V letošní sezóně letních pobytů se prodalo celkově o 5 % více zájezdů, než loni, kdy jich bylo 2,001 milionu. Cestovním kancelářím a agenturám se pak z důvodu vyšších průměrných cen prodaných zájezdů asi o 7 % zvýšily obraty. Na českém trhu bylo ke 30. 8. 2013 celkem 997 aktivních cestovních kanceláří, řádně pojištěných proti úpadku.
Z analýz Asociace českých cestovních kanceláří a agentur vyplývá, že od června do srpna se prodalo přibližně 800 000 pobytů za více jak 9 miliard korun. Celkově je to 40 % všech zájezdů, které cestovní kanceláře a agentury v průměru prodají. Majitelé cestovek velmi dobře odhadli poptávku a stanovili kapacity pro letošní sezónu. Tím se vyhnuli velkým slevám last minute, které vedou klienty k negativnímu vyčkávání nákupu zájezdu na poslední chvíli. Dokonce u některých pobytů se ceny s blížícím se termínem odjezdu zvyšovaly. Nabídka zájezdů na last minute byla v létě naprosto mizivá, neboť během období prodeje zájezdů na první chvíli, takzvané first minute, se letos prodalo mnohem více oproti loňsku, průměrně okolo 45 % letních zájezdů,
říká Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Pro většinu Čechů je při výběru dovolené důležitá především cena, výběr cílové destinace je až na druhém místě. Nejpopulárnějšími letními zájezdy byly i letos pobyty v Chorvatsku a Itálii, u kterých cestovní kanceláře hlásí nárůst poptávky o 3 %, mezi levnějšími pobyty se do popředí dostává také Maďarsko. V leteckých zájezdech vede Řecko, Egypt a Turecko. Velmi pozitivním výsledkem z aktuální analýzy je 13% nárůst počtu českých turistů v Tunisku, které se stalo významnou alternativou k Egyptu. U zájezdů do Egypta cestovní kanceláře zaznamenaly v souvislosti s pozastavením prodeje během srpna pokles. S ohledem na nárůst zájmu o Egypt v první polovině roku se celkový pokles pohybuje zatím jen okolo 5 %,
uvádí Kateřina Petříčková. Dobře se letos prodávalo i Řecko, země je oblíbená i přesto, že zájezdy do ní výrazně zdražily.
Stále více lidí má na dovolenou větší nároky. Vyžadováno je kvalitnější ubytování ve čtyřhvězdičkových hotelech, stravování formou all inclusive, široká nabídka doplňkových služeb, především jde o fakultativní výlety, dětské kluby a animační programy, půjčení motorky nebo auta a potápění. Nejoblíbenější jsou krátkodobé zájezdy na 8 dní, následují prodloužené pobyty na 10 až 11 dní.
Polovina zájezdů je koupena přes internet
Podíl prodeje zájezdů přes internet se v letní sezóně dostal na 52 %. Více jak 90 % uživatelů vyhledávalo na internetu informace o dovolené a destinacích. Při hledání dovolené jsou stále oblíbenější slevové portály. Právě v segmentu zájezdů si je většina lidí pochvaluje a reklamována jsou jen 2 až 3 % zájezdů zakoupených na slevovém serveru. Přední portály své partnery důkladně vybírají a reklamací proto mají minimum. Slevové servery jsou pro cestovní ruch nástrojem pro výprodej kapacit a reklamní platformou. Ani přední portály si nedělají ambice, že by se staly jedním z hlavních prodejních kanálů dovolených. Není pravdou, že by slevové servery prodávaly dovolené, které by za standardních podmínek nikdo nekoupil. Přední portály si také kontrolují kapacity zařízení, aby bylo možné uplatnit všechny prodané vouchery,
říká Petr Kováčik, ředitel Skrz.cz.
Nabídky dovolených jsou nejméně problematickým segmentem na slevových serverech, což se podepisuje pod rychlým růstem nabídky dovolených napříč většinou slevových portálů. Pobytové slevové akce patří z hlediska hodnocení zákazníky mezi ty vůbec nejoblíbenější nabídky. Na škále od 1 do 10 se hodnocení každého z letos nabízených pobytů pohybuje nad hodnotou 8. Průměrná známka 8+ je v případě pobytů výsledkem 20 000 uživatelských hodnocení,
komentuje Tomáš Bátrla z Vykupto.cz.