Po ukončení minulého nouzového stavu a při následném květnovém a červnovém rozvolňování se zdálo, že mnoho lidí vyrazí ke kadeřnicím a do nejrůznějších kosmetických salónů. Tento dojem potvrzovali i kadeřníci, kteří evidovali po otevření zvýšený zájem a měli plné termíny. Jan Košťál z kadeřnictví Trendy Hair serveru Podnikatel.cz prozradil, že se dá předpokládat určitý pokles tohoto zájmu po opadnutí první vlny, tedy po období, kdy všichni klienti uspokojí své potřeby. Realita je velmi individuální.
Co se dozvíte v článku
Problémy s nedostatkem klientů
Ve facebookové skupině určené pro kosmetičky, masérky, pedikérky, stylistky a další se objevují příspěvky o tom, že dané salony mají plno nebo ještě více klientek než před zavedením nouzového stavu. Všichni na tom však nejsou tak dobře. Například Petra začala loni v září, má dvě centra (jedno velké v Praze, druhé kousek za Prahou) a obě jsou podle ní na zavření. Kdyby měla platit nájem, tak už dávno skončila. Chápu, že je asi chyba ve mně, i když nevím kde. Platila jsem inzerci, lidé nechávali termíny bez omluvy propadnout,
dodává. Nepomohly jí ani letáky nebo běžně fungující doporučení, protože jak píše, nejdřív to doporučení někdo musí dát, což bez nějaké klientely prostě nejde.
Asi to je tím, že jste začala loni v září. Vybudovat klientelu tak, aby vám nevadilo, že se klientka odhlásí, protože se objedná další, trvá roky,
odpovídá jí Eva. Kateřina si zase myslí, že nejspíš šlo o velkou investici a krátkou dobu na to na ni vydělat. Navíc asi Praha je momentálně na business mrtvá,
doplňuje. Mně trvalo dva roky, než jsem si udělala stálé zákaznice. Takže abyste za půl roku měla stop stav, to by bylo skoro nemožné. I když takové i jsou, to nepopírám,
popisuje své zkušenosti Táňa.
Podle Zdeny také záleží na tom, jaké služby nabízí. Ji udržují nehty, ale kosmetika opadla. Snažím se nabrat si další, ale jelikož není kosmetika hned vidět, nechodí. Raději si zaplatí vlasy a nehty,
popisuje. S tím, že nejlepší reklama je zákaznice, na které to musí být vidět (vlasy, permanentní make-up, obočí, řasy), souhlasí i Lucka. Je těžké ukázat kvalitu práce teď na pleti, když na ni dáte roušku a druhý den vypadáte jak v pubertě,
podotýká.
Tereza Petře doporučuje nedívat se na ostatní a začít u sebe. Zkuste udělat anketu mezi lidmi, co by se jim líbilo, zkuste nějaké akce, například kdo dovede kamarádku, má to za půlku, zkuste i slevové portály,
vyjmenovává. Lucie jedinou cestu, jak z toho ven, vidí v rozšíření služeb o prodej. Když k vám budu objednaná a ještě pro mě budete mít boží laky na nehty, spíše přijdu covid necovid. A ještě když si s vámi dobře pokecám. Tento rok lidi prahnou po dobrém sociálním kontaktu. Buďte pro ně větším přínosem,
radí.
Někteří brzy zavřou
Podobně jako Petra je na tom spousta dalších podnikatelek. Například Daně také hodně klientek posouvá termíny, a to hlavně kvůli dětem, protože jim volají ze školy, když si dítě kýchne. U nových klientek tak požaduje zálohu. Je jí to proti srsti, ale selektuje si tak klientky a chronické objednávačky. Hana má otevřeno něco přes rok a nyní je návštěvnost jejího salonu slabá. Přičítá to začátku školního roku a chaosu, co tady panuje. Chce to asi zkusit počkat ještě nějaký měsíc. Nechám se překvapit,
píše.
Lenka měla dvě provozovny, které před koronavirem úspěšně fungovaly, po karanténě pak jednu provozovnu zavřela a situace se nezlepšila. Ještě jedna karanténa a zavřu i tu druhou. Není to o klientele, ale o strachu, přemýšlím, jak to dlouho ještě vydržím,
dodává. Z karantény mají strach i kadeřnice. Kompenzace nulová, nerozumím tomu, proč s negativním testem musím být zavřená doma bez vycházek, bez možnosti pracovat. Představa, že mě dají znova a znova do karantény. Likvidace,
popisuje Nikola.
