Potřebujete vymalovat, zbrousit parkety, něco odstěhovat nebo snad vylepšit své znalosti cizích jazyků a nevíte na koho se obrátit? Zkuste to na ulici. Kontakty nafirmy a živnostníky, kteří vám rádi pomohou, najdete na každém sloupu veřejného osvětlení a dalších plochách, které umožňují vylepit letáčky. Je jich kolem nás tolik, že se jim někdy říká reklamní smog. Takové letáky jsou zpracovány tím nejobyčejnějším stylem, ze kterého grafikům vstávají všechny chlupy. Přesto jsou stále populární. Stačí přece na papír formátu A4 nebo A5 dostat základní informace a v jeho spodní části vytvořit řadu útržků s kontakty. Nic víc, nic míň. Funguje takový typ reklamy? Pro koho je vhodný? A jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
Na začátku nutno zmínit, že letáky bývají vylepovány na místa, která pro toto nejsou určena. Jde tedy často o černou reklamu a ne všichni, kteří ji používají, se k ní také chtějí hlásit nebo jakkoli komentovat. Našli jsme ale i takové firmy a živnostníky, kteří se o své zkušenosti s letákovou reklamou rozhodli podělit.
Letáky z ulice přinesou jen menší zakázky
Letáky vylepené v ulicích fungují. A to prakticky okamžitě. To je odpověď, na které se shodují všichni oslovení. Hodně klientů se ozývá ihned po vylepení letáků. Protože ale nabízíme malířské služby a ne každý se rozhodne nechat si vymalovat byt hned, jak vidí náš leták, spoléháme i na to, že letáky lidi jednoduše donutí přemýšlet nad tím, jestli by už nebyl čas vymalovat. Někteří si kontakt na nás utrhnou, schovají a ozvou se až v případě potřeby,
říká František Švec z malířské firmy FanTon. Když člověk zrovna malířské služby nepotřebuje, letáku si ani nevšimne. Podle něj je proto dobré letáky po čase obnovovat. Na jejich okamžitý efekt spoléhá i jazykový lektor Jaromír Chlada nabízející své služby na Angličtinaprodospělé.cz: Nemám peníze na velkou inzerci a potřeboval jsem rychle doplnit začínající kurz. Jsem konzervativní a raději než na internetu se propaguji touto klasickou formou. Do reklamy na webech nebo sociálních sítích se pouštím zatím jen pomalu. Letáky fungují jen do jisté míry, ale nějaké klienty mi přináší.
Okamžitý efekt letáků je jednou z jejich základních vlastností. Dlouhodobý efekt od nich naopak z několika důvodů očekávat nelze. Pokud letáky zaujmou, lidi z nich otrhají ústřižky s kontakty, kterých je jen omezené množství, jindy letáky za pár hodin podlehnou třeba dešti a často se stává, že na svém místě nevydrží ani pár hodin kvůli konkurenci. Konkurence je v tomto ohledu velmi tvrdá. Mockrát jsme se setkali s tím, že naše letáky byly strhány nebo přelepeny ještě v ten den, kdy jsme je vylepili. Tak to na ulici chodí, vyhrává ten silnější. Dokonce jsme byli konkurencí i zastrašováni. Chodily nám mmsky s výhrůžkami, které byly podepsány fiktivním místostarostou a podobně. Dáváme proto naše letáky jen na místa, kde jsou na ně lidé zvyklí. A nikdy nepřelepujeme reklamu konkurence. Snažíme se chovat slušně a doufáme, že slušní budou i ostatní k nám,
komentuje František Švec. Velkou ztrátovost potvrzuje i Jaromír Chlada a dopad této formy reklamy proto odhaduje maximálně na týden.
Psali jsme: Většina letáků letí hned do koše. Je nutné takovou kampaň správně načasovat a Distribuce vašich letáků. Na kolik to vyjde a kdo takovou službu nabízí?
