Bude to prostě jen export z účetnictví - ta data by už dávno měla být v účetnictví k dispozici.
Nebylo by špatné, aby plátci DPH měli možnost vyřešit si chyby v párování ještě před finálním odesláním na FÚ, nebo aby FÚ prostě nahlásil chyby párování oběma plátcům a ti aby je buď opravili nebo vysvětlili a až následně aby se tím někdo (kontrola FÚ) zabýval.
Technicky je to určitě proveditelné. Bylo by také vhodné rozšířit elektronickou fakturaci - tj. s PDF fakturou se pošle i XML s obsahem tak, aby údaje byly na obou stranách stejné. Možná by bylo mnohem lepší, kdyby stát umožnil přímé vkládání dokladů do státního informačního systému a z něj by potom jen šly patřičné exporty.
Takže pracnost bude na jedné straně minimální - export z účetnictví a na druhé straně velká - při řešení "sporných" případů. Ze začátku bude problémů spousta, ale časem se to ustálí.
Odhalí se ale případy, kdy má někdo v rukou doklad, který protistrana odmítá a tvrdí, že jej nikdy nevydala a potom bude potřeba zjistit, kdo z nich půjde do vězení.
Je to celé nesmysl. Už teď stačí ten časový posun v DPH, při přenesení daňové povinnosti. Problém je, uskutečněné plnění je dle měsíce vystavení a přijaté dle dodání. Co se s tím na FÚ naotravují. Leze to i z roku do roku a nejen z měsíce do měsíce. Na FÚ se z toho pak zblázní. Bude to neuvěřitelný objem dat a bude to k nezkontrolování.
U přijatých faktur bude problém i s číslem. DPH by se mělo prostě a jednoduše zrušit a zvýšit třeba příjmovku či by se DPH odváděla až při prodeji neplátci. Celý aparát kolem DPH narůstá a výběr se snižuji.
Nám, jako účetní firmě je to jedno, já to vcelku vítám. Čím složitější a komlikovanější, tím líp. Alespoň stát odbourá konkurenci typu"mamina od rodiny vede účto při mateřské". Ale správné to není. Mělo by to být třeba od určitého obratu.
A co teprv az zacnere resit reklamace ... ;D To je taky posusnani, specielne kdyz se mezi tim 3x zmenej jak sazby tak pravidla ... to aby pak mela ucetni hlavu jak patraci balon ...
Nemluve o tom, ze co je statu do toho, kdo s kym obchoduje, defakto se da klidne rict, ze to je defakto prolomeni obchodniho tajemstvi, protoze k temhle informacim se az doted sice dostat mohli, ale jen v velmi omezenym mnoztvi.
Navic jak je zmineno vejs, potom necht tedy zrusej povinost vedeni ucetnictv a at si to vede a pocita sam stat. Podklady by mel.
Fak by me zajimalo, jak nejaky lejstro zabrani v tom, ze si zalozim sro, nakoupim hromady naprosto cehokoli, necham si vyplatit danovou vratku ... a pak firmu polozim.
Je to krok špatným směrem. Opak může hlásat jen ťululum, nebo někdo, kdo na tom vydělá.
Je to jen další zesložitění a buzerace. Ne každý vede "účetnictví" elektronickou formou. Nehledě na to, že taková hromadná databáze "komu, kdo a za kolik" je úžasná konkurenční výhoda.
"Odhalí se ale případy, kdy má někdo v rukou doklad, který protistrana odmítá a tvrdí, že jej nikdy nevydala a potom bude potřeba zjistit, kdo z nich půjde do vězení."
Žádné takové případy se neodhalí. Ve sporných případech lze kontrolou dohledat, kdo co vydal nebo ne.
Je to jen další hřebíček do rakve podnikání, stejně jako nesmyslný boj proti švarcsystému. Socialistické vlády v akci.