Král je mrtev, ať žije král. Osobní odběr nahrazuje dobírku

18. 4. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ještě před pár lety se Češi dali označit za národ dobírkářů. Časy se však mění a dobírku vytlačuje osobní odběr, jehož obliba mezi zákazníky neustále roste.

Český zákazník má řadu specifik, nad kterými by jinde v Evropě kroutili hlavou. Jednou z nich je i preference osobního odběru při nákupu v e-shopu. Jak navíc potvrzují statistiky, osobní odběr získává na stále větší oblibě. Pokud provozujete e-shop, určitě možnost osobního odběru nabídněte. Čtěte, jaké přitom máte možnosti.

Dobírka ztrácí své výsadní postavení


Foto: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Ještě před několika lety kralovala u platebních metod e-shopů dobírka. V současnosti už ale pomalu a jistě ztrácí své výsadní postavení a do popředí se derou platby v hotovosti či platební kartou a bankovní převody. Například v internetovém obchodě Kasa.cz využívalo dobírku před dvěma lety 53 % zákazníků, nyní se jedná pouze o 30 %. Na 15 % (pětkrát více než před dvěma lety) naopak vzrostl podíl bankovních převodů. Většina zákazníků Kasa.cz, konkrétně 56 %, pak nejraději platí v hotovosti nebo kartou. Dobírku zákazníci obvykle využívají při dražších nákupech, dle našich statistik jde ve více než 80 % případů o nákupy nad 2000 Kč, dodala Jitka Součková, mluvčí Kasa.cz.

Podobné statistiky vykazuje také další velký hráč na trhu, nákupní galerie Mall.cz, kde se za poslední tři roky snížil podíl dobírky z více než 50 % na současných 37 %. Vysvětlení pro to máme několik. Nejdůležitějšími důvody jsou určitě růst obliby osobních odběrů a také větší důvěra v náš obchod a nakupování na internetu obecně – zákazníci se méně bojí dát obchodu své peníze předem, připojila se Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz.

Právě rostoucí obliba osobních odběrů stojí podle e-shopů za poklesem využití dobírky. U e-shopu Kasa.cz se jedná o 56 % zákazníků, kteří volí osobní odběr v kamenné prodejně. Tito zákazníci vždy platí hotově nebo kartou přímo na místě, což je důvod, proč klesá obliba dobírky, vysvětlila Jitka Součková. V případě Mall.cz ještě v roce 2010 zákazníci osobně vyzvedli 36 % objednávek, loni už to bylo lehce přes 50 %.

Že zájem o osobní odběry skutečně stoupá, potvrzují také firmy, které provozují výdejní místa. Nárůst pozorujeme každým dnem. Meziměsíční nárůsty jsou v průměru o 7 %, upřesnil Karel Pěnka, obchodní ředitel společnosti Uloženka. Zatímco ještě vloni naše spolupracující e-shopy uváděly, že dopravu na Z-pointy volí 24 % koncových zákazníků, dnes již osobní odběr přes Zásilkovnu volí téměř 40 % koncových zákazníků, doplnila Simona Kijonková, jednatelka společnosti Zásilkovna. Jak Uloženka.cz, tak Zásilkovna měsíčně odbaví přes 30 tisíc zásilek.

Čtěte také: Kraluje nákupům na internetu stále dobírka?

Osobní odběr rozhodně v e-shopu nabídněte

Ať už tedy máte jakýkoli e-shop, rozhodně byste se měli snažit zákazníkům možnost osobního odběru poskytnout. Český zákazník má totiž řadu specifik a obliba osobních odběrů rozhodně patří mezi jedny z nich. Možnost osobního odběru by měla být povinností hlavně pro internetové obchody, které prodávají drobnější levné předměty. Málokterý zákazník vám totiž zaplatí při nákupu za 50 korun poštovné ve výši 100 korun.

Možností, jakým způsobem u svého e-shopu zajistit osobní odběr, existuje několik. Můžete si pronajmout nějaké prostory, kde osobní odběr poskytnete. Nemusíte ho přitom umožňovat 8 hodin denně 5 dní v týdnu, klidně stačí několik hodin denně a třeba jen v některé dny. Další alternativu tvoří pronájem několika (nebo alespoň jednoho) stánků v obchodním centrech, kde by si zákazníci mohli zboží vyzvednout. Každopádně byste na pobočce nebo stánku měli zákazníkům kromě osobního odběru nabídnout i další služby, třeba možnost reklamace.

V případě pronájmu vlastních prostor či stánku však nejde o úplně levnou záležitost a zdaleka ne každý e-shopař si to může dovolit. Přesto i tito obchodníci mohou osobní odběr nabídnout, a to pokud využijí již zmíněných služeb výdejních míst, které nabízí některé firmy. E-shop se zaregistruje na stránkách poskytovatele výdejních míst, čímž de facto uzavře smlouvu a může osobní odběr začlenit do své nabídky. Stačí pak vždy na jednu z poboček donést nebo poslat příslušné zboží a dodat informace, na kterém výdejním místě si zákazník zboží vyzvedne. Partnerská firma pak zboží v rámci své sítě přepošle na dané místo. Výdejní místa zpravidla umožňují vybrat i peníze z dobírky nebo platbu kartou. Kromě toho, v závislosti na konkrétním provozovateli, jednotlivé firmy nabízí i další služby, jako například příjem reklamací.

Čtěte také: Zakládáte e-shop? O platebních kartách si nechte jen zdát

Výhody pro provozovatele e-shopů: 

  • poskytnutí služby osobního odběru zákazníkům
  • získání konkurenční výhody
  • neustále rozšiřující se síť odběrných míst
  • získání nových obchodních příležitostí  
  • dodávka zboží prostřednictvím specializovaných poboček je levnější než klasické poštovné

Výdejní místa nabízí e-shopům více firem. Mezi největší poskytovatele patří Uloženka.cz/Heurekapoint, kterou v současnosti využívá 2877 partnerů a Zásilkovna.cz s 1820 partnery. Sítí výdejních míst ale disponují i Zásilkomat.cz, PPL Partner či ŽabkaPoint. Služby výdejních míst samozřejmě něco stojí, stejně jako v případě klasické dopravy e-shopy u 99 % případů převádí náklad na zákazníka.

Další možnost osobního odběru, která se ale teprve nachází v plenkách, tvoří využití automatických odběrných míst. Aktuálně funguje zatím projekt Tomáše Čupra Kouzelná Almara. V nejbližší době se mají spustit poštomaty polské firmy Integer.pl a do konce roku se chce se svými balíkomaty přidat i Česká pošta.

Čtěte také: Podívejte se, jak bude vypadat balíkomat, nová služba České pošty

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).