V každém případě taková propagace umí jistou část lidí zaujmout a nějaké klienty vždycky přinese. A není finančně náročná. Stačí investovat do toneru, papíru, lepící pásky a udělat si čas na procházku po městě. Zdálo by se, že se taková reklama dá jen doporučit. Letáky ale mají i svá negativa. Především jsou jejich prostřednictvím nabízené služby automaticky považovány za lacinější a bohužel i méně kvalitní. Podle našich zkušeností na letáky v ulicích reagují hlavně lidé, kteří mají hlouběji do kapsy. Mají pocit, že se skrze letáky snažíme mermomocí získat zákazníky, a budeme proto i lacinější,
líčí své zkušenosti František Švec z FanTonu a Alexandr Savynets ze stavební společnosti Orionstav dodává: Hodně tady působí psychologie. Leták na ulici má punc amatérství a pochybné kvality. Přitom to neodpovídá realitě a služby takto nabízené mohou mít velmi dobrou úroveň. Firma se vylepením letáků automaticky zařazuje do nižší kategorie, kterou vyhledávají starší lidé a ti, co chtějí ušetřit. Spoléhají na to, že bychom mohli být lacinější než firmy, které se propagují na internetu. Letákovou reklamu bych proto po naší zkušenosti nedoporučoval firmám. Žádnou velkou zakázku z ní totiž nedostanou. Je to způsob vhodný hlavně pro jednotlivé živnostníky nebo hodně malé firmy.
Další zásadní problém letáčkové reklamy je ten, že často bývá umístěna tam, kde je zakázána. Ano, jsem si vědom, že se s letáky pohybuji v šedé zóně. Mám ale svoje vnitřní pravidla a jedním z nich je, že letáky nevylepuji nikde, kde už předtím nebyly. Když je lepím na sloupy veřejného osvětlení, tak zásadně lepící páskou, která jde snadno odstranit a nepoškozuje zařízení,
říká učitel angličtiny Jaromír Chlada. Tím se ale bohužel neřídí úplně všichni. A někdy ani ti, kteří mají reklamu jako hlavní obor své činnosti. O veškerou propagaci se nám stará jistá firma, která nám mimo jiné nabídla i rozmístění letáků v ulicích. V jejich vylepování byla poctivá, ale nikdo u toho nepřemýšlel. Letáky byly na všech sloupech veřejného osvětlení a my se dostali do problému, když na nás udeřil jejich správce. Naletěli jsme a pak museli řešit problém,
popisuje svou zkušenost Alexandr Savynets.
Jak je to s černým výlepem?
Všeobecně platí zákaz vylepování plakátů na nedovolených plochách, přelepování dopravních značek, ukazatelů, informačních tabulí, graffiti nebo zakrývání a přestříkávání soch, památníků a jiných kulturních památek. Existují místní nařízení, která šíření reklamy na veřejných prostranstvích upravují. Proti takovému jednání se dá postupovat podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, kdy může být znečišťovateli uložena pokuta za znečištění veřejného prostranství v přestupkovém řízení do částky 1000 korun v případech, kdy je při tomto přestupku viník přistižen.
Dále obecně platí dodržování Etického kodexu Rady pro reklamu, který sdružuje reklamní a jiné asociace marketingových komunikací. V neposlední řadě je třeba zmínit zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, který upravuje takzvané agresivní obchodní praktiky. Obchodní praktika je agresivní, pokud s přihlédnutím ke všem okolnostem svým obtěžováním, donucováním, včetně použití síly nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele.
Všichni tři oslovení používají ke své propagaci kromě letáků i webové stránky. Často spoléhají i na dobré reference od spokojených zákazníků a tak dále. Letáky jsou pro mě jednou z cest, jak se dostat do podvědomí potencionálních zákazníků za nízké náklady. Zároveň ale dělám všechno pro to, abych už s nimi po ulicích chodit nemusel. Začínám inzerovat na Facebooku a speciálně zaměřených serverech,
uzavírá Jaromír Chlada.
Co k tomu dodat? Snad jen to, že marketingoví odborníci tento typ reklamy příliš komentovat nechtějí pro jeho nízkou úroveň a nelegálnost. Účinek letáků se ale popřít nedá a v rámci stanovených zákonů a vyhláškami stanovených mezí je lze doporučit třeba při rozjezdu podnikání. Nemám v ruce žádné výzkumy a tvrdá čísla o získaných zakázkách, ale pokud to potvrzují sami živnostníci, je to pro ně jedině dobře. Důvodem fungování letákové reklamy může být správné cílení do jejich spádové oblasti, dobré načasování například revize komínů před topnou sezónou a podobně. Přemýšlejícím živnostníkům nabízejícím kvalitní službu osobně nesmírně fandím,
komentuje Michal Bauer z Marketingové společnosti S.E.N. K tomu živnostníkům a malým firmám doporučuje propagovat se i v lokálním tisku, na oficiálních plakátovacích plochách nebo prostřednictvím mobilního billboardu. I toto jsou možnosti, jak na sebe za poměrně malý peníz upozornit.