Květinářství zůstala i přes zpřísnění otevřena. Mají na růžích ustláno?

5. 3. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jak jsou na tom v dnešní době květinářství? Nacházejí si k nim lidé cestu a dělají si radost květinami?

Jak jsme psali, od pondělí 1. března se opět zúžil seznam obchodů a služeb, které lze vykonávat v provozovnách. Nově nesmí například otevřít prádelny, čistírny, papírnictví, zámečnictví, galanterie, provozovny realitního zprostředkování a činnosti účetních poradců či salony pro stříhání psů. Nejasnosti před schválením tohoto nařízení kolovaly právě o květinářstvích, která se prvotně nenacházela ve výjimkách. Potom, co jsem si přečetl dnešní informace z návrhu vlády apod., tak se mi markantně zvedl tlak. Před námi je 8. březen MDŽ a teoreticky 6. 4. Velikonoce, tak se mi už nechce podruhé sklízet neprodané Velikonoce. Loni a nyní asi znova? psal Jiří MalinovskýKvětinářství U Cvrčka v Havířově.

Co se dozvíte v článku
  1. Výjimka kvůli pietě
  2. Podívejte se na některé příspěvky na sociálních sítích:
  3. Jaké jsou tržby?
  4. Další dopady
  5. Připomeňte si květinovou farmu Loukykvět v Mšeckých Žehrovicích:
  6. Květiny jsou radost

Výjimka kvůli pietě

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček na tiskové konferenci, kde se vyhlašovala nová nařízení, na dotaz novinářů sdělil, že květinářství zůstala otevřena z důvodu piety, aby lidé měli kde koupit květiny na pohřeb. Na sociálních sítích se brzy objevily příspěvky, že se jedná o účelové tvrzení. Pohřební služby objednají květiny ve vazárnách, člověk nepotřebuje chodit do květinářství, píše například Tony na Twitteru. Jak informoval server Novinky.cz, i podle samotných květinářství je taková obhajoba vlády naprosto lichá. Počet účastníků na pohřbech je omezený a užší rodina služby květinářství obvykle nepotřebuje. Pietní výzdobu zařizují pohřební služby, uvádí v článku za síť Květiny Novák Praha Lenka Baráková.

Ve facebookové skupině O floristice vážně a nevážně se proti tomuto tvrzení ohrazují a mnozí si myslí, že by toto neřekl florista, který má rád svou práci. Radka píše, že s těmi pohřby to u nich tak opravdu je. U nás ve městě není smuteční síň, tak když rodina jede zajednat pohřeb, kompletní výzdobu si sjednají u pohřební služby tam, doplňuje. Kristýna vysvětluje, že je potřeba si uvědomit, že květiny jsou jako potraviny a kazí se. Když zasekneme prodej květin, zasekneme pěstitele. Je to mašinérie, která se nedá jen tak zastavit. Vzpomeňme si na začátek covidu, kdy se vyhazovaly kytky po tunách. To je rozumný argument, proč nechat otevřeno, dodává.

Podívejte se na některé příspěvky na sociálních sítích:

Jaké jsou tržby?

Květinářství Kytka jako Brno funguje teprve od října 2020 a z hlediska tržeb tak nemají srovnání s předchozím rokem. Nicméně slýcháme od kolegů, že tržby jsou lehce nižší, ale odhadem se můžeme bavit o snížení ve vyšších jednotkách nebo nižších desítkách procent, uvádí Michal Chmelař. Zdeňka se na Facebooku ptá kolegů, zda někdo žádal o nějakou kompenzaci a jestli na ni má nárok, protože i přesto, že jsou ve výjimce, tak jim tržby pokryjí sotva nájem a zálohy. Podobně je na tom také Monika, které tržby pokryjí náklady na koupi zboží a energii a prodavačky hradí ze svého. Co jsem se zadlužila, abych hradit mohla, protože i při normálním fungování nejsem bohatá a není a nebude ze mě milionářka. Stát mi nepřispěje na pokrytí nákladů, abych se nemusela zadlužit, popisuje.

Podle Jiřího Malinovského se všichni ostatní tváří, že je super, že mohou mít otevřeno, ale není to tak růžové, jak to vypadá, protože květiny jsou sezonní záležitost a nyní mají pokles 40 %. Únorový Valentýn připadl na neděli a lidé k nám nepřijdou, pokud nejdou účelově. Oproti minulému roku je propad o 70 %. Jsme v centru města, ale kolem je vše zavřeno, všichni šli do obchodních center na potraviny a tam koupili i květiny, doplňuje.

Další dopady

Koronavirus tedy květinářstvím ubral „lidi z ulice“, kteří šli kolem a něco se jim zalíbilo. Dnes podle Jiřího Malinovského chodí více cíleně. Dodavatelé nejsou až tak sortimentně problém, spíše se to změnilo na to, že všichni chtějí raději platby hotově nebo dopředu, protože mají strach, že může přijít den ze dne lockdown. My ty peníze musíme „vytáhnout“ a modlit se, že nakoupené zboží (mimo živých květin) nám nezůstane třeba do příštího roku jako na Velikonoce, vysvětluje. Michal Chmelař z hlediska spolupráce s dodavateli uvádí, že některé objednávky například z Holandska mají občas větší zpoždění. Jinak v rámci vyhlašování některých opatření v některých dnech nebo týdnech zaznamenali útlum a pokles tržeb.

skoleni_8_1

Připomeňte si květinovou farmu Loukykvět v Mšeckých Žehrovicích:

Květiny jsou radost

Markéta na Facebooku píše, že provoz květinářství je hlavně o květinách, které dělají radost a lidé je chtějí hlavně v jarních měsících. Kdo podle ní podniká v tomto oboru, má ho rád a baví ho jeho práce, tak má jasno, proč to tak je. Je mi líto bohužel všech, co mají zavřeno, ale kytky dělají vždy radost jak na louce v přírodě, tak i doma ve váze na parapetu, shrnuje. Podle Michala Chmelaře si lidé květiny stále nakupují a dělají si s nimi radost. Nejčastější jsou svátky, narozeniny, výročí, ale i například Valentýn byl z hlediska tržeb velmi dobrý, vyjmenovává. Jiří Malinovský zmiňuje, že lidí je méně a nemají žádný problém s dodržováním hygienických opatření. Dlouhodobě také nejsou žádné oslavy ani svatby. Lidé jsou už z toho všeho unaveni, to je ta změna chování zákazníků, shrnuje.

V oblibě stále drží první místo růže, a to v různých barvách. Právě podle nich volí zákazníci vazby. V současné době vedou odstíny růžové a starorůžové, doplňuje Michal Chmelař s tím, že průměrně u nich zákazníci utratí za kytici 800 korun. Jiří Malinovský popisuje, že jak vyšlo nyní sluníčko a skončily mrazy, lidé chtějí spíše květiny v květináči a udělat si hezký parapet nebo okno. Máme širokou klientelu od babiček s jedním karafiátem až po lidi, kteří neřeší cenu, ale potřebují mít pocit spokojenosti, že odešli s tím “pravým ořechovým, dodává závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).