Kostlivci ve skříni se vrací. Pokuta pro Telefónicu vzrostla na 93 milionů korun

18. 10. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Už 8 let se táhnou soudy o pokutu pro společnost Telefónica. Na poslední rozsudek zareagoval antimonopolní úřad tím, že zvýšil firmě pokutu na 93 milionů korun.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) navýšil pokutu pro společnost Telefónica Czech Republic za kroky proti liberalizaci trhu na 93 108 600 korun. Telefónica se podle úřadu v letech 2001 a 2002 dopustila zneužití dominantního postavení na trhu poskytování veřejných telefonních služeb určených podnikatelským subjektům, a to prostřednictvím veřejných pevných telekomunikačních sítí. Proti rozhodnutí může firma podat rozklad, což dle slov svého mluvčí Hanyho Farghali také udělá.

Čtěte také: Porušili jste antimonopolní zákon? Přiznejte se a úřad vám část pokuty odpustí

Veřejný zájem byl na liberalizaci trhu

Antimonopolní úřad vydal první rozhodnutí v této věci už v roce 2004, kdy uložil Českému Telelecomu (bývalé Telefónice) sankci ve výši 81,7 milionu korun. Český Telecom v letech 2001 a 2002 uzavřel smlouvy s takřka 3000 podnikateli, ve kterých zákazníky zavazoval provolat každý měsíc minimální stanovený objem hovorů. Jestliže podnikatel nezvládl stanovený objem vyčerpat, stejně je musel uhradit.

Smlouvy navíc nešlo vypovědět před datem ukončení stanoveným ve smlouvě a zákazníci měli zakázáno využívat hlasových služeb od jiného poskytovatele. Český Telecom rovněž vůči některým zákazníkům uplatňoval individuální podmínky, které se lišily od podmínek standardních cenových plánů pro podnikatele. Firma navíc aplikovala programy Winback/Retence, které měly získat či udržet zákazníky na úkor konkurence.

Čtěte také: Co škodí hospodářské soutěži? Hlavně antimonopolní zákony

8 let soudů a pokuta se zvýšila

Jak tvrdí antimonopolní úřad, všechny tyto kroky vedly k narušení hospodářské soutěže, jelikož v té době existoval veřejný zájem na liberalizaci telekomunikačního sektoru. Podle úřadu Český Telecom nejen vytvářel bariéry pro rozvoj konkurence, ale také cenově diskriminoval podnikatele, kteří uvedené smlouvy neuzavřely. V daném případě získali jednotliví zákazníci od soutěžitele v dominantním postavení různé slevy či výhody za závazek odebírat služby či předem stanovené množství služeb, de facto tedy šlo o zakázané věrnostní rabaty, upřesnil Petr Rafaj, předseda ÚOHS.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Telefónica se proti původní pokutě odvolala a o všem následně rozhodovaly správní soudy, které celkově vydaly pět rozsudků. Zatím poslední rozsudek Krajského soudu v Brně z dubna 2011 potvrdil věcně závěry ÚOHS o tom, že došlo ke zneužití dominance, avšak zrušil část o uložení sankce s tím, že výše pokuty není dostatečným způsobem odůvodněna, uvedl Petr Rafaj.

Úřad se proto v v nejnovějším rozhodnutí věnoval především podrobnému výpočtu sankce a dospěl k tomu, že pokuta by měla být vyšší. Český Telecom totiž uvedl nesprávnou výši obratu, na jehož základě určuje úřad výši sankce. Reálně v roce 2002 Český Telecom údajně utržil o 5 miliard korun více. Při ukládání nové pokuty tedy Úřad částku zvýšil vzhledem k delšímu období, v němž k protisoutěžnímu jednání docházelo, jako přitěžující okolnost pak bylo vyhodnoceno poskytnutí nepravdivého údaje o obratu, dodal Rafaj.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).