Láká vás práce obchodního zástupce? Cesta k pravidelnému příjmu dnes trvá roky

12. 10. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Přivydělat si nějakou korunu navíc jako obchodní zástupce je lákavé. Jaká se s tím však pojí v dnešní době úskalí?

Nikola je nyní na mateřské dovolené a má možnost dělat na IČO obchodního zástupce pojišťovny. Nabídka pro ni vypadá lákavě, ale má obavy, zda lidé dnes neřeší pojištění jen na pobočkách, budou v současné situaci ochotní uzavírat nové smlouvy a ona tak splní požadované limity. Ptala se tak na zkušenosti ostatních podnikatelů. 

Co se dozvíte v článku
  1. Chce to úsilí i odvahu
  2. Začátky jsou těžké
  3. Konkurencí je internet i přepážky
  4. S limity je to různé
  5. Důležité je si vše rozmyslet

Chce to úsilí i odvahu

Podle Ivy pracující v oboru realit je všude chleba o dvou kůrkách a záleží na tom, zda má za prvé Nikola úsilí na to ukočírovat sebe sama, věnovat dostatek úsilí této práci a za druhé, aby jí nevadila akvizice, tedy neustálé oslovování potenciálních klientů. Žádoucí je také nadšení, odvaha a vytrvalost, protože obchodník v sobě potřebuje mít i pořádnou dávku odhodlání pro překonání problémů a situací, kdy se mu zrovna prodej nedaří. Musí mít rád lidi, měl by být i empatický, aby se dokázal vcítit do zákazníka a uměl s ním komunikovat. V neposlední řadě je spolehlivost, kterou zákazníci velice oceňují, vyjmenovává kouč obchodních zástupců Ivana Sáčková.

Prodejní techniky i potřebné obchodní dovednosti se dají postupně naučit a dané vlastnosti rozvíjet. Každý obchodník musí však hledat metody a postupy, které mu budou fungovat právě na jeho zákazníky. Prodejní principy a pravidla zůstávají, ale je potřeba je trochu přizpůsobit danému oboru i zákazníkům. Jak se lidově říká, je potřeba je správně ohnout, dodává dále Ivana Sáčková.

Začátky jsou těžké

Podle Evy je v dnešní době, pokud chce někdo jít dělat na pojišťovnu a udělat zkoušky, lepší být jako zaměstnanec, kde má jisté peníze. Nebo pak mít za sebou kmen, ze kterého jsou následné provize. Sama dělá obchodního zástupce jedné pojišťovny už několik let, ale přiznává, že kdyby neměla následně provize a klientelu a měl by to pro ni být hlavní příjem, tak by do toho dnes nešla. Podle ní trvá dva až tři roky, než z toho bude mít podnikatel pravidelné peníze, a ze začátku tak zaplatí víc na sociálním a zdravotním. Peníze máte z každé udělané smlouvy, ale… Musíte je udělat, doplňuje. 

Jiří podniká u pojišťovny už 25 let a naučil to i mnoho kolegů, kteří se tomu věnují dodnes. Na rovinu říká, že je hodně těžké přežít první dva až tři roky a pak už to začíná být fajn. Osobně by se do podnikání být Nikolou nevrhal, pokud by neměl finanční zajištění rodiny (například manželův příjem) a je podle něj potřeba mít někoho, kdo člověka zaškolí, a to jak po odborné, tak i lidské stránce. Nikola popisuje, že se jí manažer, který ji školil, zdál na první pohled přátelský. Podle Jiřího nestačí, že je kamarádský, ale musí podnikateli občas dohodit nějaký obchod nebo kontakt a záleží také na tom, jaké má v tomto směru možnosti. U některých nováčků jsem jim garantoval, že jim dorovnám ze svého příjem do jejich původního, pokud přicházeli z jiného zaměstnání, a pak jim pomáhal tak intenzivně, aby si to vydělali sami, popisuje své zkušenosti. To bude hodně těžký start, shrnuje Pavel.

Konkurencí je internet i přepážky

Nikolu odrazuje, že si v dnešní době klienti nechávají měnit nebo uzavírat smlouvy u přepážek na pobočkách pojišťoven. Ona sama si tam své pojištění uzavírala. Eva podotýká, že se ohledně pobočky nejedná o takový problém, protože pokud Nikola jde dělat na IČO pod pojišťovnu, tak je jako jejich pobočka. Spíše je podle ní v dnešní době problém s tím, že hodně lidí dělá pojistky na internetu a pak k obchodním zástupcům jdou jen řešit problémy a za ty nic nemá. Lidé navíc dnes nemají tolik peněz, plno jich je v karanténě nebo si hlavně mladší klienti uzavírají smlouvy přes internet. V době, kdy se zelená karta už tiskne na bílý papír, není třeba na pobočku už pomalu chodit, dodává. Podobně to vidí také Zdeněk, který dělá pro více pojišťoven. Osobně bych na přepážku nechodil, když mohu vše sjednat on-line, případně přes člověka, co přijede a vyřeší, říká.

Jak postupujete při uzavírání nového pojištění?

S limity je to různé

S prací obchodního zástupce obecně jsou spojeny limity, které je potřeba dodržet. Každá společnost má jiné požadavky a záleží vždy na více aspektech. Například na tom, v jak velkém městě nebo vesnici se podnikatel pohybuje a kolik poboček nebo makléřů je kolem něj. Nikola má podle pohovoru mít limit deseti smluv týdně. Eva například působí na malém městě a limity dané její pojišťovnou plní bez problémů. Teď v době korony jsou dny i týden, kdy třeba neuděláte nic, lidi se bojí, a jsou dny, kdy máte smluv plno. Ale těch deset je reálných, pokud nikdo kolem vás nebude z makléřů a budou o vás lidi vědět,  popisuje. Zdeněk si také myslí, že se deset smluv za týden dá hravě zvládnout, a to především, pokud může jít o jakékoliv smlouvy. Lidé podle něj denně potřebují pojistit vozidla, nemovitosti nebo odpovědnost. Pokud budou dobře platit, tak se toho nebojte, radí.

Důležité je si vše rozmyslet

Zbyněk Nikole doporučuje hlavně zvážit světovou politickou situaci, udělat si nástin, co chystají, a pak se rozmyslet. Dnešní doba se podle něj podepíše na faktu, že lidi nebudou mít práci, tedy peníze a smlouvy nebudou. A také je zde nestabilita a přechod na nový měnový systém. On dříve dělal finančního poradce u soukromé společnosti a měli hodně zastoupení, ale nyní radí se rozhodně do takového podnikání nepouštět. Lidé jednoduše nebudou mít prachy a zajisté víte, že když klient vypoví smlouvu v řádech měsíců, je provize krácena a žádána vratka. Mně hlavně dělalo obrovský problém, pro který to nedělám – změna podmínek pojišťoven několikrát do roka, uvádí závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).