Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší

26. 1. 2012
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Vývoj mobilních aplikací je mladý obor, který možná láká nejednoho nadšence. Profíci, které jsme oslovili, vysvětlují, že konkurence je ostrá a nároky vysoké.

Podnikatelé Lukáš Stibor a David Semerád mají mnohé společné. Do třicítky jim ještě hodně zbývá, stihli však už vybudovat firmy, které mají na trhu své místo a respekt. Soustředí se na vývoj mobilních aplikací. 

Na živnostenské oprávnění tento obor zvlášť náročný není. Jde o volnou živnost, pro niž není třeba zákonem předepsané vzdělání nebo délka praxe.

Z Václaváku do Ameriky

V roce 2003 začal David Semerád podnikat jako živnostník, vytvářel webové stránky, pak webové aplikace a následně přešel k mobilním aplikacím. Postupně jsem na sebe nabaloval další lidi, z nichž se pomalu stával tým, říká David ve své kanceláři na Václavském náměstí. V roce 2009 pak založil eseróčko, společnost uLikeIT. Byli jsme první firma, která tu vznikla jako firma čistě specializovaná na mobilní aplikace, uvádí.

Další mezník ve vývoji Davidova podnikání nastal letos, kdy hned v lednu odletěl do Spojených států založit pobočku uLikeIT. Tuhle možnost máme díky tomu, že jsme se přihlásili do projektu CzechInvestu CzechAccelerator, který pomáhá malým a středním podnikům expandovat se svými službami do zahraničí. Vybrali nás, čímž jsme získali možnost podpory představující asi 40 procent nákladů, které se založením pobočky budeme mít, vysvětluje. Pobočku firma plánovala, teď má ještě větší motivaci svůj plán uskutečnit. Vyspělý americký trh s mnohem náročnějšími klienty, než jsou v Česku, totiž mladý podnikatel bere jako velkou výzvu. Je to pro nás možnost, jak se dostat k zajímavějším projektům a také na mnohem větší trh, vysvětluje dále.

Výdrž a posedlost

Lukáš Stibor začínal podnikat ve čtrnácti, v patnácti letech už měl za sebou první vlastní projekt realizovaný na kamarádův živnostenský list. V roce 2007 založil s kamarádem společnost Cleevio, která se specializuje na mobilní a webové aplikace. Výdrž a posedlost jsou nejdůležitější vlastnosti k tomu, aby se člověk v podnikání prosadil. Rád říkám, že posedlost je moje nejlepší a zároveň nejhorší vlastnost. Dokud něco nedokážu, pořád to zkouším. Uspěje třeba jeden nápad z deseti, nemůžete tedy něco jednou zkusit, a když to nevyjde, vzdát se. Musíte ale také zkombinovat schopnosti, dobrý nápad, skvělý tým a mít štěstí, ohlíží se Lukáš Stibor za tím, co ho dovedlo do čela firmy, kterou v byznysu neomezují české hranice. Pak už záleží na kombinaci dovedností a štěstí. Kontakty a peníze na rozvoj pak můžou pomoci v tom, aby podnikatel uspěl rychleji nebo byl jeho úspěch větší, dodává. Věří, že když se někdo práci věnuje naplno, vrátí se mu to, a to bez ohledu na obor, ve kterém působí.

Největší „bariérou“ je podle něj v oboru to, jak rychle se trh vyvíjí. Příkladem je třeba trh java her, kde po nástupu iPhone a později android byly java hry úplně vytlačeny z trhu směrem do Asie a Afriky. V mobilních aplikacích nikdo neví, co přesně bude za rok. Nemůžete vzít produkt a vymýšlet na jeho základě strategii na pět, deset let, objasňuje podnikatel. Bez velké flexibility a rychlosti se tedy v oboru pracovat nedá.

Cleevio začínalo jako firma, která tvoří weby. Webových studií ale bylo na trhu strašně moc, trh byl přesycený, začali jsme se víc orientovat na jiné věci. Na Google technologie nebo Facebook aplikace a nyní hlavně na mobily, popisuje Lukáš, jak se postupně zaměření firmy vyvíjelo. Zpočátku bylo firem, které vyvíjely mobilní aplikace, jen pár, dnes ale jejich počet roste. Na druhou stranu je u mobilních aplikací velká bariéra vstupu, musí se vyvíjet v různých jazycích, programátoři jsou drazí, musíte mít testovací handsety, vypočítává. Trh a poptávka ale podle něj rostou i proto, že jsou pro spoustu firem mobilní aplikace „cool“ věc, která přináší jejich zákazníkům přidanou hodnotu a firmám konkurenční výhodu. Říká se, že mobilní, sociální a lokální věci jsou budoucnost. Na světě má víc lidí mobil než internet, takže je tu obrovský potenciál, vysvětluje.

