Jak jsme již psali, internetové obchody byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží. Především v oblasti potravin, drogistického zboží či léků došlo k razantnímu nárůstu prodejů. Silnější poptávka se projevila například u domácích pekáren, notebooků, produktů z řady péče o tělo, teploměrů, šicích strojů nebo herních konzolí. Jaká je situace nyní?
Co se dozvíte v článku
Co se nejvíce prodává?
Pavla Hobíková, PR manažer a tisková mluvčí z Mall.cz, vyjmenovává, že mezi obratově nejsilnější kategorie na MALLu tradičně patřila elektronika v čele s televizemi, mobilními telefony a notebooky, kdy následovala tzv. „velká bílá technika“ zastoupená pračkami, ledničkami a myčkami. V první desítce ale nechybí ani kávovary, vysavače či vysoušeče vzduchu. Online nákupy v posledním roce vyzkoušeli i lidé, kteří o něm ještě vloni na jaře nechtěli ani slyšet. Otestovali si nás a na číslech vidíme, že se k nám teď vrací opakovaně. A už u nás ale zdaleka nepořizují jen velké domácí spotřebiče jako dříve, ale vrací se častěji i pro menší nákupy a frekvenční zboží,
dodává. V Datartu je dlouhodobě největší poptávka po mobilních telefonech a jinak tomu není ani poslední měsíc. Zájem mají lidé také o tablety, notebooky a příslušenství, jako jsou například sluchátka. Z domácích spotřebičů se pak nejvíc prodávají kávovary a rychlovarné konvice,
doplňuje Eva Kočicová, tisková mluvčí.
V e-shopu ExaSoft.cz v období posledních měsíců zaznamenali největší zájem ze strany zákazníků především o televizory, kávovary nebo meteostanice a také sezónní produkty jako například klimatizace, větráky, grily nebo bazény. Velké oblibě se podle ředitele marketingu Radima Malchárka těší také elektronika, která slouží péči o tělo. Podobně v Alze.cz s příchodem teplého počasí koncem června skokově vzrostly prodeje klimatizací, ventilátorů nebo ochlazovačů vzduchu, přičemž prodeje ventilátorů a ochlazovačů byly téměř dvojnásobné ve srovnání s loňskem. Velký zájem byl také o PC sestavy, herní konzole a hry na ně nebo PC komponenty. Velmi dobře si vedlo také příslušenství k mobilním telefonům, jako jsou držáky, powerbanky, solární nabíjecí stanice nebo stabilizátory pro mobilní telefony,
vyjmenovává Daniela Chovancová, tisková mluvčí Alza.cz.
V internetovém obchodě Patro.cz je skokanem prodejů robotický vysavač a elektrokoloběžky. Prvně zmíněný vysavač přisuzují dlouhému lockdownu a zvýšenému vysávání v domácnostech, kdy si lidé chtějí oddychnout a svěřují tuto práci více automatickým strojům. Druhým skokanem jsou elektrokoloběžky. Po loňském boomu kol a elektrokol a aktuálnímu nedostatku tradičních kol se klienti obrací i na elektrokoloběžky,
komentuje Přemysl Vícha, ředitel divize E-business ze společnosti NWT provozující Patro.cz. V e-shopu Smarty.cz si prvenství v obratu drží mobilní telefony a pouzdra pro ně. Stále dobře se také daří hodinkám a chytré elektronice. Nejvíce se prodávaly videokonferenční systémy, monitory (k domácímu využití), iPady, webkamery, notebooky, doplnil za sektor B2B Ondřej Lupoměch, B2B Sales Support Team Leader ze Smarty.cz.
Jak se projevily lockdowny?
Jak popisuje Eva Kočicová, lockdowny změnily zákaznické chování i produktové složení nákupů. S ohledem na práci z domu a distanční výuku byl velký zájem obecně o elektroniku, kterou si lidé vybavovali domácnost tak, aby mohli plnohodnotně pracovat z domu. Zvýšily se prodeje notebooků, monitorů, tiskáren a headsetů. Extrémní zájem byl také o webkamery. Lidé nakupovali také produkty, které jim zpříjemnily volný čas strávený doma, například herní konzole, hry a herní židle. V oblibě byly také čtečky knih, domácí kina, nositelná elektronika (fitness náramky, chytré hodinky) a drony. Zavření restaurací a kaváren mělo vliv na zvýšený zájem také o kávovary, grily a elektrické udírny,
vyjmenovává dále. Lidé se ve volném čase také více upínali ke gamingu, kde jsme zaznamenali zvýšenou poptávku po herních počítačích a noteboocích, říká Michael Horejsek, Head of Product Management z e-shopu Smarty.cz.
