Kozy nebo zelenina? Biofarmy a producenti biopotravin otevírají zákazníkům dveře

5. 9. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 244086
Září – Měsíc biopotravin propaguje také biofarmy a výrobce biopotravin. Nejen kozí farmy, pěstitelé zeleniny nebo biopekárna se těší, že přitáhnou zákazníky.

Září je Měsícem biopotravin. Za již tradiční akcí, zaměřenou na podporu bioprodukce a propojení biozemědělců, biopotravinářů a souvisejících organizací se spotřebiteli, stojí Ministerstvo zemědělství a jeho partneři, jako například Potravinářská komora, PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, občanské sdružení Archetyp – Farmářšká tržiště Praha a další.

Dřív víc exkurzí, letos semináře

Biozemědělci a výrobci biopotravin mají sami možnost vymyslet a prezentovat vlastní akci, kterou pod hlavičkou Měsíce biopotravin uspořádají. Na programu akcí pro veřejnost tak jsou i dny otevřených dveří na farmách nebo ve výrobnách, vedle přednášek, seminářů či jarmarků a trhů. Skladba akcí a tedy také zájem farem a výrobců se rok od roku proměňuje. Zůstávají stálice, jako Biojarmark na Toulcově dvoře nebo Biozemědělský den na ekofarmě Sasov. Před třemi lety bylo více exkurzí do výroben, minulý rok zase více slev v bioobchodech, v letošním roce evidujeme nově odborné semináře v oblasti biopotravin pro výrobce. Počet akcí zůstává ale víceméně stejný, upřesňuje pro server Podnikatel.cz Lenka Sehnalová, account manager reklamní agentury Marco, která Měsíc bioopotravin koordinuje.

Podle dat Ministerstva zemědělství v Česku loni ekologicky hodpodařilo 3920 zemědělců na výměře téměř 483 tisíc hektarů. Z 80 % však jde o trvalé travní porosty. Počet producentů biopotravin loni vzrostl na 646 z 626 v roce 2010.

Přitáhneme zákazníky

Proč se biozemědělci a výrobci biopotravin o akci vůbec zajímají? – zjišťoval server Podnikatel.cz. Mám sice jen malý hobby chov, ale mám povolen prodej mléka a sýrů z kozího mléka. U nás na Hané bohužel zájem o produkty z kozího mléka není velký, takže každá propagační akce je vítána, říká Jarmila Zelenská z Kozí farmy Rozinka v Čelechovicích na Hané. Financí na marketing nebo reklamu se jí nedostává – malý zisk z farmy totiž vrací do provozu. Dvakrát do roka proto vsází na Den otevřených dveří, na jaře pod názvem Počítání kůzlátek, v září Poslední pastva aneb Holky, domů! právě pod hlavičkou Měsíce biopotravin. Jinak svou produkci prodává Jarmila Zelenská například na trzích v Prostějově, ale jak říká, u lokálních spotřebitelů se vůči kozímu mléku stále setkává s předsudky, které odbytu zrovna neprospívají. Pro malého farmáře, který musí zvládnout vše okolo chodu farmy, zpracování a odbytu produktů není možné jezdit prodávat na větší vzdálenost, krčí rameny Jarmila Zelenská.

Čtěte také: Reportáž: Starosti zemědělců na ekofarmě

Upoutání pozornosti lokálních zákazníků si od akce slibuje i Linda Nárovcová z BioFarmy Dolejší Mlýn v Kamberku. Jsme mladá a malá biofarma, hospodaříme od roku 2009 na 6 hektarech a rádi bychom o nás dali lidem v okolí vědět a zjistili přímo od případných návštěvníků, o co by měli zájem (jsme na venkově a místní si hodně zeleniny pěstují sami) a podle toho se zařídili do budoucna, uvádí. Navíc vidí možnost získat budoucí zákazníky pro ubytování na farmě, které nabízí ve dvou apartmánech. Její farma prodává téměř veškerou produkci přímo ze dvora. Ale ráda by rozšířila produkci tak, aby ji mohla prodávat také na trzích.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte také: Láká vás biofarmařina? Zeptali jsme se zkušených, jak se v oboru podniká

Je to dobrá příležitost jak našim zákazníkům ukázat provoz, seznámit je s novinkami a sortimentem, komentuje Jan Zeman z Biopekárny Zemanka v Oříkově u Sedlčan Den otevřených dveří, který je také součástí akcí Měsíce biopotravin. Vloni „otevřené dveře“ přitáhly do biopekárny, která největší objem svých produktů dodává do obchodů a obchodních řetězců, ale prodává také přes e-shop nebo malé prodejny biopotravin, více jak 500 lidí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).