Konzultant váš byznys nepotopí, pomůže vám. Začněte ho konečně poslouchat

19. 1. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Když už dospějete ve své firmě či projektu k rozhodnutí, že potřebujete s rozvojem poradit, najmete si konzultanta. Ale měli byste ho poslouchat.

Asi by se dalo čekat, že to tak bude? No, upřímně, neplatí to úplně vždy. Setkávám se občas s projekty, kde se přes ego šéfů velmi složitě prosazují nápady a myšlenky. Jasně – ne všechny nápady jsou dobře aplikovatelné, některé je možné klidně zavrhnout – je to o diskuzi a aktuálním stavu firmy. Ale přesto si myslím, že klient, který konzultace čerpá, by měl svým rádcům naslouchat.

Pokud tomu tak není, je to plýtvání časem vaším, i jeho. A to nedává smysl.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Samozřejmě, dost záleží, koho si ke konzultaci vyberete. Proto této fázi věnujte dostatek času. Prověřte si, co je to zač, přečtete si důkladně jeho blog, poptejte se pár jeho současných klientů, nebo zkuste oborovou šuškandu. Prostě musíte mít pro své rozhodnutí dostatek pádných argumentů.

Čtěte také: Buďte podnikatelem, nestaňte se arogantním idiotem

Trochu z druhé strany

Co obvykle vede klienty k tomu, aby si konzultanta najali?

  • Potřebují pohled na svůj projekt z venku
  • Chtějí přinést nové myšlenky a nápady. Čerstvý vítr
  • Nejsou si jistí, zda jejich stávající dodavatel pracuje správně
  • Potřebují vyřešit nějaký specifický problém
  • Chtějí projekt všeobecně rozvíjet

Našli jste se v některém z důvodů? A najali jste si nějakého odborníka, aby vám pomohl? A nakonec – řídíte se jeho radami?

Předpokládám, že si většina odpoví ano. Vždyť to dává smysl. Když už ty peníze za jeho čas platíte, naslouchejte tomu, co vám říká. Velmi pravděpodobně se vám snaží pomoct.

Čtěte také: Zlepšete svůj byznys, využijte služeb poradců a konzultantů

Vždyť je v jeho zájmu, aby se vám dařilo a spolupráce běžela i nadále. Nechce, abyste se dostali do úzkých a museli škrtat v rozpočtu na marketing.

Pakliže máte pocit, že všechno víte lépe než konzultant, pak nedává smysl si jej platit. A upřímně – velmi pravděpodobně to, co konzultant dělá, lépe neumíte. Ovládáte svůj business. Dokonale. Víte o něm vše. Ale určitě máte víc zkušeností v internetovém marketingu? V právních otázkách? V účetnictví? Fakt tomu rozumíte víc než někdo, kdo se jím živí x let? Kdo viděl a podílel se na desítkách, možná stovkách webových projektů? Řešil desítky soudních sporů? Účtoval stovky a tisíce faktur?

Neplatí jen o marketingových konzultantech, ale obecně o všech lidech, jejichž rady si kupujete.

Tak jim proboha trochu věřte

Pokud to nejsou úplní lemplové, tak se snaží o to, abyste:

  • a) vydělali co nejvíc peněz jejich aktivitami za smluvenou odměnu
  • b) neprodělali spoustu peněz nějakým svým hloupým rozhodnutím

Nedávno psal Lukáš Pítra, že Nejčastější příčinou komerčních webů je ego, něčí ego. Myslím, že se s tím dá leckdy souhlasit.

Z druhé strany, jako konzultant (na volné noze) mám dvě možnosti:

  1. klientem rozvážu spolupráci. Předám dosud vyhotovené nápady, podněty, analýzy, nebo cokoli, co jsem dělal, a popřeju mu hodně štěstí. Případně doporučím jiné kolegy z oboru.
  2. Anebo pokud mi na projektu či spolupráci obecně hodně záleží, překousnu zas to své ego a přesvědčím klienta o své pravdě výsledky. Tuhle možnost mám raději, protože vzdávat by se člověk neměl, ač to mnohdy trvá déle a je to náročnější na čas i nervy.

Nicméně rád bych apeloval na všechny: Konzultanti, buďte ke klientům shovívaví. Většinou potřebují jen čas, aby vám začali dostatečně důvěřovat.

skoleni_8_1

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

A vy, klienti, nebuďte slepé ovce. Dobře vybírejte, od koho si necháte radit. A když už se rozhodnete, tak mějte uši nastražené a dělejte, co vám říká. Doktorovi pod skalpel taky kecat nebudete.

Jak to máte vy? Posloucháte své konzultanty? 

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je nezávislý specialista online marketingu se zaměřením na SEO, na toto téma píše odborný blog. Vedle konzultační činnosti také provozuje největší obchod s modely aut v ČR SmallCars.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).