Server Podnikatel.cz přináší poslední díl volebního speciálu, který mapuje názory politických stran na otázky spojené s podnikáním. Dnes si čtenáři mohou přečíst postoje tří politických stran. Jedná se o Klub angažovaných nestraníků (KAN), LEV 21 – Národní socialisté a o hnutí Změna. Za KAN odpovídal místopředseda Miroslav Matějka, za LEV 21 předseda Jiří Paroubek a za Změnu Libor Witassek.
Podnikatelům jsme tak představili názory naprosté většiny stran, které ve volbách kandidují. Navzdory opakovaným urgencím a připomínkám neodpověděly pouze 4 strany. Jedná se ODS, SPOZ, Romskou demokratickou stranu a Aktiv nezávislých občanů.
Klub angažovaných nestraníků
Hnutí Klub angažovaných nestraníků (KAN) vzniklo na jaře roku 1968 a spojovalo lidi, kteří nechtěli být členi KSČ ani jiné strany v Národní frontě. Dva týdny po okupaci byl však KAN zakázán a k jeho obnově došlo až v roce 1990. KAN se hlásí k ideálům svobody, demokracie, humanity a prosperity, prosazuje toleranci rasovou, národnostní i náboženskou, a uplatňování zásady rovnosti občanů před zákonem a rovnosti příležitostí. Zároveň se KAN zasazuje o nápravu křivd a potrestání zločinů, ke kterým došlo ze strany totalitních režimů.
LEV 21 – Národní socialisté
K formálnímu založení strany LEV 21 – Národní socialisté sice došlo až na konci roku 2011, strana se však hlásí k Českoslovanské straně národně sociální, která byla založena již na konci 19. století. Stana LEV 21 se snaží v souladu s ústavními principy parlamentní a přímé demokracie prosadit národní zájmy a usiluje o rozvoj sociálního státu a trvale udržitelný rozvoj společnosti.
Změna
Politické hnutí Změna vzniklo teprve v loňském roce a do voleb jde společně s Klíčovým hnutím, Hnutím Zelení, přípravným výborem politického hnutí Změna pro Život, politickým hnutím Hnutí Fair Play a dalšími nezávislými lidmi. Hnutí chce prosazování veřejných zájmů, zapojování veřejnosti do rozhodování a přímou demokracii.
1) Výdajové paušály OSVČ by se měly snížit.
KAN: Ne.
LEV 21: Ne. Jsme proti snižování výdajových paušálů a rozhodně by neměla být prolomena jejich úroveň z roku 2006. Tehdy jsem je jako český premiér prosazoval.
Změna: Dnes je OSVČ každý právník, byť pod hlavičkou největších a nejbohatších právnických firem v ČR. Pro ně mají výdajové paušály smysl. Pro běžné živnostníky je paušál nedostižným „snem“, chybí jim zakázky, výdajové paušály je to poslední, co je trápí.
2) Spotřební daň z pohonných hmot by se měla snížit.
KAN: Ne.
LEV 21: Ano. Jsme zásadně pro mírné snížení spotřební daně z pohonných hmot, neboť nejen že příliš zatěžuje naše podnikatele, ale navíc odvádí české zákazníky čerpacích stanic k čerpacím stanicím za naše hranice. I snížení výnosů této daně, které je zapříčiněné tím, že řidiči kamionů raději čerpají palivo v jiných státech, rozhodně naší zemi výrazně škodí.
Změna: Ne, poškodilo by to životní prostředí.
3) Ručení za DPH za nespolehlivé plátce by se mělo omezit nebo zrušit.
KAN: Ne.
LEV 21: Jsme pro zrušení ručení. Je to pouze ukázka neschopnosti předchozích vlád organizovat úspěšný výběr daní. Naším cílem je nastavit rovné prostředí pro všechny, tedy pokud jeden podnikatel platí daně řádně, není možné tolerovat jinému, aby odváděl nižší daně nebo daně neplatil vůbec.
Změna: Ano, stát přenáší svou neschopnost na podnikatele. Ti potřebují platit DPH ze zaplacených faktur, nikoliv z vystavených faktur nezaplacených. Je to jak z knížky Franze Kafky, malý podnikatel musí zaplatit DPH z něčeho, co nikdy nedostal, a velký zloděj dostane vratku DPH od státu i z faktur, které nikdy nezaplatí.
4) Daň z příjmů právnických osob by se měla zvýšit.
KAN: Ne.
LEV 21: Jsme pro zvýšení daně právnických osob u takových společností, které mají na trhu dominantní, tedy de facto monopolní postavení, a které dosahují nadprůměrných zisků. Zde, si myslíme, je vyšší zdanění správné, neboť takové společnosti více využívají infrastrukturu budovanou ze společných daní (více ji opotřebovávají), proto je takové zdanění i vůči ostatním společnostem morálně ospraveditelné.