Podle Pavly Hobíkové se do nákupních košíků Čechů promítala nejistota ohledně dalšího vývoje pandemie. Češi si uvědomovali, že doma stráví pravděpodobně delší dobu a investovali do kuchyňských spotřebičů, kávovarů, domácích vinoték nebo také saun a vířivek. V řádech stovek procent rostla také stále nositelná elektronika. Odrážela se v tom nejenom dlouhodobě uzavřená fitness centra, bazény nebo další sportoviště, ale také to, že se z domova stala mimo jiné i posilovna a lidé se vrhli na dlouhé procházky nebo běh. Souvisí to s rostoucím zájmem lidí o své zdraví, zlepšováním kondice a celkovým posilováním imunity,
doplňuje. Potvrzuje to i Přemysl Vícha, podle kterého produkty, jako jsou posilovací stroje, běžecké trenažéry, karimatky na posilování, výrazně těžily ze zavřených posiloven. Kdo se stará o své tělo, byl nucen si pomoci a vybavit se ať už zmíněnými stroji nebo vybavením na běh či cyklistiku.
Největší vlna zájmu o vybavení domácích kanceláří a posiloven byla při prvním lockdownu, kdy se lidé přesunuli na home office v podstatě ze dne na den a byli nuceni vybavit si své domovy potřebným zařízením. Zvýšený zájem o toto zboží například v Alze pozorují i letos a webkamer za první kvartál roku 2021 prodali 4,5násobek toho, co za stejné období loni, což je zároveň téměř polovina, co za celý loňský rok. Podle Daniely Chovancové je zajímavý vzestup některých segmentů jako třeba fritéz, kdy prim hrají především nové horkovzdušné fritézy, ve kterých k usmažení hranolek stačí pouze použití 1 lžičky oleje. Obecně se projevilo, že lidé si doma začali více vařit, zvýšil se zájem o pekárny chleba, tyčové mixéry a kuchyňské roboty, ale i o americké lednice, které nabízejí více prostoru k uskladnění potravin,
shrnuje.
Je situace nyní jiná?
Podle Radima Malchárka se s postupným rozvolňováním struktura prodejů postupně vrací zpět do stavu, který zde byl před pandemií. Souhlasí i Přemysl Vícha, který tvrdí, že klienti se už vybavili a tolik nežádají zmíněné posilovací stroje nebo běžecké trenažéry. Vracíme se spíše do období před lockdownem, kdy klienti nakupují dle jejich rodinných starostí či požadavků. Neevidujeme nyní výrazného skokana. Přesto roste pracovní oblečení na zahradu, ochlazovače (klimatizace),
popisuje dále. Zdá se, že spíš než pandemická situace má na nákupní chování našich zákazníků vliv aktuální počasí, které ovlivňuje například prodeje klimatizací či ochlazovačů,
podotýká v této souvislosti Daniela Chovancová.
V Alze nezaznamenali významné změny ve struktuře nákupů jejich zákazníků, které by bylo možné přičíst otevření kamenných obchodů. Podle Evy Kočicové mírně poklesly prodeje produktů typických pro vybavení kancelářských prostor, současně došlo k nárůstu sezónního zboží, jako je například chladicí technika, a v poslední měsících se, pravděpodobně s ohledem na velkou koncentraci atraktivních sportovních událostí, zvýšil zájem o větší televize pro sledování sportovních přenosů.
