Jak ušetřit a nepokazit si přitom vánoční atmosféru? Stát rozhodně nezajímá, že chce firma pohostit své obchodní partnery a zaměstnance na vánočním večírku. Z daní si to odepsat nemůžete. Česká daňová legislativa je obecně dost přísná v posuzování nákladů na reprezentaci. Zákon o daních z příjmů výslovně uvádí, že za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary. Mezi daňově neuznatelné náklady patří právě i vánoční večírky včetně produkce a pohoštění.
Dárky si ale za určitých okolností z daní odečíst můžeme. Za jakých? Musí to být reklamní předměty s logem firmy a v ceně do 500 korun za kus. Pokud logo chybí nebo je cena reklamního předmětu vyšší než 500 Kč, už to daňově uznatelný náklad není. To je jeden „tajný” tip.
Je jasné, že při rozhodování o tom, do jaké míry firma bude šetřit na předvánočních aktivitách, jako jsou dárky pro partnery či vánoční večírek, hodně záleží na tom, v jakém odvětví působí a jak se jí daří. Některé obory podnikání současná recese postihuje více, jiné méně. Stavební spoření patří zrovna mezi ty „odolnější” a konkrétně Raiffeisen stavební spořitelně se (ve vší skromnosti) i v posledních měsících daří.
Přestože máme stále výborné výsledky a rosteme letos v úvěrech nejrychleji ze všech spořitelen, rozhodli jsme se, že si stejně jako všichni trochu „utáhneme opasky”. Snížili jsme náklady na reklamní předměty a tedy i na dárky pro klienty a partnery. Více na centrále než v regionálních zastoupeních, protože chceme víc pozornosti věnovat klientům. A co se týče večírku, tak ten jsme přesunuli mimo Prahu a stlačili náklady na organizační zajištění. Každopádně ale nikoho neošidíme a vánoční atmosféru zachováme. Dárek třeba od nás dostane každý zaměstnanec. A jak to uděláte ve své firmě vy?
Lenka Brdlíková, ředitelka odboru řízení lidských zdrojů, Raiffeisen stavební spořitelna