Asi by se dalo čekat, že to tak bude? No, upřímně, neplatí to úplně vždy. Setkávám se občas s projekty, kde se přes ego šéfů velmi složitě prosazují nápady a myšlenky. Jasně – ne všechny nápady jsou dobře aplikovatelné, některé je možné klidně zavrhnout – je to o diskuzi a aktuálním stavu firmy. Ale přesto si myslím, že klient, který konzultace čerpá, by měl svým rádcům naslouchat.
Pokud tomu tak není, je to plýtvání časem vaším, i jeho. A to nedává smysl.
Samozřejmě, dost záleží, koho si ke konzultaci vyberete. Proto této fázi věnujte dostatek času. Prověřte si, co je to zač, přečtete si důkladně jeho blog, poptejte se pár jeho současných klientů, nebo zkuste oborovou šuškandu. Prostě musíte mít pro své rozhodnutí dostatek pádných argumentů.
Čtěte také: Buďte podnikatelem, nestaňte se arogantním idiotem
Trochu z druhé strany
Co obvykle vede klienty k tomu, aby si konzultanta najali?
- Potřebují pohled na svůj projekt z venku
- Chtějí přinést nové myšlenky a nápady. Čerstvý vítr
- Nejsou si jistí, zda jejich stávající dodavatel pracuje správně
- Potřebují vyřešit nějaký specifický problém
- Chtějí projekt všeobecně rozvíjet
Našli jste se v některém z důvodů? A najali jste si nějakého odborníka, aby vám pomohl? A nakonec – řídíte se jeho radami?
Předpokládám, že si většina odpoví ano. Vždyť to dává smysl. Když už ty peníze za jeho čas platíte, naslouchejte tomu, co vám říká. Velmi pravděpodobně se vám snaží pomoct.
Čtěte také: Zlepšete svůj byznys, využijte služeb poradců a konzultantů
Vždyť je v jeho zájmu, aby se vám dařilo a spolupráce běžela i nadále. Nechce, abyste se dostali do úzkých a museli škrtat v rozpočtu na marketing.
Pakliže máte pocit, že všechno víte lépe než konzultant, pak nedává smysl si jej platit. A upřímně – velmi pravděpodobně to, co konzultant dělá, lépe neumíte. Ovládáte svůj business. Dokonale. Víte o něm vše. Ale určitě máte víc zkušeností v internetovém marketingu? V právních otázkách? V účetnictví? Fakt tomu rozumíte víc než někdo, kdo se jím živí x let? Kdo viděl a podílel se na desítkách, možná stovkách webových projektů? Řešil desítky soudních sporů? Účtoval stovky a tisíce faktur?
Neplatí jen o marketingových konzultantech, ale obecně o všech lidech, jejichž rady si kupujete.
Tak jim proboha trochu věřte
Pokud to nejsou úplní lemplové, tak se snaží o to, abyste:
- a) vydělali co nejvíc peněz jejich aktivitami za smluvenou odměnu
- b) neprodělali spoustu peněz nějakým svým hloupým rozhodnutím
Nedávno psal Lukáš Pítra, že Nejčastější příčinou komerčních webů je ego, něčí ego
. Myslím, že se s tím dá leckdy souhlasit.
Z druhé strany, jako konzultant (na volné noze) mám dvě možnosti:
- S klientem rozvážu spolupráci. Předám dosud vyhotovené nápady, podněty, analýzy, nebo cokoli, co jsem dělal, a popřeju mu hodně štěstí. Případně doporučím jiné kolegy z oboru.
- Anebo pokud mi na projektu či spolupráci obecně hodně záleží, překousnu zas to své ego a přesvědčím klienta o své pravdě výsledky. Tuhle možnost mám raději, protože vzdávat by se člověk neměl, ač to mnohdy trvá déle a je to náročnější na čas i nervy.
Nicméně rád bych apeloval na všechny: Konzultanti, buďte ke klientům shovívaví. Většinou potřebují jen čas, aby vám začali dostatečně důvěřovat.
A vy, klienti, nebuďte slepé ovce. Dobře vybírejte, od koho si necháte radit. A když už se rozhodnete, tak mějte uši nastražené a dělejte, co vám říká. Doktorovi pod skalpel taky kecat nebudete.
Jak to máte vy? Posloucháte své konzultanty?