Letáky hovoří jasně. Víme, jak se Velikonoce letos prodraží

11. 4. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ceny rostou ve všech odvětvích. Porovnali jsme loňské a letošní letáky a zjistili, jak zdraží velikonoční nákupy.

Vyšší ceny napříč obory souvisejí především s rostoucími cenami vstupů, ale vliv má také inflace a další faktory. Jak jsme psali, výrobci potravin se snaží optimalizovat procesy a vyjednávat s dodavateli, ale přesto se zdražování produktů nedokáží vyhnout.

Co se dozvíte v článku
  1. Velikonoční beránek někde zdražil o desítky korun
  2. Letáky Albertu a Billy 
  3. Mazanec není stálicí nabídky 
  4. Letáky Globusu a Kauflandu
  5. Ceny stouply u všech sladkostí do výslužky
  6. Letáky Lidlu 
  7. Podraží také slavnostní oběd 
  8. Letáky Penny a Tesca
  9. Co vyplynulo ze srovnání?

Ve srovnání těchto cen jsme se zaměřili na letáky vybraných obchodních řetězců z období před Velikonocemi. Někdy se jednalo o speciální velikonoční nabídku, jindy o klasický aktuální leták obchodu. Server Podnikatel.cz v těchto letácích vyhledal položky, u nichž našel cenovku jak v loňském, tak i v letošním roce s tím, že se zaměřil na zboží související s velikonočním obdobím.

Lukáš Kovanda z Národní ekonomické rady vlády připomíná, že pro obchodníky jsou Velikonoce třetím nejvýnosnějším svátkem roku, po Vánocích a Silvestru. Letos podle něj lidé v Česku utratí u příležitosti Velikonoc zhruba devět miliard korun, přibližně 1000 korun na dospělého obyvatele s tím, že tyto tržby obchodníkům navýší i ukrajinští uprchlíci. Dále uvádí, že letos před Velikonocemi rostou výdaje na přísady potřebné k pečení, jako jsou kypřicí prášky, ochucené cukry či droždí, dále na máslo, smetanu, ovoce, perníky, mléko, dezerty v prášku a cukrovinky. V týdnech před svátky jara ale tuzemské domácnosti letos utrácejí výrazně více i za pivo, čerstvou zeleninu a maso, majonézu, kompoty a sterilovanou zeleninu, doplňuje.

Velikonoční beránek někde zdražil o desítky korun

Průměrná cena velikonočního beránka byla v roce 2021 64,57 Kč a letos 70,73 korun. Nejdražšího beránka s polevou v letošním roce nabízí Billa (89,90 Kč), což činí až o 30 korun více než v roce 2021. V Tescu zůstala cena tohoto výrobku stejná. V Kauflandu došlo ke slevě ve výši 10 korun a v Penny a Globusu se zdražovalo o pět a dvě koruny.

Ceny velikonočního beránka
Produkt Supermarket Cena v roce 2021 Cena v roce 2022 Rozdíl cen
Beránek šlehaný/biskupský s polevou Kaufland 79,90 Kč 69,90 Kč –10 Kč
Mramorový s polevou 360 g a 330 g Tesco 69,90 Kč 69,90 Kč 0 Kč
Beránek (různé druhy) Globus 52,90 Kč 54,90 Kč + 2 Kč
Beránek šlehaný Penny 54,90 Kč 59,90 Kč +5 Kč
Beránek biskupský s máslem Albert 69,90 Kč 79,90 Kč +10 Kč
Beránek s polevou Billa 59,90 Kč 89,90 Kč +30 Kč

Letáky Albertu a Billy 

Mazanec není stálicí nabídky 

Mazanec patřil k produktům, které se nacházely jen v jednom z letáků (buď v aktuálním, nebo loňském) a ve srovnání se tak objevilo méně obchodů. Podobně jako u velikonočního beránka v Bille došlo ke zdražení o 20 korun, a to z 29,90 korun na 49,90 Kč. V Albertu se jednalo o pět korun, v Kauflandu zůstala cena stejná, v Lidlu došlo ke zlevnění o 2 koruny, které mohlo být způsobeno zařazením do speciální akce Super víkend.

