“Legendární” vymahači opět na scéně, poplatky za televizi jen vyměnili za mýto

26. 10. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Firma BSP Lawyer Partners, která se “proslavila” vymáháním koncesionářských poplatků, nyní vymáhá nedoplatky mýta. Podle dopravců opět metodou pokus – omyl.

Sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA došla před několika dny trpělivost se způsobem, jakým po něm Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) požaduje nedoplatky na mýtném a vyzvalo své členy k tomu, aby nic neplatili a na výzvy nereagovali. Podle sdružení postupují vymahači najatí ŘSD metodou pokus – omyl a jejich výzvy obsahují až 50% chybovost. Není bez zajímavosti, že nedoplatky na mýtném vymáhá agentura BSP Lawyer Partners (BSP), která před několika lety rovněž metodou pokus – omyl vymáhala koncesionářské poplatky po podnikatelích, kdy jich až tisíce oslovila neprávem. Navzdory tomu však firma dále vítězí ve veřejných zakázkách.

BSP Lawyer Partners – favorit veřejných zakázek

Na konci minulého týdne vyzvalo sdružení tuzemských autodopravců ČESMAD BOHEMIA své členy k občanské neposlušnosti, aby ignorovali veškeré výzvy k úhradě nedoplatků na mýtném. Zároveň sdružení podalo stížnost k ústavnímu soudu, žalobu na Ředitelství silnic a dálnic ČR z titulu nekalé soutěže dle obchodního zákoníku a také trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli maření úkolu úřední osoby z nedbalosti v souvislosti se zákonem o majetku státu a vymáhání údajných nedoplatků jen od části uživatelů mýtného systému. Sdružení též vyzvalo dopravce, kteří uspěli v soudních sporech s ŘSD, aby ho žalovali o náhradu škody způsobené protiprávním jednáním.

Výzva AK dopravcům

Dopravci tím reagují na postup ŘSD při vymáhání nedoplatků na mýtném. ŘSD totiž pověřilo vymáháním AK Němec, Bláha, Navrátilová (AK NBN) bývalého ministra Pavla Němce a vymahačskou agenturu BSP Lawyer Partners, které nechvalně proslula například vymáháním televizních poplatků od podnikatelů. BSP v roce 2008 ve spolupráci s advokátem Daliborem Kalcsem oslovila desetitisíce podnikatelů s tím, že mají uhradit nezaplacené koncesionářské poplatky. Mnoho oslovených podnikatelů ale ze zákona žádné poplatky platit neměli nebo je měli uhrazeny. Vymahači podle všeho zvolili metodu pokus – omyl, kdy kontaktovali co nejvíce podnikatelů (nezávisle na tom, zda poplatky měli platit) a doufali, že se řada z nich chytí a poplatky raději zaplatí. Jak posléze upozornil server Podnikatel.cz, existovalo navíc propojení mezi vymačskou agenturou BSP Lawyer Partners a lidmi z České televize. Po roce pak Česká televize firmu BSP Lawyer Partners vyměnila za firmu Verbis Praha.

Čtěte více: Kruh se uzavírá. Ovládá BSPLP lidi z České televize?

Navzdory skandálu ale firma BSP Lawyer Partners (BSP) mimo jiné získala veřejnou zakázku od ŘSD na vymáhání nedoplatků na mýtu (dále například zakázku od Všeobecné zdravotní pojišťovny). Hodnota zakázky činila 60 milionů korun. Zakázku firma BSP Lawyer Partners získala společně s AK Němec, Bláha, Navrátilová (AK NBN) a smlouva byla uzavřena na šestileté období, tedy do února 2015. Nabídku podal do výběrového řízení pouze jeden subjekt, právě konsorcium BSP a AK NBN. ŘSD předpokládá, že celkově na nedoplatcích na mýtu vybere okolo 100 milionů korun, což by po odečtení hodnoty zakázky znamenalo 40 milionů korun “zisku”.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Zatím má však ŘSD k vytyčené částce poměrně daleko, do dnešních dní totiž vymohlo zhruba 20 milionů korun. ŘSD ale upozorňuje, že efektivita projektu postupně vzrůstá, což má podle něj několik důvodů. Jednak ŘSD až do léta loňského roku nemělo k dispozici přístup do centrálního registru motorových vozidel a nemohlo tudíž identifikovat více než polovinu neplatičů, které mělo ve své evidenci, ale důvodem počáteční nízké efektivity byla i skutečnost, že při vymáhání několik let starých incidentů byla validita mýtných dat relativně nízká a ŘSD přistupovalo k vymáhání pouze u těch nejprůkaznějších případů, doplnil serveru Podnikatel.cz Václav Nestrašil, ředitel úseku provozovatele elektronického mýta ŘSD.

