Kontroly OTN restaurace až tak netrápí. Co je větší problém?

11. 11. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jak se restaurace staví ke kontrolování svých hostů a s čím se v této souvislosti musejí potýkat? Jaké jsou důsledky této situace?

Od 1. listopadu musí provozovatelé stravovacích služeb (nebo hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték, heren a kasin) u svých zákazníků kontrolovat splnění podmínky OTN, a to nejpozději před poskytnutím služby.

Co se dozvíte v článku
  1. Nelehká situace
  2. Postoj ke kontrolám se různí
  3. První dny kontrol přinesly propad
  4. Jak je to s testy na místě?
  5. A co další opatření?

Nelehká situace

Eva KarlínováRestaurace a penzionu u Doubků v Břeclavi na úvod zdůrazňuje, že současná situace není pro ně vůbec jednoduchá už kvůli tomu, že dostávají neustálá omezení, ale žádné kompenzace od státu. Zaměstnáváme hodně lidí a tak děláme, co můžeme, abychom si je všechny ponechali, naštěstí se zvýšil prodej v okénku a rozvozu. Pravda je ale taková, že lidi mají větší strach, dodává. Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR, uvádí, že momentálně prožíváme smart lockdown, kdy vláda sice služby nezavírá, ale využívá je jako nástroj pro motivaci občanů k očkování. To způsobilo již od minulého týdne poměrně zřetelné propady v tržbách a počtu zákazníků. Asociace provedla rychlý průzkum mezi jejich členy, ze kterého vyplynulo, že 70 % restaurací zaznamenalo v minulém týdnu snížení počtu zákazníků o jednu třetinu, polovina restaurací zaznamenala propad tržeb ve výši 20 až 40 % a celoroční tržby v letošním roce poklesly oproti roku 2019 o 50 %.

Také průzkum Unie zaměstnavatelských svazů (UZS) ukázal, že návštěvy restaurací omezilo v porovnání s předcovidovou érou celkem 27 procent lidí v zemi, za což však nemůže jen koronavirus. Výraznou roli hraje také stravenkový paušál platný od letošního ledna. Ten má podle průzkumu 13,9 procenta zaměstnanců, tedy přes 550 tisíc lidí. Ukázalo se, že lidé, kteří mají stravenky, chodí na oběd do restaurací dvakrát častěji než zaměstnanci, kteří místo nich mají nezdaněnou hotovost v podobě paušálu. Pravidelně na oběd do restaurací chodí nyní 53 procent majitelů stravenek, ale jen 29 procent lidí s paušálem. Pro gastrosektor tato změna znamená, že ročně utrží o 7,8 miliardy korun méně, doplňuje ředitel UZS Vít Jásek.

Postoj ke kontrolám se různí

Ve facebookové skupině zaměřené na sdílení zkušeností mezi podnikateli v souvislosti s koronavirem se jeden ze členů ptal kolegů z gastronomie, jak se chystají na začátek kontrolování očkování, a testu a zajímá ho, jestli budou kontrolovat, nebo ne. Názory se různí – zatímco někteří píší, že kontrolovat budou a nemají s tím žádný problém, jiní popisují, že plně respektují svobodu ostatních se o sebe starat a chránit se, jak uznají za vhodné oni. S mými zákazníky jsem rovnocenný partner, nikoliv dráb, doplňuje například Jára. Odmítám převzít práci hygieniků a ostatních úřadů. Je to jejich práce, nemůžou na mě převádět své kompetence, píše Lucinella. V žádném případě nikoho kontrolovat nebudu, přidává se Lucie. Libora by v tomto ohledu zajímal důvod proč. Já jako host vyžaduji dodržování opatření, už kvůli lidem. Pokud se takto budeme chovat, žádní zákazníci nedorazí pak už léta. Všude bude covid, odpovídá.

Dále řeší, že sice není z gastra, ale nainstalovat si aplikaci a pomocí skenu QR „otestovat“, zda dotyčný má platné očkování či test, je otázka pár sekund. Pokud nemá, vykázat, pokud nechce, jednoduché řešení – policie. Tečka. Mně covid zabil už pár lidí z okolí a některé známé změnil k nepoznání. A to byli vitální sportovci s perfektní imunitou. Kdy si tohle lidi uvědomí? dodává. Také Ela jako zákazník zdůrazňuje, že opravdu nechce žádný další lockdown a věří, že ani oni. Tak to prosím vás kontrolujte stejně tak, jak to dělají v Rakousku. Nevidím v tom žádný problém. Jen pozor na podvodníčky s přeposlanými emaily a smskami, doplňuje. Tomáš zde zdraví všechny kolegy z gastra, kterým vzkazuje, že právě intenzivně makají na tom, aby je za 3 týdny zavřeli zas na okénka.

