Je zřejmé, že záplavy na mnoha místech severní Moravy budou horší než v roce 1997. Alespoň tak zní předpověď České pojišťovny, která stejně jako ostatní pojišťovny přijímá nonstop nové pojistné události.
Zatím klienti pojišťoven ohlásili stovky událostí, ale již nyní pojišťovny odhadují, že škody se budou počítat na desítky tisíc a v řádech milionů korun. Jen například Česká pojišťovna odhaduje, že celkové škody naberou až půl miliardovou výši. Zkušenosti z posledních let však jasně ukazují, že odhady úhrad za záplavy budou po konečném sčítání mnohonásobně vyšší. Vypovídá o tom i aktuální situace, kdy pojišťovny doslova z hodiny na hodinu upravují počet již zaregistrovaných událostí.
Česká pojišťovna eviduje prvních zhruba 500 hlášení pojistných událostí svých klientů z oblastí, které postihla velká voda, nejčastěji z Frýdecko-Místecka a Karvinska,
hlásila ještě včera Dagmar Koutská, mluvčí České pojišťovny. Situace se ale dramaticky zhoršuje každou hodinu. Za 24 hodin registrujeme o tisíc pojistných událostí více. Celkem jich nyní máme nahlášeno kolem 1500,
řekla dnes serveru Podnikatel.cz Koutská.
Počet nahlášených událostí stále upravuje také Generali pojišťovna. Ta odhaduje, že celkové škody budou za 150 milionů korun a jejich počet by se měl pohybovat kolem 1700. Svojí výší tak určitě překonají loňské záplavy: Srovnání s rokem 1997 však k dispozici nemáme,
řekl Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny.
Vysoké škody i přes zatím nízký počet nahlášených událostí. Tak vypadá situace u Allianz pojišťovny. Ta má zatím v systému kolem stovky pojistných událostí za 80 milionů korun: Máme tam poměrně dost velké škody na průmyslových objektech, proto je ta škoda tak vysoká,
upřesnila pro server Podnikatel.cz mluvčí Allianz pojišťovny Pavla Paseková. Ta zároveň jedním dechem dodává, že počet pojistných událostí se může dostat až k počtu jednoho tisíce za 400 milionů korun. Tyto odhady jsou zatím opravdu jen předběžné. Do mnoha míst se naši technici ani nedostali. Moudřejší budeme až o víkendu,
doplnila Paseková.
Pojišťovny se kvůli záplavám prakticky nezastaví. Kromě toho, že mají v terénu všechny své mobilní techniky, kteří se snaží pojistné události likvidovat co nejrychleji, jejich telefonní linky jsou prakticky přetížené. I když pojistné události přijímají i přes internet, lidé z postižených oblastí spíše volají.
Pojišťovny však nabádají, aby klienti nyní především neztráceli čas a zabránil vzniku další škod. Jakmile voda opadne, pusťte se co nejdříve do úklidu,
doporučují shodně všechny pojišťovny. Ty upozorňují, že nejdůležitější pro likvidaci pojistné události je její zdokumentování.
- pokud máte fotoaparát – zdokumentujte stav po zatopení nemovitosti i poškozené movité věci
- pokud nemáte fotoaparát – zahajte úklid nemovitosti, poškozené věci shromážděte na jedno místo a mobilní technik je po příjezdu zdokumentuje
- zabraňte vzniku další škody – ihned začněte provádět úklid nemovitosti (vysušování, vyklízení, čištění apod.)
- zpracujte seznam poškozených věci s uvedením ceny, stáří, případně shromážděte doklady a účty; urychlíte tím prohlídku sobě i ostatním poškozeným.
Zní například doporučení Allianz pojišťovny. Česká pojišťovna zároveň dodává, že důležité je zajistit si aktuální spojení, respektive kontakt. Pokud je váš dům neobyvatelný, uveďte, prosím, adresu, na které budete k zastižení,
doplnila Dagmar Koutská z České pojišťovny.