Také podle Ondřeje Lupoměcha se se struktura nákupů příliš nezměnila, ale spíše množství nákupů u firemních zákazníků. Ti pochopili, že již nejde mít notebook nebo počítač 5 let, ale v rámci efektivity je potřeba obměna každé 2 až 3 roky. Zaměstnanec na kvalitním a moderním stroji odvede daleko větší množství práce než na pomalém zařízení. Firmy podle něj také tvoří více sdílených míst (z důvodu hybridních pracovních režimů), kde sjednocují vybavení (stejný monitor, klávesnice, dokovací stanice, myš,…), tak, aby pro zaměstnance bylo vše maximálně jednoduché a intuitivní – tedy model přijdu, zapojím kabel a plnohodnotně funguji.
Je něčeho nedostatek?
Pavla Hobíková serveru Podnikatel.cz prozradila, že už od konce loňského roku vnímají zásadní propady v dostupnosti zboží. Kvůli přesunu lidí do domácího fungování totiž extrémně vzrostla poptávka po IT, a to nejenom u nás, ale celosvětově. Asie se potýká s nedostatkem výrobních kapacit a chybí čipy, což se promítá do špatné dostupnosti notebooků, komponent a také veškerého příslušenství, jako jsou monitory nebo tiskárny. Očekáváme, že budeme řešit výpadky u notebooků a další nezbytné periférie, jako jsou myši nebo klávesnice. Problém je nyní s dostupností notebooků s úhlopříčkou 15,6“ a s nižším nárokem na výkon v cenové hladině od 7 do 12 tisíc korun. Stejný problém se týká grafických karet nebo herních konzolí,
vyjmenovává. Přemysl Vícha zmiňuje, že za výrazným celosvětovým nedostatkem grafických karet stojí zvýšený zájem o hry a také těžení nových kryptoměn.
Podle Daniely Chovancové se na českém trhu začíná naplno projevovat globální nedostatek čipů, ale i dalších komponent pro výrobu elektroniky i domácích spotřebičů. V některých segmentech to vede k omezené dostupnosti zboží, prodloužení dodacích lhůt nebo zvyšování cen. Jedná se například o některé levnější notebooky, vybrané velké domácí spotřebiče (lednice, pračky, myčky nádobí) a některé kategorie malých domácích spotřebičů, jako jsou holicí strojky, zastřihovače, fény či kulmy. S výjimkou extrémních případů, jako jsou například grafické karty, se však zatím jedná o mírná zvyšování v řádech jednotek procent,
upřesňuje.Také ve Smarty.cz se dost potýkali s nedostatkem zboží, zejména kvůli nedostatku LCD panelů a čipů. Tato situace trvá i nadále a trpí jí celý trh. Řešíme ji kontinuálně s našimi dodavateli a vendory,
upřesňuje Michael Horejsek.
Změnil koronavirus ceny?
Pandemie tak měla přímý vliv na ceny elektrospotřebičů a z důvodu nedostatku čipů, displejů a některých plastů došlo k navýšení cen a prodloužení dodacích lhůt. Jak uvádí Radim Malchárek, v neposlední řadě za zdražením stály také rostoucí náklady na dálkovou kontejnerovou dopravu. Podle Přemysla Víchy levněji už bylo, zboží spíše zdražuje, a to ve všech odvětvích. Zdražila výrazně doprava, která se začala již výrazně promítat do cen. Také zvýšené náklady na obalové materiály hrají svůj vliv. Proto všem radím, neodkládejte nákupy, ale nakupujte nyní,
zdůrazňuje.
Ondřej Lupoměch vyjmenovává, že zdražily primárně nedostatkové položky, z důvodu nedostatku čipů se jednalo hlavně o PC komponenty – grafické karty, SSD disky a podobné zboží. Pavla Hobíková upřesňuje, že v některých případech došlo k růstu cen námořní dopravy až o desetinásobek, což významně zvyšuje ceny zboží a v některých případech to způsobuje, že se ho dodavatelé rozhodnou ani nepřivézt. Na Mall.cz tak sortiment, u kterého je obecně nízká dostupnost, objednávají i přes rostoucí cenu a dělají vše pro to, aby k nám byli schopni zboží dostat co nejvýhodněji a pro zákazníky byly jejich ceny stále atraktivní. Eva Kočicová říká, že k výraznému plošnému zdražování elektroniky nedošlo a zvýšení nákladů, které je způsobené dražší dopravou a vyšší cenou od dodavatelů, se snaží eliminovat, aby se v ceně pro zákazníka projevilo co nejméně.