Nový občanský zákoník zjednodušil uzavírání kupní smlouvy na internetu. Zavádí možnost tzv. veřejné nabídky. Pokud je na internetu vystaveno zboží, u kterého je uvedena cena, předpokládá se, že si věc lze zakoupit.
Zákazník může nabídku jednoduše přijmout tak, že prodejci sdělí svůj souhlas. Pokud vše probíhá standardní cestou, zákazník pošle objednávku a v okamžiku, kdy dorazí k prodejci, je uzavřena kupní smlouva,
vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce dTestu.
Čtěte také: Víme, jak lze podat přehled elektronicky, a to pro všechny zdravotní pojišťovny
Právě dTest nahlédl do obchodních podmínek e-shopů, aby zjistil, že třetina internetových obchodů novou úpravu uzavírání smluv přejala. Ostatní se jí ale neřídí. To by bylo v pořádku, pokud by tato skutečnost byla z prezentace e-shopu zákazníkům jasně patrná. Občanský zákoník zakazuje schovávat překvapivá ustanovení do obchodních podmínek,
doplňuje Borovička.
Čtěte také: Provozujete web? Vydělejte více peněz pomocí RTB
V obchodních podmínkách je upraven třeba právě vznik kupní smlouvy. Pokud se jimi prokousáváme, zjišťujeme například, že zboží, které je na stránkách vystaveno, je pouze součástí prezentace výrobků. A samotnou smlouvu navrhuje spotřebitel. Ten navrhne uzavření smlouvy posláním objednávky a smlouva je uzavřena, až když obchodník objednávku potvrdí. Zákazníkovi se tak může stát, že zaplatí a zanedlouho se dozví, že vlastně žádnou smlouvu neuzavřel,
doplňuje Borovička.
Prodejci mají obavy z toho, že by museli dodat zboží, které nemají na skladě, zbytečně. Zákon říká, že nabídka platí do vyčerpání zásob.