost řídit se při schvalování akcí pravidly pro financování programů ve smyslu rozpočtových pravidel. Financování výše uvedeného programu tedy probíhalo mimo rámec zákona o rozpočtových pravidlech a jeho prováděcích předpisů. Tím se oslabovaly požadavky na zajištění účelnosti a hospodárnosti, vynakládaných finančních prostředků tak, jak to vyžadoval systém financování programů,
řekl prezident NKÚ František Dohnal.
Do rozporu se smlouvou se dostala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), když použil prostředky SFDI na realizaci stavebních objektů při rekonstrukci podjezdu železniční trati v částce 7 milionů korun a byly převedeny do majetku třetích osob. Provinění se dopustily například i České dráhy, kdy proti podmínkám SFDI použili jejich prostředky v hodnotě 277 000 korun na rychlé občerstvení.