Ceny mazance
Produkt Supermarket Cena v roce 2021 Cena v roce 2022 Rozdíl cen
Mazanec máslový Lidl 34,90 Kč 32,90 Kč –2 Kč
Mazanec máslový Kaufland 39,90 Kč 39,90 Kč 0 Kč
Sváteční mazanec Albert 39,90 Kč 44,90 Kč +5 Kč
Mazanec s máslem Billa 29,90 Kč 49,90 Kč +20 Kč

U drobného velikonočního pečiva byly rozdíly v ceně minimální, u jarních donutů s posypem v nabídce Billy se jednalo o navýšení o jednu korunu (8,90 Kč a 9,90 Kč) a v případě jidášů z Globusu se cena zvýšila o 2 koruny, tedy z 6,90 Kč na 8,90 Kč.

Letáky Globusu a Kauflandu

Ceny stouply u všech sladkostí do výslužky

Nabídka sladkostí se hodně lišila, a to jak napříč supermarkety, tak v rámci akčního sortimentu v daném roce. U všech srovnávaných produktů se cena zvýšila, ale s tím, že větší cenové rozdíly byly u dražších položek, jako je například zajíc Milka Oreo Bunny (rozdíl 11 korun). Hmotnost velikonočního balíčku nabízeného řetězcem Kaufland se navýšila o 25 gramů, ale o deset korun stoupla také cena, a to na 49,90 Kč, u ostatních drobnějších sladkostí byly rozdíly mnohem menší.

Ceny vybraných sladkostí/caption>
Produkt Supermarket Cena v roce 2021 Cena v roce 2022 Rozdíl cen
Kinder vejce Kaufland 14,90 Kč 15,90 Kč +1 Kč
Mila Tesco 9,90 Kč 10,90 Kč + 1 Kč
Balíček z mléčné čokolády (120 g) Albert 23,90 Kč 25,90 Kč + 2 Kč
Zlaté věnečky a další druhy Globus 14,90 Kč 16,90 Kč + 2 Kč
Velikonoční balíček (225/250 g) Kaufland 39,90 Kč 49,90 Kč + 10 Kč
Milka Oreo Bunny Albert 38,90 Kč 49,90 Kč +11 Kč

Letáky Lidlu 

Podraží také slavnostní oběd 

Co se týče masa, tam byla nabídka v rámci řetězců často podobná a v některých případech (Lidl, Billa) zůstala stejná i cena. V Kauflandu o 5 korun zdražila vepřová špička boku, v Globusu o deset korun vepřový bok. V akční nabídce supermarketů mohli zákazníci najít také jehněčí maso, králíka nebo i méně obvyklé maso, jako je například perlička.

Ceny masa
Produkt Supermarket Cena v roce 2021 Cena v roce 2022 Rozdíl cen
Vepřové kostky na guláš Lidl 129 Kč 129 Kč 0 Kč
Vepřová krkovice plátky Billa 129,90 Kč 129,90 Kč 0 Kč
Vepřová špička boku Kaufland 84,90 Kč 89,90 Kč + 5 Kč
Vepřový bok s kostí Globus 79 Kč 89 Kč + 10 Kč

Podobná situace byla také u uzeného masa, kde v Kauflandu došlo ke slevě a v Globusu ke zdražení o 10 Kč.

Ceny uzeného masa
Produkt Supermarket Cena v roce 2021 Cena v roce 2022 Rozdíl cen
Uzené vepřové ramínko Kaufland 89,90 Kč 84,90 Kč – 5 Kč
Rolovaná plec/kýta Billa 139,90 Kč 139,90 Kč 0 Kč
Pražská šunka 1,25 kg Lidl 249 Kč 249 Kč 0 Kč
Uzená krkovice Globus 129 Kč 139 Kč +10 Kč

Letáky Penny a Tesca

Co vyplynulo ze srovnání?

Ačkoliv Lukáš Kovanda na základě vzrůstu ceny velikonočního nákupního košíku zmiňuje, že Velikonoce 2022 budou suverénně nejdražší v historii, srovnání loňských a letošních velikonočních letáků ukazuje, že k drastickému zdražení nedošlo. Je však jasné, že se vyšší ceny nákupů odrážejí na zdražování jednotlivých položek a podobně jako u předchozího srovnání letáků může být důvodem menších rozdílů i fakt, že jsme porovnávali akční letáky, které nemusejí vypovídat o reálném celkovém zdražení. Ale dávají obrázek, jak řetězce nastavují ceny a pracují s nimi. Cena velikonočního nákupního košíku vzrostla oproti loňskému roku o více než sedmnáct procent, takové meziroční zdražení za poslední dlouhou řadu let nepamatujeme. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší než cena stejného nákupního košíku v letech 2016 až 2021, upřesňuje závěrem Kovanda.

Nové články do mailu

Odesíláme každý den nebo každý týden. Odebírejte i zcela nový newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).