Koupaliště: Nejhorší sezóna za posledních 20 let. Viníkem není jen covid

27. 9. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
S koncem prázdnin a příchodem chladnějších dnů dochází ke konci sezóny koupališť. A jak ji provozovatelé koupališť hodnotí? Jako katastrofální.

Jak jsme psali, koupaliště mohla podle nařízení otevřít 31. května, a to za dodržení určitých podmínek spojených s omezením kapacity a také prokazováním návštěvníků. Jejich provoz je však závislý především na počasí.

Co se dozvíte v článku
  1. Jaká byla sezóna?
  2. Deštivý srpen byl čárou přes rozpočet
  3. Návštěvníky odradilo i prokazování
  4. Nahlédněte na koupaliště v Podolí:
  5. Agresivní chování a další překvapení

Jaká byla sezóna?

Jan Malota, správce koupaliště Duha v Pozlovicích, má ohledně letošní sezóny smíšené pocity. Epidemiologická opatření spolu s nepříznivým počasí měly za následek druhou nejnižší návštěvnost od otevření koupaliště. Letošní sezóna byla náročnější než ty předchozí, ale na druhou stranu nás těší, že jsme ji úspěšně zvládli. Z ekonomického hlediska jsme byli dokonce v mírném zisku, dodává. Pavel Kořínek z Koupaliště Stará Bělá letošní sezónu hodnotí o něco menší návštěvností než předchozí léto. Také podle Martina Korbela, ředitele Správy majetku a sportovních zařízení Lodín, letošní sezóna nebyla povedená, a to kvůli kombinaci opatření a nepřízni počasí. Návštěvnost jim meziročně klesla přibližně o třetinu. Jan Illek, ředitel společnosti Areál sportu a kultury, v Bystřici nad Pernštejnem hodnotí letošek jako nejhorší za posledních 20 let. A to i přesto, že byla postavena nová vodní atrakce – skluzavka.

Také obě zlínská koupaliště – Zelené na Bartošově čtvrti i Panorama na Jižních Svazích si letošní rok odbyla nejhorší sezónu za posledních 10 let, kdy sledují jejich celkovou návštěvnost. Doposud byl nejhorším rokem rok 2014, kdy podle počtu otevřených dní bylo „mizerné“ léto, ale i oproti tomuto roku přišlo letos na koupaliště Zelené o cca tři tisíce a na koupaliště Panorama o tisíc návštěvníků méně. Na druhou stranu, vzhledem k epidemiologickému vývoji na začátku roku, jsme rádi, že jsme mohli vůbec otevřít a poskytnout obyvatelům Zlína alespoň trochu letního vyžití, podotýká Iva Rokosová, zástupce ředitele společnosti STEZA Zlín. Areál koupaliště Na Skalkách ve Velešíně je v provozu od roku 2014 a za tuto dobu je průměrná roční návštěvnost 11 076 osob. Koupaliště bylo letos v provozu od 14. června do 21. srpna. Nepříznivé červnové a srpnové počasí ovlivnilo letošní podprůměrnou návštěvnost, která byla pouze 7 708 osob, uvádí Karel Krejčí, jednatel ze Správy majetku města Velešín.

Deštivý srpen byl čárou přes rozpočet

Iva Rokosová uvádí, že z celkového možného počtu otevíracích dní, což je v jejich případě 92 dní (červen, červenec, srpen) byla Panorama otevřena 62 dní a koupaliště zelené 50 dní a největší čáru přes rozpočet jim udělal chladný a deštivý srpen. Ve Velešíně bylo otevřeno 49 dnů a z toho bylo 30 dnů slunečních. V Pozlovicích bylo v červenci počasí průměrné, ale v srpnu měli otevřeno pouze polovinu měsíce a naposledy se koupalo 22. srpna. Celý srpen až na pár výjimek denně pršelo, přidává se Martin Korbel. Počasí bylo nejhorší za posledních 6 let, teplotně podprůměrné a nestálé, shrnuje Jan Illek.

Tip: Procházíme volební programy a zjišťujeme, kdo slibuje podnikatelům nejlepší výhody. Čtěte volební speciál

Návštěvníky odradilo i prokazování

V článku o aquaparcích jsme psali o tom, že jejich provozovatelům komplikuje návštěvnost prokázání se negativním POC, PCR testem, případně platným očkováním. Jan Damek, jednatel společnosti Sportplex Frýdek-Místek, provozující Aquapark Olešná, a další to považují za diskriminační s tím, že podmínky pro vstup jsou pro lidi často zmatečné, a proto dávají raději přednost přírodním nádržím, kde příslušná opatření být splněna nemusí. Podobně to vidí i provozovatelé koupališť, kteří se shodují, že to řadu návštěvníků odradilo a šli raději někam jinam. Dost lidí odcházelo i přesto, že jsme testy prodávali přímo na koupališti, říká Pavel Kořínek.

V Pozlovicích přes léto řešili nespočet telefonátů týkajících se opatření proti síření covidu. Opatření se často měnila a návštěvníci se v nich neorientovali. Častým problémem byla situace u ubytovaných turistů, kdy rodiče (nebo prarodiče) byli plně očkováni a řešili, kde a jak otestovat své děti. U nás nebylo testování možné a nejbližší odběrové místo je v Luhačovicích, dodává Jan Malota. Podle Ivy Rokosové prokazování mnoha lidem výrazně znepříjemnilo život, a to ať už jejich zákazníkům, tak i zaměstnancům. Z jejího pohledu tato omezení nejvíce postihla skupinu dětí ve věku 6–12 let a jejich rodiče, kdy tato skupina dětí úplně vypadla ze zorného pole politiků. Na rozdíl od dětí do 6 let se musely prokazovat dokladem o bezinfekčnosti, nemohly se očkovat, ale musely se objednávat na testy nebo provádět vlastní placený samotest před vstupem s platností jeden den. A člověk by skoro řekl, že koupaliště, skluzavky a tobogány o prázdninách jsou právě pro tyto děti, popisuje.

Nahlédněte na koupaliště v Podolí:

Agresivní chování a další překvapení

Jana Illka překvapila nestálost počasí a teplotní výkyvy. Martin Korbel zase zmiňuje, že z důvodu zvýšených nároků na hygienu a kontrolu návštěvníků při vstupu vznikla pracovní místa, která by v mimocovidové době vůbec neexistovala. Koupaliště Duha během léta nemile překvapil nedostatek chlornanu draselného, kdy dodavatelská firma nebyla schopná dodávat požadované množství bazénové chemie. Naštěstí se jim podařilo na poslední chvíli zajistit jinou firmu, která poptávku spolehlivě pokryla. Druhým překvapením byla absence turistů ze Slovenska. V minulých letech nás naši sousedé hojně navštěvovali, kdežto letos byla slyšet slovenština zcela výjimečně, doplňuje.

Ve Zlíně bylo největším překvapením, a především znechucením, chování některých návštěvníků koupališť právě v souvislosti s vládou nařízenými podmínkami pro vstup do areálů koupališť. Neochota, agresivní chování, nadávání a fyzické napadání našich zaměstnanců – pokladních, lázeňských i plavčíků – za to, že jsme se snažili dodržovat přikázaná pravidla a tím chránit sebe, své zaměstnance, ale i návštěvníky, kteří přistoupili k nařízeným povinnostem zodpovědně. Touto cestou bych chtěla všem našim zaměstnancům i brigádníkům poděkovat za to, že vypjaté a nepříjemné situace zvládli jako profesionálové, a doufám, že dalším takovýmto nepříjemnostem už nebudeme – ze strany vlády – vystaveni, uzavírá Iva Rokosová.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).