Změna: Ano, v případě velkých firem, ne, v případě malých a středních firem.
5) Progrese daně z příjmů fyzických osob by se měla zvýšit zavedením několika daňových pásem.
KAN: Ne.
LEV 21: Jsme pro zavedení několika pásem daně z příjmu fyzických osob, avšak na takové úrovni, která bude nižší, než je tomu v Německu a Rakousku.
Změna: Ano, sociální soudržnost je základem státu.
6) Snížená sazba DPH by měla klesnout.
KAN: Ne.
LEV 21: Ano. Pokud chceme podpořit růst vnitřní spotřeby, chceme přijímat propopulační opatření, je jednou z významných cest, jak toho dosáhnout, právě prosazení poklesu výše snížené sazby DPH. V našem programu máme zakotveno uplatnění nulové sazby DPH u dětského oblečení, obuvi, plen, hraček, ale i knih a učebnic. To je to nejlepší propopulační opatření.
Změna: Ne, daně je potřeba nějakou dobu nechat být tak, jak jsou. Stabilita je důležitější, než aktuální výběr daní.
7) Měly by být zavedeny tzv. registrační pokladny.
KAN: Ne.
LEV 21: Poctiví prodejci jsou znevýhodňováni těmi, kteří se dopouštějí daňových úniků. Jedna z cest, jak nastavit všem rovné podmínky v podnikání, je zavedení registračních pokladen s fiskální pamětí a důsledná kontrola jejich používání a také nekompromisní kontroly, které budou bránit machinaci dat z těchto pokladen. Máme zavedení registračních pokladen již více než rok a půl a inspirovali jsme se velmi dobrou zkušeností Tchaj-wanu.
Změna: Ano, transparentní podnikání je ku prospěchu všech poctivých podnikatelů.
8) Tzv. druhý pilíř důchodového systému by měl být zrušen.
KAN: Ne.
LEV 21: Jsme pro úpravu parametrů druhého pilíře tak, aby byl bezpečnou investicí do stáří. To je možné např. uplatněním plného, tedy stoprocentního pojištění vkladů. Měla by být účastníku penzijního spoření cílová částka sdělena již na počátku spoření a měl by dostat možnost si vybrat při ukončení spoření, zda si nechá vyplatit naspořenou částku jednorázově či jako měsíční rentu.
Změna: Ano, stačí 2 pilíře, průběžné financování ze státního důchodu a soukromé připojištění.
9) Zaměstnavatel by měl mít možnost dát výpověď bez udání důvodu.
KAN: Ne.
LEV 21: Nemyslím si to. Stabilizovaný zaměstnanec je jeden z nejlepších představitelů tržního prostředí. Je zapotřebí u zaměstnanců posílit smluvní jistoty, které se svým zaměstnavatelem má. Je to cesta, jak zvýšit vnitřní spotřebu, posílit ekonomiku a jak zvýšit za cenu minimálních nákladů možnost, jak umístit svou produkci na trhu. Zvyšování vnitřní spotřeby je cestou k oživení ekonomiky a i cestou ke stabilnímu hospodářskému růstu. Nejistota zaměstnanců zvyšuje jejich potřebu ukládat peníze na horší časy, snižuje se tak poptávka a celá ekonomika se tak paradoxně dostává do útlumu.
Změna: Ne, lidská důstojnost je nad všechny zákony.
10) Minimální mzda by se měla zvýšit.
KAN: Ne.
LEV 21: Ano. Bohužel, minimální mzda je většinou jen cestou, jak se vyhnout odvodům za zaměstnance. Rovné tržní prostředí nesmí dovolit, aby zde byly firmy, které využívají tísně nezaměstnaných a zaměstnanců na pozicích s nízkým požadavkem na kvalifikaci, aby oproti své konkurenci měli nižší mzdové náklady. Zvýšení minimální mzdy povede ke zvýšení mzdy i v ostatních mzdových pásmech a dojde tak k navýšení spotřeby a díky tomu i oživení na trhu práce a ve svém důsledku i ke zvýšení poptávky a dalšímu snížení nezaměstnanosti. Nízká minimální mzda má za následek obecné snížení hladiny mezd, pokles poptávky, který vyvolá další růst nezaměstnanosti a celá ekonomika se tak dostává do smrtící spirály hospodářského poklesu. Určitě nám nejde o rovnost v chudobě.
Změna: Ano, v ČR neexistuje pro řadu občanů svobodná volba zaměstnání, proto je nutná regulace ve prospěch lidské důstojnosti. Pokud minimální mzda nepřekročí průměrný růst produktivity práce, konkurenceschopnost ekonomiky to nenaruší. Naopak, poskytne to větší jistoty lidem, kteří jsou částečně placeni načerno.
Foto: www.isifa.com