Kvalita a původ výrobků hrají u spotřebitelů hlavní roli

22. 8. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Výrobci by u svých produktů měli zdůrazňovat regionální původ. Roste počet spotřebitelů, která zajímá nejen cena výrobku, ale také jeho kvalita a původ. Uvedl to náměstek ministra zemědělství Jiří Urban na 35. ročníku mezinárodního zemědělského a potravinářského veletrhu Agrokomplex 2008, který v těchto dnech probíhá ve slovenských Beladicích u Nitry.

I když údaje o výrobci nejsou obecně povinné, v řadě případů je ale možné původ výrobku zjistit přímo z jeho označení, z použité ochranné známky se zeměpisným údajem, z uvedení zeměpisného označení nebo označení původu nebo z regionálních ochranných známek umístěných na obalu výrobku.

" Informace pro spotřebitele o původu výrobku zejména prostřednictvím regionálních ochranných známek je v České republice stále populárnější. Systém regionálních ochranných známek napomáhá rozvoji sounáležitosti výrobců i spotřebitelů s daným územím, "uvedl na Agrokomplexu Jiří Urban.

Systém regionálních ochranných známek se v Česku začal formovat v letech 2004/2005. Původně bylo značení výrobků pomocí regionálních značek zavedeno pro 5 oblastí – Krkonoše, Šumava, Orlické hory, Moravský kras a Beskydy, které jsou součástí chráněných území Natura 2000. V současné době se do systému připojily oblasti Moravské Kravařsko (Poodří), Polabí, Górolsko Swoboda (Jablunkovsko) a Vysočina.

Doba užívání známky je omezena (2 roky) a použití regionální známky je zpoplatněno (např. pro drobné živnostníky 500,– za dva roky používání). Zodpovědnost a právo rozhodovat za celý systém značení „Domácí výrobky“ mají již regiony. Koordinátorem jednotlivých značek jsou vesměs Místní akční skupiny (MAS) nebo Regionální agentury (ekologické, rozvojové).

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).