Metoda pokus – omyl opět “funguje”

Jak ale upozorňují autodopravci, konsorcium BSP a AK NBN začíná opět používat metodu pokus – omyl a posílají výzvy, které jsou poznamenány vysokou, někdy až 50% chybovostí. Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA mnoho uváděných údajných nedoplatků vůbec nevzniklo, nebo byly uhrazeny. Sdružení dále vadí, že nedoplatky jsou vymáhány zpětně a v mnoha případech až se čtyřletým zpožděním, a to přesto, že dopravce má nárok na reklamaci do 60 dnů a ŘSD má povinnost předepsat mýtné do 30 dnů. Martin Felix, mluvčí ČESMAD BOHEMIA, navíc tvrdí, že většina nedoplatků je způsobena chybou systému. Za problémové tedy považujeme takových 80 – 90 % výzev, uvedl serveru Podnikatel.cz Martin Felix.

Proti takovým číslům se ale ŘSD ohrazuje a nesouhlasí s nimi. Dopravci se mohou při obdržení jakékoliv výzvy k úhradě mýtných nedoplatků obrátit na spolupracující advokátní kancelář a požadovanou platbu rozporovat s tím, že do vyřešení celé záležitosti je vymáhání vůči tomuto dopravci pozastaveno. Z dosavadní četnosti takovýchto reklamací rozhodně nevyplývá, že by chybovost ve výzvách byla tak vysoká, jak ČESMAD uvádí, komentoval Václav Nestrašil.

Čtěte také: Mýtné: Zlatá brána otevřená a… objížděná

Podle Nestrašila sdružení ČESMAD BOHEMIA nikde konkrétně neuvedlo, z jak početného vzorku výzev došlo k závěru, že vykazují až 50% chybovost. Pokud měl ČESMAD, zastupující z hlediska celkového počtu dopravců platících v ČR mýtné pouze minoritní skupinu, k dispozici desítky výzev, jak se v jednom ze svých mediálních vystoupení vyjádřil, pak to nelze považovat za statisticky postačující vzorek, neboť výzev bylo v poslední vlně rozesláno 3,5 tisíce, doplnil serveru Podnikatel.cz Nestrašil.

Sdružení ČESMAD BOHEMIA má ale jasno, podle něj je cílem výzev získat metodou pokus – omyl od dopravců nejjednodušší cestou další peníze, a to i s vědomím toho, že mnohdy je tak činěno neoprávněně. ŘSD si je naprosto přesně vědomo, že dopravce, který ročně za mýtné odvádí milionové částky, si kvůli stokorunovým upomínkám nenajme několik pracovních sil, aby mezi statisíci mýtnými transakcemi hledaly neoprávněně vyúčtované platby, domnívá se Martin Felix.

Obě strany se též liší v interpretaci dosavadních soudních rozhodnutí, kdy shodně tvrdí, že právo je na jejich straně. K soudům každopádně zamířilo skoro 1200 žalob, z nichž přibližně v 350 případech soud vydal vůči dopravci tzv. platební elektronický rozkaz. Ve zbývajících 800 případech ještě nedošlo k projednání. Platebnímu rozkazu se odmítlo podvolit více než 30 dopravců a v těchto případech došlo, či dojde k soudním jednáním. 

Čtěte také: Stát chtěl po dopravci 600 Kč, prohrál a sám zaplatí tisíce

Zde je nutné dodat, že pokud žalovaná částka nepřekročí 10 tisíc korun, není možné se proti verdiktu prvoinstančního soudu odvolat. Dopravci doposud zvítězili ve třech případech. ŘSD zase uspělo v jediném případu, který překročil hranici 10 tisíc korun a kde došlo k odvolání ke krajskému soudu. Také krajský soud pak rozhodl ve prospěch ŘSD. Zdá se tedy, že o všem bude muset rozhodnout až ústavní soud.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).