Legendární botasky zažily turbulence. Připomeňte si jejich historii

31. 3. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Aktualizováno: Společnost Vasky oznámila, že koupila značku Botas. (5. 4. 2023 20:12)
Jednu chvíli to vypadalo, že značka Botas, která zažila před lety své znovuzrození, se spokojeného důchodového věku nedožije. Nyní se zdá, že značka bude pokračovat.

Firma, která boty vyráběla, sice skončila na konci loňského roku v likvidaci, objevilo se však několik zájemců, kteří by rádi Botas odkoupili. Legendární česká značka tak bude možná pokračovat.

Co se dozvíte v článku
  1. Poslechněte si podcast
  2. Od sportu k vycházkové obuvi
  3. Botas = BOTA-Sportovní BOTA-Skuteč.
  4. Botasky se vrátily v rámci školního projektu
  5. Rozkol mezi designéry a majitelem se stal začátkem konce
  6. Podaří se Botas zachránit?

Poslechněte si podcast

Od sportu k vycházkové obuvi

Kdo za socialismu neměl averzi ke sportu a nikdy neobul známé botasky, snad chodil bos. Značka Botas, která vznikla v 60. letech minulého století, totiž diktovala nejen v Československu trendy u sportovní obuvi až do rozpadu východního bloku. Botasky navíc nesloužily jen sportovcům, nýbrž je nosili i “obyčejní” lidé jako vycházkovou obuv.

Stejně jako u dalších retro značek to ani se značkou Botas nevypadalo po roce 1989 úplně růžově. Značku se ale podařilo udržet, a před několika lety dokonce došlo ke znovuobnovení tradičního modelu Botas CLASSIC. Ne vše ale probíhalo podle plánu a firma se potýkala s problémy, které nakonec vyústily k ukončení výroby.

Botas = BOTA-Sportovní BOTA-Skuteč.

Počátky botasek se datují až do roku 1949, kdy ve Skutči na Pardubicku vznikla firma Botana. Založení národního podniku v této oblasti nebylo ničím překvapivým, jelikož zde obuv měla tradici již od 15. století. Původně firma vyráběla pánskou vycházkovou obuv, v roce 1962 se však začala specializovat na výrobu sportovních bot. Jen o rok později pak vznikla značka Botas, která se vytvořila spojením slov BOTA-Sportovní BOTA-Skuteč. Hned další rok slavily botasky první úspěch, když je obuli českoslovenští volejbaloví reprezentanti na olympiádě v Tokiu, kde vybojovali stříbrné medaile.

Obrovský nárůst popularity obuvi Botas ale odstartoval až kultovní model CLASSIC s typickým svislým zoubkovaným páskem a logem botas se 3 hvězdami, se kterým firma přišla v roce 1966. Za novými botami stál Marcel Scheinpflug. Není bez zajímavosti, že se boty původně vyráběly z kůže mongolských koní.

Design bot se v dalších letech prakticky neměnil a první rozsáhlou modernizací prošel až v osmdesátých letech zásluhou Milana Mlynáře. Na počátku sedmdesátých let vyrostl ve Skutči nový výrobní závod a administrativní sídlo firmy, které v menších obměnách slouží dodnes. V roce 1974 už firma vyráběla 230 různých vzorů a boty vyvážela do 35 zemí celého světa (včetně USA, Austrálie nebo Kanady).

Jak dobře znáte legendární československé značky?

Botasky se vrátily v rámci školního projektu

Po revoluci se firma Botana dohodla na spolupráci s řadou světových značek (třeba Puma nebo Salamon), pro které vyráběla boty. Zdálo se, že značka Botas zmizí v zapomnění. Firma, jejímž majoritním vlastníkem se stala společnost Benal, se ale úzce specializovala na sportovní obuv, hlavně na běžky a brusle a značka Botas tak stále přežívala. 