Budujte si reference

Podle Davida Semeráda je v oboru mobilních aplikací český trh poměrně hodně saturovaný. Když jsme začínali, byli jsme první a tedy králové českého trhu, který ovšem neexistoval. Nebyla tu žádná poptávka, firmy nevěděly, že nějaké mobilní aplikace existují, vrací se ke svým začátkům. Až od konce roku 2010 podle něj firmy teprve začaly tyto služby seriozně poptávat a v tu dobu už také v oboru působilo víc dodavatelů. Dnes u nás působí minimálně dvacet firem, které nabízejí to samé, co my, plus sto dvě stě jednotlivců, kteří oboru rozumějí a umí aplikace naprogramovat, rozkrývá obrázek českého trhu. Jeho firma nyní těží z výhody, kterou je včasný začátek, ze své doložitelné historie a referencí. Z doby začátků mimochodem pochází jedna z nejúspěšnějších aplikací firmy pro server Lunchtime. Je to jedna z nejstahovanějších aplikací v České republice, popisuje David.

Přesto vidí na českém trhu místo pro nováčky v oboru. Přeci jen, ve srovnání například s webovými aplikacemi, trh zdaleka tak přesycený není, tvrdí. V tomto oboru ale hodně záleží na referencích, což komplikuje situaci těm, kdo začínají. Pro začínající firmy je tedy důležité vytvořit pár projektů pro velké klienty. Potom by na trhu měly větší šanci, radí. Funguje to navíc tak, že si pak firmy předávají reference i mezi sebou, čímž si lze rozšířit klientské portfolio. Dodává ale, že mluví podle zkušenosti své firmy, která se zaměřuje na velké klienty, kteří ocení špičkovou kvalitu a perfektní servis, nikoliv na menší a střední firmy. V angličtině je rčení ´elephants fuck elephants´, neboli každý si hledá sobě rovného, usmívá se podnikatel.

Česko je malé, lepší je myslet globálně

Lukáš Stibor má za to, že na českém trhu moc místa pro nováčky není. Český trh je omezený, je tu omezený počet velkých firem, které si mohou mobilní aplikaci dovolit. Pak už není moc možností pro distribuci. Kdybych dnes začínal, soustředil bych se asi na prodej nápadů, ale nevěnoval bych se vývoji. Případně bych se zaměřil na globální trh, vysvětluje Lukáš, jak to chodí na trhu mobilních aplikací a na co se případně při rozjezdu soustředit.

A jak se prosadit? Říká se, že sám se člověk posuzuje podle toho, co umí, ale ostatní ho posuzují podle toho, co udělal. Práce, která je vidět, je důležitá. Agentura má nějaké jméno a ukáže, co udělala. Pro mě jsou nejdůležitější lidi, ale ty nikdo nevidí. Z pohledu byznysu jsou důležité reference, odpovídá Lukáš.

3 tipy přímo od profesionálů


Autor: Ondřej Hošt / Iinfo

David Semerád, uLikeIT

Co je podle vás klíčové pro start v podnikání?

Pokud se chce člověk prosadit v jakémkoliv oboru, je nejdůležitější, aby něco dělal. Lidé mluví o tom, co by udělali, ale důležité je skutečně to udělat. Realizací se dostanete ke spoustě informací, nebo k dalším nápadům, které by mohly být úspěšné. I když prvotní myšlenka mohla být špatná, dostanete se k přes ni k něčemu, co je extrémně zajímavé. Získáte zpětnou vazbu. Všem bych tedy doporučil, aby hlavně něco dělali. Je úplně jedno co, ať třeba mažou bagety ve sklepě – mimochodem právě z toho se vyvinula dnešní Boulevard Bageterie.

Jsou začátky ve vašem oboru náročné na počáteční investice?

