Letákové kampaně ohlídají peoplemetry. Mají zvýšit jejich účinnost

9. 7. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Vzniká nová metoda měření kvality roznosu neadresné pošty. Letáky budou mít vlastní peoplemetr a bude možné nezávisle měřit jejich dopad.

Ročně se jich připraví, vytisknou a roznesou zhruba čtyři miliardy. Řeč je o letácích, které končí ve schránkách a často mnohem dřív, než je ten, komu byly doručeny vůbec otevře, také v koších a popelnicích. Přesto se tento nákladný druh reklamy vyplácí a tak je jejím zadavatelům nutné nabídnout novou službu. Ta, o níž se teď začalo mluvit, by měla mít velmi dobrou účinnost a hlavně poskytnout údaje, o kterých dosud mohli inzerenti jen spekulovat. Na světe je metoda, která měří čtenost letáků.

V běžné praxi nyní kontroly probíhají souběžně jak ze strany klienta, tak dodavatelů, čímž dochází ke značnému navyšování nákladů na obou stranách, přibližuje současnou metodu Petr Angelis, místopředseda představenstva Asociace poštovních služeb. Přesné výsledky ale neexistují a nedají se navzájem porovnávat. Je to vždy otázka úhlu pohledu a objektivity. Dnes je konkrolována především úspěšnost jednotlivých distribučních vln. Nová metoda ale bude prezentovat celkovou úroveň kvality jednotlivých operátorů. Půjde o jakýsi peoplemetr, který už je zavedeným pojmem při měření sledovanosti televizních stanic.

MM 25 baliček

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Na řešení, jak dosáhnout přesnějších a objektivnějších výsledků , přišli specialisté na statistiku z Vysoké školy ekonomické. Navrhli metodu panelu, běžně používanou při měření sledovanosti médií nebo volebních preferencí. Ta zaručuje objektivitu a řádově vyšší spolehlivost měření, než v současnosti používané metody. Navíc by v dlouhodobém měřítku měla značně snížit náklady zadavatelů letákové reklamy i distributorů vynaložených na kontrolu kvality. Při vyvíjení nové metody se nelze inspirovat příklady ze zahraničí, neboť z veřejných zdrojů není známo, že by kvalita neadresné distribuce byla mimo Českou republiku systematicky monitorována, uvádí Jaroslav Švenka, odborník na měření kvality poštovních služeb a Petr Mazouch z Vysoké školy ekonomické doplňuje: Dnes používané metody kontroly mají nízkou vypovídací hodnotu kvůli poddimenzovanému výběru kontrolních vzorků.

Kontroly kvality neadresné distribuce se dnes využívají především kvůli případným sankcím pro distributora. Novinka ale přinese zadavatelům této reklamy ještě jeden efekt. Začne jim sloužit jako návod k tomu, jak dosáhnout požadované kvality a jak navýšit zájem o letáky. Kromě toho by nový systém měření kvality měl přinést podobný nezávislý standard, jaký poskytují například už zmíněné peoplemetry na trhu televizní reklamy. Obě strany, zadavatelé i distributoři, jsou svými kontrolami nadměrně personálně zatíženy. Prostředky vynakládané na kontroly by v budoucnu mohly být přesměrovány do nového systému, který by garantoval zvyšování standardu distribuce, věří Petr Angelis.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).