Kupujte České květiny. Podpoříte naše pěstitele a vydrží vám

24. 4. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Na trhu se začínají objevovat květiny s označením Česká květina. Jedná se o novou ochrannou známku, která je zárukou kvality, čerstvosti i ekologie.

Na dnešním zahájení 35. ročníku tradiční Flory Olomouc byla představena nová ochranná známka určená pro květiny. Česká květina je registrovaná známka kvalitních českých květin. Logo může být použito pouze se souhlasem Svazu květinářů a floristů, který ji také udílí, výhradně na kvalitní rostliny. Známkou mohou být označeny pouze rostliny, které vyrostly v České republice českým zahradníkům. U nás vypěstovaná rostlina nemusí cestovat stovky kilometrů po kontinentu nebo mezi kontinenty k zákazníkovi. Kratší cesta znamená pro rostlinu menší zátěž nedostatku světla, ale hlavně se k zákazníkům fostane čerstvější. Zkrácená přeprava je navíc cenná i z ekologického hlediska, říká Jiří Horák, předseda Svazu květinářů a floristů ČR.

Ochranná známka Česká květina
Autor: Svaz květinářů a floristů ČR, podle licence: Rights Managed

Ochranná známka Česká květina

Označení Česká květina je zárukou kvality, původu a dalšího rozvoje. Mezi nejvýznamnější skupiny rostlin s označením Česká květina patří od jara do zimy primule, macešky a další dvouletky, balkonové a záhonové rostliny, hortenzie, chryzantémy, vánoční hvězdy nebo bramboříky. Označení Česká květina může získat pouze člen svazu. Souhlas s užíváním značky má stanovená pravidla a je schvalován orgány svazu. Členové svazu nejsou oprávněni užívat značku automaticky a souhlas může být pro nedodržení kvality a zásad kdykoliv odvolán. Logo, které je i novou marketingovou značkou, zatím používá osm pěstitelských firem, zhruba stejné množství o něj má zažádáno. Květiny pěstované pod touto značkou jsou pod dohledem Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského.

Pochopili jsme, že bez pořádné propagace, bez značky, bez toho, abychom se nějak prezentovali, to nemůže být, uvádí jiří Horák. Česká květina by z marketingového hlediska měla mít stejnou váhu jako potravinářská Klasa nebo Regionální potravina. Květináři kdysi žádali, aby i oni mohli využívat značku Klasa, ale byli odmítnuti. I proto vytvořili toto nové vlastní označení.

Pěstitelé květin mají zelenou

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

České květinářství na začátku 90. let téměř zlikvidovalo otevření trhu a levné dovozy. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem neuživili. Ministerstvo zemědělství ale slibuje podporu. Pěstování okrasných rostlin od roku 2007 podporoval Program rozvoje venkova, a to opatřením, ve kterém mohli zájemci žádat o dotaci například na výstavbu nebo rekonstrukci skleníků a fóliovníků. Tato podpora bude pokračovat i v novém programovém období 2014 až 2020, říká šéf resortu Marian Jurečka. Loni se k nám dovezlo květin za 2,5 miliardy korun. Celkově jsme ale za květiny a utratili 8,5 miliardy. V průměru každý Čech utratí během roku za nákup květin 850 korun.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).