Já ještě nezavírám, ale dlouho to taky neudržím. Pomaličku, postupně jsem se posouvala nahoru a pak přišla korona a jsem na 50 % a to je dlouhodobě neudržitelné,
přiznává Jana. Jitka je přesvědčená, že není možné, aby koronavirus nepostihl nikoho ve službách. Pracuje na Hodonínsku, kde je zaměstnanost dlouhodobý problém. Přestože je ve svém prostoru, je rozhodnutá s podnikáním skončit. Mám ráda úspěch a tohle je živoření,
zdůrazňuje.
Ke kosmetice i zaměstnání
Dagmar sice nezavírá, ale ke kosmetice je nyní i zaměstnaná. Obdobně je na tom i Alena, která po covidu přišla o polovinu klientek, a to z nejrůznějších důvodů, jako je ztráta zaměstnání, home office, 80 % platu nebo strach zákaznic. Rozhodovala se, zda podnikání ukončit nebo si najít práci. Momentálně je ráno v práci a odpoledne ve studiu a pracuje tak 12 hodin denně. Drží se zásady, že pokud si chce svoji milovanou práci udržet a být tu pro ten zbytek klientek, musí něco obětovat a její klientky se k ní pomalu vrací.
Olga otevřela salon v prosinci a v květnu začínala téměř od začátku. V jejím kraji se žije z cestovního ruchu a lázeňství a absence zahraničních turistů je podle ní znát, mnoho hotelů zavřelo a lidi přišli o práci, tudíž i ona přichází o klienty. Naštěstí jsem i zaměstnaná, je to fuška, po práci běžet na své, ale je to jistota. Jen podnikáním bych se momentálně taky neuživila,
podotýká.
Někdo má plno, ale nic není jisté
Veronika má svou masérskou praxi 15 let na stejném místě a za tu dobu má klientů dost a hodně z nich se k ní také vrací. Žádný stop stav nikdy neměla, protože lidé se mění, stěhují, stárnou, onemocní, najdou si někoho jiného nebo se jim zhorší finanční situace. Po první vlně se lidé vraceli velmi opatrně a pozvolna. Až koncem léta jsem se vrátila na původní výdělky. No a teď pomalinku zase ubývají,
popisuje. Také masérka Vladimíra má nyní pořád plno a nabírá stále nové lidi na doporučení.
Hanka nedělá stop stav – kdo se u ní objedná, má místo a stálá klientela si hned objednává další termín. Po uzavření jí plno lidí nepřišlo, ale objevilo se hodně nových. Zatím se drží celkem v pohodě, ale uvědomuje si, že za měsíc může být všechno jinak. Byla by také ráda, kdy došlo k prodloužení odpouštění plateb sociálního. Dělám, co můžu. Mně osobně by se fakt ještě ulevilo, kdybych byla ještě chvíli bez poplatků. Sotva se člověk zahojí, aby měl zase obavy,
vysvětluje.
Měly by podle vás nadále být odpuštěny podnikatelům zálohy na zdravotní a sociální pojištění?
Současná hygienická opatření
Pro provozovny manikúry, pedikúry, masáží, kosmetických služeb a pedologie, stejně jako pro kadeřnice a holiče platí následující pravidla. Provozovatelé musí zajistit, že kadeřnicím a holičům či zákazníkům s tělesnou teplotu 37 °C a vyšší anebo s jinými příznaky onemocnění COVID bude zamezen vstup do provozovny. Stejně tak musí být k dispozici dezinfekce a na záchodech dostupná antibakteriální mýdla, rovněž dezinfekce a jednorázové ručníky.
Před začátkem poskytování služby, po ukončení a při přechodu k jinému zákazníkovi se holič musí vždy dezinfikovat ruce prostředkem s virucidním účinkem. Pokud holič používá rukavice, musí je vždy po zákazníkovi vyměnit a mezitím si dezinfikovat ruce. Stejně jak po zákazníkovi musí vždy dezinfikovat povrch, kde zákazník seděl, a také kadeřnické pomůcky. Podlahu je nutné dezinfikovat alespoň jednou denně.