Svůj obor nepovažuji pro začínající podnikatele z hlediska počátečních investic za příliš náročný. Musíte přesvědčit prvního klienta, který vám dá a zaplatí první zakázku. Z té můžete financovat třeba webové stránky. Z další zakázky pak můžete zaplatit další věci. Moje firma vznikla bez kapitálu. Kdybych ale měl za takových podmínek začínat znova, nevím, jestli bych do toho šel. Bylo to hodně nekomfortní. Nemůžu totiž říct, že by se nám od začátku jen dařilo. Stalo se třeba, že jsme v jednom měsíci měli ztrátu půl milionu korun. Na to nevzpomínám rád. Podnikání je krok do nejistoty, což není pro každého. Být podnikatel není tak lehké, jak se zdá. Naše práce třeba není pro někoho, kdo je hodně organizovaný a systematický, protože často nevíte, co se stane. Musíte být spíš střelec, který něco zkusí a až pak vidí, jak to dopadne. Ne každý s tím dokáže žít.

Co může firmě přinést konkurence?

Líbilo by se mi, kdyby na českém trhu bylo v oboru více konkurence, která by nám přinášela nové výzvy. Proto bych všem začínajícím konkurentům doporučil, ať svou práci dělají dobře, minimálně z poloviny tak dobře jako my, a s nadšením. Nové firmy, které odvádějí kvalitní práci, totiž mohou dále pozitivně rozvíjet český trh, nekvalitní společnosti ho naopak ničí, protože odrazují klienty.


Autor: Ondřej Hošt / Iinfo

Lukáš Stibor, Cleevio

Je třeba mít na začátek v oboru větší finanční investici?

Záleží na co přesně. Pokud mám nápad na nějakou vlastní mobilní aplikaci, je smysluplné hledat investora. Je třeba být rychlý. První investici v řádech desítek tisíc je dobré vzít z vlastních zásob nebo od rodiny. Když je vidět, že produkt funguje a má šanci přežít, může podnikatel hledat investora. Je dobré, že s ním získá také zpětnou vazbu, určité know-how, kontakty.

Kdybyste začínal dnes, ale se zkušeností, kterou již máte, udělal byste něco jinak?

Spoustu věcí. Třeba jsme měli začít dřív s mobily. Věnovali jsme se webům a dali jsme zbytečně náskok konkurenci. Ale všechny věci, které jsme udělali, nás na druhou stranu někam posunuly, takže ničeho nelituji. Myslím, že jsme teprve na začátku, ještě se hledáme, všechno nás teprve čeká. Ale jsme na dobré cestě.

Bez čeho se podle vás začínající podnikatel neobejde?

Důležití jsou lidé. Je to jako manželství, těžko se rozchází s někým, s kým začnete podnikat. Úspěch spočívá v tom, že děláte něco, co vás baví, v čem jste dobří, co vám jde. Když vás něco baví, věnujete tomu co nejvíc času a můžete v tom být nejlepší. Pak je třeba vydržet. Důležité také je, aby váš podnikatelský záměr měl nějaký smysl, aby byli cíle reálné, dobré tedy je konzultovat ho s rodinou, s přáteli, nevrhat se do všeho úplně po hlavě. Doporučil bych dělat jednu věc pořádně. To asi říká každý podnikatel, ale je to pravda.

Lidé, lidé a zase lidé

Pokud firma míří k nejvyšší kvalitě, potřebuje také vynikající personální zázemí. Je těžké najít v oboru na českém trhu dostatek dobrých profesionálů? – ptám se proto Davida Semeráda. Lehké to není. Přitom se dá říci, že na lidech stojí celý úspěch společnosti, odpovídá. Celkově firmou prošlo kolem padesátky lidí, teď jí tvoří asi patnáctičlenný tým. Fluktuace je obrovská. Snažíme se zaměstnávat top lidi, ale těžké je to v tom, že je nedokážete identifikovat dřív, než si s nimi zkusíte spolupracovat, popisuje. Je podle něj třeba nerozšiřovat firmu moc rychle, dát si na čas, protože jinak by firma nebyla schopná držet kvalitu. Takto můžeme někoho přijmout, ohodnotit, zda je kvalita jeho práce taková, jak jsme si představovali, a pak se pro něj rozhodnout, nebo s ním pracovní poměr rozvázat a zkusit někoho jiného, uvádí. Firma uLikeIT tak sice neroste tak rychle, jak se rozšiřuje poptávka, někdy musí odmítat zakázky, ale vyvážené je to tím, že si drží kvalitu.