V roce 2008 navíc došlo k znovuobnovení modelu Botas CLASSIC, kterou iniciovali Jakub Korouš a Jan Kloss, studenti grafického designu na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM), jako základ pro svůj školní projekt. Celé to začalo tak, že jsme dostali ve škole příšerný úkol mimo grafický obor, kterým bylo nadesignovat sportovní obuv. A když jsme viděli, jak spolužáci začali kreslit nějaké nové sci-fi tvary bot, tak já jsem šel za spolužákem Honzou Klossem, zda nezkusíme redesign něčeho, co už existuje. S Honzou jsme vybrali to, co nám přišlo střihově nejvíce validní a použitelné pro nějaký retrostyl, a to byly právě botasky, vysvětlil serveru Podnikatel.cz designér Jakub Korouš.

Firma Botas začala s mladými designery spolupracovat a v roce 2009 uvedla na trh novou kolekci šestnácti vzorů vycházkové obuvi Botas. Boty získaly několik designových ocenění a odborníci jim předpovídali zářivou budoucnost.

Firmě se ale nepodařilo zúročit prvotní nadšení ze znovuobnovených botasek a od roku 2010 se potýkala s problémy. Několik let po sobě vykázala ztrátu přes 12 milionů korun. Firma ukončila spolupráci s distributory obuvi (Baťa a Intersport) a dohodnutí partneři, server Mall.cz a firma Červa Export Import, je nedokázali nahradit. Následně se nicméně zdálo, že by se firmě mohl podařit druhý restart. V březnu 2013 odsouhlasil Úřad průmyslového vlastnictví, po několika letech trvajících námitek, registraci obrazové ochranné známky na obuv Botas CLASSIC, a to pod názvem „bota se šikmým páskem“. 

Botas už patří Vasky. Podívejte se na první kolekci nových botasek Přečtěte si také:

Botas už patří Vasky. Podívejte se na první kolekci nových botasek

V roce 2013 sice musela uzavřít Botas Concept Store (dříve 66 Gallery) na Praze 1, ale o rok později otevřela nový vlajkový obchod v Praze na Žižkově. Za novou prodejnou stáli původní iniciátoři znovuobnovení značky, designéři Jana Kloss a Jakub Korouš. Prostory navíc nesloužily pouze jako prodejna. V objektu se totiž rovněž nacházelo studio pro navrhování kolekcí, probíhaly zde workshopy a zákazníci měli možnost nahlédnout do procesu designu a výroby.

Rozkol mezi designéry a majitelem se stal začátkem konce

V dalších letech se pak síť partnerských prodejen rozšířila a zdálo se, že comeback značky Botas byl úspěšný. Mezi lety 2015 až 2019 navíc hospodaření firmy vždy skončilo v černých číslech. V roce 2019 však došlo k rozkolu mezi designéry Janem Klossem a Jakubem Koroušem a majitelem Františkem Nestávalem a jejich cesty se rozdělily. Důvodem byla dlouhodobá neshoda, jaká by měla být úloha designéra. My jsme byli v hodně věcech dost naivní, a to i vzhledem k věku a způsobu, jakým spolupráce vznikla. Měli jsme podepsanou smlouvu o výhradním designování, ale neměli jsme jakýkoli podíl ve firmě nebo ve značce, což je pro mě poučení do budoucna, komentoval Jakub Korouš.

O rok později navíc udeřila pandemie koronaviru a společnost zakončila rok 2020 s několikamilionovou ztrátou. V roce 2021 pak sice opět vykázala zisk, ten však byl do velké míry dán odprodejem nemovitostí.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Na počátku letošního ledna pak média informovala o tom, že firma Botas kvůli vysokým cenám energií a nedostatku kvalifikovaných pracovních sil ukončila výrobu obuvi ve své továrně ve Skutči. Ačkoli později sdělovací prostředky informovaly, že se nakonec majitelé rozhodli poslat firmu do likvidace, ve skutečnosti o tom bylo jasno už při ohlášeném zastavení výroby. Jak totiž ukazuje notářský zápis ve Sbírce listin, rozhodnutí o likvidaci společnosti a stanovení likvidátora padlo už 12. prosince 2022.

Podaří se Botas zachránit?

Přestože však firma Botas skončila v likvidaci, konec botasek to nakonec neznamenalo. Na začátku dubna totiž značku Botas koupila konkurenční společnost Vasky. Botasky tak budou pokračovat i nadále. 

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).