Společnost LEO Express jako nový železniční dopravce vydá dne 12. prosince 2012 dluhopisy. LEO Express již zahájil pilotní provoz se čtyřmi spoji denně na trase mezi Prahou a Ostravou. Od 9. prosince pak na stejné trase rozjíždí plný provoz se 16 spoji denně, na kterých bude jezdit pět nových souprav. Jde o nového konkurenta společnosti České dráhy a RegioJet.
Server Podnikatel.cz porovnal výhody a nevýhody jednotlivých společností v článku: Porovnali jsme České dráhy, RegioJet a LEO Express. Čtěte, kdo vyhrál
Příležitost pro soukromé dopravce
Společnost vydá dluhopisy s pevným úrokem 7,5 % ročně v objemu 550 milionů korun. Dluhopisy s jednokorunovým nominálem budou splatné za pět let. Podle Leoše Novotného, zakladatele společnosti Leo Express, chtějí prostředky získané emisí dluhopisů použít na nákup dalších vlakových souprav a tím rozšířit koncept moderního a spolehlivého cestování i na další trasy v České republice i ve střední Evropě.
Novotný dále upozornil na značný tržní potenciál. Vysvětlil, že Češi, případně Slováci cestují vlakem v průměru o polovinu méně než Němci a Rakušané. Stejně jako v minulosti v telekomunikacích nebo v letecké dopravě, také na železnici se nyní s její postupnou liberalizací v Evropě otevírají velké příležitosti pro soukromé dopravce,
míní Leoš Novotný. Dodává, že soukromí dopravci dokážou fungovat efektivněji a poskytovat cestujícím kvalitnější služby než monopolní státní firmy. Například soukromí letečtí dopravci dokázali po liberalizaci během uplynulých dvaceti let postupně získat z nuly celkem čtyřicetiprocentní podíl na trhu. Moderní úsporné vlakové soupravy s výrazně nižšími provozními náklady jsou navíc velkou konkurenční výhodou.
Dluhopisy společnosti LEO Express mají jednokorunový nominál, budou mít tedy stejné daňové výhody, jako státní spořící dluhopisy. Úpis dluhopisů proběhne aukčním způsobem. Investoři budou moci od 26. listopadu do 3. prosince 2012 podávat své objednávky v rozpětí od 95 do 105 procent nominální hodnoty. Dluhopisy lze objednávat prostřednictvím aranžérů J&T BANKY a Raiffeisenbank, a také předních obchodníků s cennými papíry, jako jsou ATLANTIK finanční trhy, BH Securities či Cyrrus. Dluhopisy mají být plně obchodovatelné na volném trhu Burzy cenných papírů Praha.
První vážný konkurent Českých drah – společnost RegioJet vyjela na dráhy 26. září 2011. Její hlavní konkurenční výhodou byla péče stevardek o cestující, nabídka občerstvení během jízdy, zdarma wi-fi připojení k internetu, denní tisk a cena jízdenek.