Stále teď myslíte na krizi, na černé scénáře, na novodobý mor a připadáte si jak voják ve válce? Změňte úhel pohledu a třeba místo toho zahlédnete příležitost.
Co se dozvíte v článku
Rozhodněte se, jaký význam situaci dáte
Situace mají z velké míry takový význam a smysl, jaký jim člověk, který jimi prochází, dá. Tak i teď je rozdíl, jestli podnikatelé ze svého subjektivního hlediska prožívají „krizi“ nebo „výzvu“, zda „válčí“ nebo „pracují ve složitých podmínkách“, zda „zoufale udržují, co se dá,“ nebo „procházejí změnou“.
Každé z těchto pojmenování má jiný emoční náboj a ovlivní způsob, jak se k nynějšímu dění podnikatelka nebo podnikatel postaví. Nejde o to potlačovat adekvátní vztek, naštvání, smutek, melancholii, strach, které přicházejí v prostředí mimo komfortní zónu a je to normální. Jde o to i jimi projít tak, aby nezpůsobily paralýzu, ale naopak podnítily užitečnou akci.
Zde jsou tři možné úhly pohledu, které přitom mohou být prospěšné:
Experiment, který by se jinak nestal
V koučování se často připomíná: kdo dělá stále dokola to samé, nedostane jiné výsledky. Znamená to, že pokud se má něco změnit, je potřeba také něco začít dělat jinak než dosud. Platí to v podnikání i v osobním životě. Kvůli viru je teď hodně věcí v byznyse jinak a je potřeba experimentovat s tím, jak s tím naložit. Ať je situace jakkoliv náročná, je možné se na ni dívat jako na experiment. Jak může podnikání fungovat dál, když na neurčito nefunguje to, co dosud fungovalo? Co se teď dá vyzkoušet, na co zatím chyběla odvaha, čas, příležitost…? Jaké pravdy se v těžších časech obnažují? Stojí konkrétní byznys na pevných základech, má se o co opřít nebo je potřeba něco zásadně změnit?
Učitel, který by jindy nepřišel
Výživný a přínosný pohled na to, co se děje, je snaha brát vše jako příležitost něco se naučit. Už se ukazuje, že v domácích podmínkách je nouzový stav a všeobecná karanténa zásadní příležitost, jak pokročit v možnostech flexibilní práce na dálku a také v digitalizaci. Bez příkras se ukazuje, jak se firmy staví k CSR, své společenské odpovědnosti, když se vše musí odehrávat rychle a není čas na vyšívání líbivých PR prohlášení. Někdo se učí zpomalit, když pracovat nemůže, jiný zrychlit, protože jeho podnikání teď naopak kvete. Každý se může naučit něco, co ho do budoucna v podnikání posune dál – může se něco naučit i v té nejhorší chvíli. Přinejmenším se řada podnikatelek a podnikatelů učí, jak křehký je jejich byznys a jak křehký je trh – i to nakonec může vyústit v pozitivní změny. A tak není od věci ujasnit si, co z toho, co se teď podnikatelé nebo firmy naučí, si chtějí i do budoucna udržet. Čtěte také více v článku Otočte krizi v příležitost. Dýchejte, uvolněte se a najděte, co se můžete naučit.
Cíle, na něž by nedošlo
Ve ztížených podmínkách se zpravidla jasněji než dřív vykrystalizují priority. Čemu je třeba se věnovat a čemu ne, co počká, co úplně ztratilo význam? Mít před očima pár jasných cílů je pak poměrně funkční lék na to, jak nezabloudit v chaosu. I přes možnou námitku, že cíle nemají cenu, když je všechno nejisté. Přesto smysl mají – je-li jasným cílem byznys udržet, soustředí se úsilí tímto směrem a mobilizují se síly. Je to rozdíl oproti tomu, když to někdo vnitřně položil. Díky jasnějšímu pohledu na to, co je důležité a co ne, se také mohou objevit nové cíle. Změny, které se nyní odehrávají, nejsou jen technického rázu, ale jsou i na úrovni hodnot a i jimi mohou zásadně zatřást. U člověka na volné noze, ve firmě, v jednotlivém týmu, ale nakonec i šířeji v podnikání jako takovém. Byla by škoda nechat si cíle, které se teď jeví jako důležité, protéct mezi prsty, pokud mohou směřovat k pozitivní změně. Více se dozvíte také v článku 3 osvědčené způsoby, jak ještě lépe pracovat se svými cíli.
A tip, na co nezapomenout
I když se teď všechno valí velmi rychle a intenzivně, udělejte si pár minut na promyšlení další strategie, změn, toho, jak by se dalo navázat po návratu do normálu (ať už nový normál bude vypadat jakkoliv a ačkoliv bude jiný, než jaký byl doposud). Do wordovského dokumentu nebo na papír si zapisujte, co se v experimentu osvědčilo, co se vyplatí zavést natrvalo, co se firma naučila (i když to je „firma“ o jediném OSVČ) a jaké nové cíle se ukazují jako podstatné a chcete je realizovat. A hned zkuste, v rámci dalšího experimentu, první kroky, jak k takovým cílům výhledově dojít.