První dny kontrol přinesly propad

Vlastimil Arleth, provozovatel restaurace Plzeňka Opava, serveru Podnikatel.cz uvedl, že s negativními ohlasy zatím nemají zkušenosti a jejich hosté jsou ukáznění a již při prvním kontaktu ukazují bezinfekčnost. Dále potvrdil, že se u nich tržby propadly o více než 50 %, což neočekávali. Ruší se již naplánované akce, kde důvodem jsou vždy jedinci, kteří nejsou naočkovaní nebo nejsou ochotni si zajistit test bezinfekčnosti. Pokud se tento stav nezmění, budeme nuceni, a to mluvím i za jiné restaurace, pravděpodobně v první fázi propouštět, začít jídla rozvážet, dále možná i provozovnu uzavřít, přiznává. 

Pokles zaznamenali také v Restauraci a penzionu u Doubků, kde naštěstí zavedli od doby covidu rozvoz, který si drží doposud. Rozhodně je větší poptávka o jídlo s sebou, naštěstí, podotýká Eva Karlínová. Oproti tomu v Plzeňce Opava o jídlo s sebou nemají zvýšený zájem a na menu do restaurace nebo pro menu s sebou mají stálou klientelu, kdy propad na menu je cca 30 %, odpoledne nechodí nikdo a večer je propad silně znatelný.

Jak je to s testy na místě?

Lada ve výše zmíněné facebookové skupině přidává poznámku někoho, kdo provozuje gastro a má zkušenost z pořádání kulturních akcí, kde povinnost kontrolovat už dávno je. Kontrola podle ní není problém, ale problém nastává ve chvíli, kdy dorazí někdo, kdo se nechce prokázat nebo nemá vůbec čím. Doporučuje proto mít na místě antigenní testy na prodej, protože cca 15 % lidí nic nemá a počítá s tím, že to potřebovat nebude, protože na to většina provozovatelů kašle. Lucie se jí ptá, co se stane, když se host odmítne prokázat a nechce si udělat test. Zda ho neobslouží? Lada píše, že to tak dělala, protože si nemůže dovolit tak velký flastr, a kdyby na její akci vznikl klastr, který hygiena odhalí, tak už si profesně ani neškrtnu. Co se týče gastra, jí to sice nepřijde vůbec patřičné, ale dodržovat to bude muset. Nemám na to náturu – stresovat se kvůli pohodlí jiných. Myslím si, že otestovat se je to nejmenší, co můžeme udělat. Ale popravdě si neumím představit ty situace (dost nepříjemné) a samotnou mě to dost rozčiluje. Jsem přesvědčená, že by to kontrolovat měla policie či hygiena, ale dodržovat to budu, popisuje. 

V restauraci Plzeňka Opava antigenní testy mají pro hosty k dispozici, ještě je ale nikdo nevyužil. Podle Vlastimila Arletha je však možná na toto ještě krátká doba a zatím chodí jen ti, kteří se umí prokázat platným očkováním. V Restauraci a penzionu u Doubků možnost takového testování občas někdo využije. Nyní se nám podařilo sehnat testy za 39 Kč. Rozhodli jsme se, v případě zájmu, účtovat pouze 20 Kč od hostů, uvádí Eva Karlínová.

skoleni_8_1

A co další opatření?

Jak jsme již psali, kontrola OTN není jediným opatřením, které restaurace musí dodržovat. Platí mnoho dalších pravidel, jako například to, že zákazníci jsou usazeni tak, aby byl mezi nimi odstup alespoň 1,5 metru nebo že u jednoho stolu sedí nejvýše 6 osob, s výjimkou osob ze společné domácnosti. Obsluha by také měla nosit respirátor a stejně tak i zákazníci, pokud nekonzumují, nesedí u stolu a pohybují se po provozovně. Zákazník tedy může odložit ochranný prostředek pouze ve chvíli, kdy sedí na židli, lavici, barové stoličce u stolu nebo barového pultu apod. a konzumuje či pije. 

Vlastimil Arleth se k dodržování dalších opatření ze strany jejich hostů jako provozovatel vyjadřuje takto: Není důvod, pokud jste již v restauraci, nosit roušky, když jsou všichni na bezinfekčnost zkontrolováni a nejeví žádné příznaky nemoci, nedává to logiku. A podobně Eva Karlínová říká, že jejich zákazníci další opatření občas dodržují a občas ne. Zas až tak striktně to nehlídáme, museli bychom se z toho všechno zbláznit, uzavírá s úsměvem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).