Tým je mladý, jednogenerační a David Semerád pracuje jen s lidmi, které práce skutečně baví: Zdá se těžké to spojit, protože v Česku pořád většina lidí bere práci jenom jako práci a ne jako zábavu. Věřím ale, že nám se podařilo spojit práci a zábavu v jedno. Svým lidem proto také neváhá poskytnout dobré pracovní podmínky. Nehrajeme si na pracovní dobu. Jde nám čistě o výsledky a o to, jakým způsobem člověk přispěje k rozvoji firmy a projektů, vypočítává. A dodává, že se mu vyplácí, když se ve firmě každý soustředí opravdu na to, co ho nejvíce zajímá, na co má talent a v tom se maximálně rozvíjí. Tímto pravidlem se snaží řídit i u sebe a proto by ve chvíli, kdy se firma ještě trochu zvětší, rád některou agendu (například projektový management) předal někomu jinému a soustředil se především na strategická rozhodnutí.

Lidé jsou klíč, souhlasí Lukáš Stibor, podle jehož zkušenosti je velmi těžké najít dobré programátory. Třeba iPhone je poměrně nový a programátoři se v něm teprve učí pracovat, těch dobrých ještě na trhu není tolik, navíc je po nich velká poptávka. Lidi tedy pořád hledáme, říká. Cleevio se proto snaží napojit rovnou na studenty, je například partnerem ČVUT.

Lukáš také vsází na to, že by měl každý ve firmě dělat to, co ho baví. Když přijde nový programátor, ptáme se ho, co ho baví. Myslíme si totiž, že když ho práce bude bavit, bude v ní dobrý, shoduje se Lukáš s Davidem. Podle Lukáše by ale měl mít tým jasně stanovené mantinely a nastavené cíle. Když je splní, měl by dostat odměnu i nějaké benefity, popisuje Lukáš svou strategii. Jeho firma často pracuje na projektech s krátkým deadlinem, lidé proto musí pracovat v maximálním nasazení, ale pak zase mají čas na oddech. Nepotrpíme si na firemní hierarchii, snažíme se být dobrý kolektiv a trávit spolu i volný čas, říká.

Sázka na vlastní projekty a šíření know-how

Do budoucna David Semerád plánuje vstoupit se svou firmou na pole vlastních projektů. Máme obrovské know-how, proto se snažíme vymýšlet i vlastní věci. V následujících letech bychom chtěli mít jeden až dva vlastní projekty. A do toho chceme stále být špička v zakázkové výrobě. Hrajeme si také s myšlenkou, že bychom se rozšířili pomocí obchodníků, kteří by nás zastupovali v zahraničí, kde bychom ani nemuseli být fyzicky přítomní. Náš byznys by byl daleko více škálovatelný, než je teď, prozrazuje David své podnikatelské plány. Věří totiž na ambiciózní podnikatelské vize. Steve Jobs řekl, že ti lidé, kteří jsou tak drzí a bláhoví, že si myslí, že změní svět, jsou ti, kteří ho skutečně změní. Téhle myšlenky se držím a doporučil bych to i začínajícím podnikatelům. Připadá mi atraktivní být drzý, myslet si, že jsme nejlepší a dokázat to. Nedržel bych se při zemi. Protože člověk je schopný dosáhnout toho, co si vysní, přemýšlí. Je podle něj třeba nebát se, věci zkoušet a dávat si vysoké cíle. Když člověk necílí vysoko, vysoko se nedostane.

fin 25 - early cena

Naše vize do budoucna je mít vlastní produkty, nechceme být jen klasická zakázková agentura, plánuje Lukáš Stibor. Možností je i to, že za pomoc jiným společnostem nebo projektům získá firma jejich spoluvlastnictví. Jsou tu lidé, kteří mají byznysplán, my pro ně něco vyvineme a za to získáme v jejich byznysu podíl, což nás láká, vysvětluje Lukáš. V oblasti zakázek by rád dělal to, co ho zaujme a ne všechno, co do firmy přijde. V takové situaci ale ještě nejsme. Dnes děláme zakázky, jak nejlépe umíme, aby se k nám klient zase vrátil, konstatuje.

Zatímco ze začátku řešil ve firmě veškerou agendu, časem přibral do firmy svoji sestru a další dnes klíčové lidi. To je skvělé, mám tu někoho, komu můžu naprosto věřit, upozorňuje Lukáš Stibor. Rád by se dále ve firmě víc soustředil hlavně na klíčové věci, na vize, motivaci týmu, zkrátka na to, co firmu posouvá dopředu.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).